Rädd för att rida ut *långt*

Sv: Rädd för att rida ut *långt*

Min travare var lite som du beskriver. Jag var jäkligt less ett tag på att rida ut också men har äntligen fått hästen lugn=)

Men till din fråga;
Jag tycker det låter som att du behöver få komma o rida min nordsvensk;) Då kommer du märka att det finns hästar som inte skyggar för NÅGOT :p
Prova att rida en superlugn häst tillsammans med någon annan på en uteritt. Även fast du är spänd så ska hästen kunna hålla sig lugn, om du förstår vad jag menar.
Börja med en kort runda. Lär känna hästen innan du rider, kanske gå promenad med den de första gångerna ni är ute, så du får se hur hästen reagerar på de olika sakerna. Då kan du sedan utifrån det välja om du vill hoppa upp eller inte.

Detta är MENTALT, så intala dig själv att du klarar det , så ska du se att det kommer gå bättre:)

Lycka till och berätta gärna om fortsättning på det hela:)

Kom en till sak som kan hjälpa dig!

Om du hittar en häst som du trivs med och som verkar väldigt lugn och orädd, följ med på en runda där någon annan rinder hästen.
På så vis kan du se att hästen inte är rädd där du tror den ska vara det, och varför spänna sig om hästen ändå inte kommer bli rädd ? ;)
Det hjälper mer än vad man tror bara man fattar vad som händer:)

Jag är precis likadan, och har kämpat med min rädsla nästan hela den tid jag ridit (dvs i över 20 år). Jag ödslade många år på att gömma min rädsla istället för att ta tag i saken.

De senaste åren har jag varit väldigt öppen om min rädsla på stallet, och det intressanta är att fast det är lite tabu att prata om att man är rädd så har ingen reagerat negativt. Jag har istället fått en massa stöd. Min häst är en riktig pärla, och jag sökte länge-länge-länge innan jag hittade henne. Hon är helt orädd utan att vara "sömning" och jag har sakteliga lärt mig att lita på henne. Min medryttare rider ut på mer fartfyllda rundor, medan jag ofta tar det lite försiktigt när jag rider ut. Jag har ett par gånger följt med till fots när medryttaren rider ut, och det har gett mig mer mod när jag ser hur fantastiskt säker hästen är. Långtradare, inlineåkare, andra hästar som beter sig illa - inget rubbar hennes lugn.

Av någon anldening funkar mitt huvud så att jag kan "nöta in" en runda och sen är den "ok". Så jag rider ofta samma rundor med hästen, och jag rider ut korta pass VARJE gång så att rädslan inte kommer tillbaka. När jag "nöter in" en nu rutt så rider jag alltid lite, lite längre än senast innan jag vänder. Hästen är inte helt glad när jag vänder ("nej, matte, jag vill lite till") men hon lyder. Det som också gett mig mer självförtroende med hästen är ledarskapsövningar och att hon har blivit lärd en one-rein-stop. Så jag vet att det finns en nödbroms.

Det andra som hjälpt mig oerhört är sportpsykologi. Jag kommer aldrig att helt kunna bemästra rädslan och hästar (till och med min) kan vara oberäkneliga. Men med sportpsykologi har jag verktyg att hantera mina känslor. När jag känner att paniken börjar komma och "ser" katastrofen som jag tror att snart kommer att ske (tex. hur vi kommer att bli påkörda av en långtradare eller skena iväg i panik) så har jag lärt mig hur jag skall "distrahera" mig själv och klara av att agera. Tidigare blev jag ofta helt förlamad av skräck när något oväntat skedde, men nu har jag lärt mig att fokusera på att göra något åt saken. Avslappningsövningar har varit fantastiskt bra, för när jag blir helt spänd så blir ju hästen det också - och en spänd häst blir "okontaktbar", vilket gör mig ännu räddare etc.

Tyvärr handlar få böcker i sportpsykologi om just ridning, men biblioteket kanske kan hjälpa dig? Jag har hittat en bok på danska, men ingen på engelska eller svenska. Har också läst om ett par ställen i Danmark dit man kan åka på kurser för att bearbeta sin rädsla, men har inte provat själv. PM:a mig om du vill ha mer info, skall inte göra med reklam här...

Hej!

