rädd för att rida ibland..

B

Bella_

Vad är det med mig ? jag har ridit i ca 8år, men några uppehåll ibland kanske.. ridit på ridskola i några år, haft en medryttarhäst, å en travare å nu har jag en 5årig korsnings arab.

När jag red på Medryttarhästen som var en D-ponny, huur lugn å snäll som helst, kunde nog inte hitta nån lugnare häst, men jag var ändå rädd ? eller jag blev rädd när jag visste att han kunde bli rädd för nått, tec en lastbil, så satt jag å spännde mig hela tiden..ellerom jag visste att det var halt, så hoppade/ hoppar jag av... ;s varför är jag sårädd ? jag är inte rädd när jag pysslar, promenerar med dom, utan just när jag RIDER.

den hästen jag har nu, är hur snäll som helst för att vara en 5åring, ska börja rida i morgon, han har blivit grundriden i sommras, men inte vart igång sen dess.. det kommer en tränare och ska vara med mig i morrn, men känner ändå att jag kommer vara så spännd.. och rädd.. men jag vill inte göra mig av med hästen, jag vill övervinna min räddsla! jag vill verkligen komma långt med han, för han har stoor potential till att bli en bra tävlingshäst..

några tips? så jag inte ska vara så förbannat rädd.. fast detta är bara när vi rider ute.. inne i ridhus går det jätte bra ! ( men vi har inget ridhus :( ..så jag kan bara rida i skogen..

hjälp, vill verkligen känna mig säker...

Sv: rädd för att rida ibland..

Kanske kan du bestämma dig för att bara skritta när du rider ut, och hålla på med det tills det känns tryggt och lugnt. Jag känner igen mig i det du skriver, jag är också en räddis som kan oroa mig en massa för hur det ska gå, redan innan jag rider. Men jag har upptäckt att om jag bara skrittar så känns det bra efter ett tag, och jag kan börja titta mig omkring, njuta av naturen, glädja mig åt hästen och börja slappna av.
Jag har fått