Jag är i ungefär samma sitts som dej, fast kanske inte riktigt helt samma. Jag har haft en fjording nu i lite mer än 2 år och han är inte det lättaste att rida ut på själv. Han har stuckit med mej i skogen. Så senaste tiden har jag bara ridit honom i ridhus/paddock och det är väldigt tråkigt! Både pågrund av det här och pågrund av att han fått en allvarlig skada ska jag nu hämta en ny häst på fredag som jag har köpt! Den här hästen ska vara(men man kan ju aldrig vara säker) trygg att rida ut på trotts att han inte är så gammal. Den här häst ska tydligen älska att ridas ut på. När jag var och provred honom fick jag rida ut näst intill själv(ägarna följde med en bit).
Jag hade nästan bestämt mej för att jag ALDRIG skulle kunna rida ut igen utan att vara rädd. Jag var rädd när jag hoppade upp på den här nya hästen under provridningen och när jag sen insåg att jag skulle rida själv ute på helt öppna fält så blev jag jätte nervig. Men efter bara några minuter insåg jag att jag hade full kontroll över hästen!! Och efter en liten stund fattade jag galopp och galoperade i full fart(helt kontrollerat) över dom stora öppna fälten. Och jag kände mej trygg! Det var verkligen jätte roligt! Jag hade inte gjort det på flera år och om någon hade sagt till mej dagen innan provridningen att jag skulle galopera på en främmande häst över ett öppet fält så hade jag inte trott på det.
Vad vill jag nu säga med det här? - Jo, jag TROR inte att du är rädd för ALLA hästar, försök bara att hitta rätt och bygg sakta upp förtroendet. Jag tror att du kan komma över din rädsla med rätt häst. Det hoppas jag att jag har gjort med min nya vän.

Lycka till!

Kram

Vill bara säga till alla som har svarat att det är verkligen jätteskönt att höra att man inte är helt ensam om problemet, det gör faktisk det hela lite lättare. Ofta känns det som att folk inte helt tar en på allvar, man får lite reaktionen ”men DU är väl inte rädd, du KAN ju rida”. Jodå, det kan jag kanske, men det hjälper inte så mycket när nåt har satt sig i huvudet... :)

Men i alla fall; nu är en uteritt på islandshästar bokad tillsammans med en kompis och våra killar (som har suttit på häst varsin gång innan, hihi, jag och kompisen får nog att skratta åt!!) Ska försöka tänka på vad ni har sagt här och försöka tänka positivt och njuta under den ritten, och sen letar jag vidare efter den perfekta medryttarhästen!

kl

Har inte läst igenom hela tråden nu, men min rädsla kommer från att jag hade en häst som gick som ett ljus, aldrig rädd, aldrig en tendens till att dra iväg utan min kontroll. Efter några år på henne så har jag blivit väldigt resereverad till att rida andra hästar än henne. Det jag stärker mig genom är att ha någon på marken som lugnar och berättar hur jag ska göra. Dessvärre så har jag inte den hjälpen så ofta som jag skulle vilja, faktum är, att det är sällan och aldrig.

Jag har precis börjat rida ett varmblod som är 176 i manken, och det känns som att rida på en elefant. Han är relativt lugn och trygg för sin ålder och utefter ifrån vad han varit med om. Jag känner mig relativt lugn, oftast, men ibland hoppar han till och då känner jag panikkänslorna sprida sig inom mig. Brukar dock bli ganska lugn efter det, och nu efter några gånger så känner jag att jag t ex kan pressa honom och lita på honom mer.

Försöker gå ut på promenader med honom ibland, och inte bry mig om vad han gör, när jag rider. Vilket i och för sig inte är så lätt när man är harig som jag är. Djupa andetag, och tänk på det positiva. Jag rider en helt underbar häst, men vi känner inte varann riktigt än, och självklart resulterar det i att vi inte är riktigt trygga med varandra.

Tillägg: Dessutom har jag nyligen införskaffat mig en ny snygg hjälm som sitter extremt bra, och en skyddsväst klass tre. Vet inte om det hjälper, men jag inbillar mig att det på något sätt ska få mig att känna mig tryggare. På det sättet behöver jag inte vara så rädd att jag ska ramla av och slå ihjäl mig heller! :D (Eller, nu tänker jag inte så, men det är alltid roligare att rida med bra och snygg säkerhetsutrustning).

:D

Sätt ut en annons om att du vill bli medryttare,och skriv att du är lite osäker på att rida ut pga en annan häst! Skriv att du söker endast häst som är 110% trafiksäker,lugn och trygg,eller ta några lektioner på turridning som någon annan här nämde!

Förstår hur du känner dig, när man råkar ut för någon incident eller dylikt så är det lätt att bli rädd.
Jag har själv trillat av ett antal gånger o skogen och såklart blir man mer försiktig då, blev rädd efter en omkullridning där jag skadade mig en aning :crazy:

Jobbar på mina uteritter fortfarande och tycker att jag börjar komma tillbaka till där jag var från början, med små steg.
Jag rider bara med personer som accepterar att jag vill ta det lugnt och ofta rider jag ensam, vet att det är dumt men jag får bestämma mina egna gångarter och takt.

Tror att du skall om du vill skaffa dig en medryttarhäst, tala om för ägaren till hästen att du kan rida, men är osäker när du skall rida ute i skogen, det kanske finns någon som kan göra dig sällskap, isåfall tala om för denne hur du känner och att du gärna tar det lugnt.

Välj en skogsrunda som är "säker" typ om det finns någon runda där det är ingen eller mindre trafik, rid på denna tills du känner hästen bra och så kan du ta lite längre runda när du känner dig säkrare.
Be ägaren till eventuell medryttarhäst följa med ut på en lugn häst om detta är möjligt.
Rid aldrig fortare än skritt om du verkligen inte känner dig säker, bättre att vara trygg på hästen först.

Hoppas det gick bra med islandshästturen, de brukar ju ordna till så man får en häst som passar en perfekt. :)

ett tips, låna en gammal snäll kuse och rid inte ut själv :)

Min islänning är rädd för gamla halmbalar, svartvitfläckiga kor och fåglar som flyger upp plötsligt... Jag åkte av två gånger i våras och efter det blev jag jättefeg! Egentligen är det fånigt, för jag vet ju att hon bara hoppar ett steg åt sidan eller vänder om och tar några steg åt andra hållet, men det känns ändå otroligt motigt att komma sej upp på hästryggen igen... jag har också köpt ny hjälm och säkerhetsväst, och tycker att det ger mej en större trygghet än tidigare. Och det handlar ju om att själv kunna slappna av och kunna njuta av ridturen, då slappnar hästen också av!
Jag har också tränat massor med ledarskapsövningar med min häst, och det har också gett ba resultat!

Lycka till med islandshästturen! Det låter som ni kommer att få skoj! :rofl:

Förstår precis hur du känner....Tyvärr känner ju hästen direkt om man spänner sej....

Min fullblodskille är egentligen supertrygg att rida ut på och när det verkligen gäller stannar han alltid kvar hos matte....:love:

Tyvärr spänner jag mej hela tiden och detta gör att även han spänner sej och småskyggar och det hela slutar med att vi skrittar sakta, sakta med korta, korta tyglar....:crazy:

Men så fort jag kan slappna av så e han en klippa....:love:

Islandshästturen var helt underbar, nu en vecka senare lever jag fortfarande på den! :) Blev helt kär i ”min” lilla pålle, så himla mysig och söt!! Har bara ridit islandshäst några få gånger, men det är verkligen kul!

Och jag kände faktiskt ingen rädsla alls, tror det är för att dom känns så små och därför ”ofarliga”. Tyvärr är det en helt annan grej med storhästar... Kanske det är islandshäst jag ska satsa på!?! :)

Hej... Jag skulle också vara rädd. Men om du försöker att vara så lugn som möjligt titta på rakt fram hela tiden kanske på ett träd, lr nått som du vet att hästen inte kommer bli rädd för. För om du t.ex hör nått konstigt ljud något barn som lekar välldigt högljud eller något, ochdu kollar dit o blir rädd för att din häst ska bli jätte rädd o skena iväg, då kommer han bli rädd hoppa till o i värsta fall skena iväg. Men om du bara kollar rakt fram tänker på rologa saker oich så kommer allt gå jätte bra.
Om du nu ska ut på den första ridturen, se till att du får en lugn ganska seg ponny/häst som är van med uteritter, sen rider du nån kort sväng, sedan ökar du på när du känner dej mer trygg me den turen, tar en lite längre, till slut kanske du till och med vågar de en lite mer pigg häst, och sen kommer allt gå bra :D det lovar jag. Om du är trygg när du rider, är din häst det med.
Lycka till!

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 813
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama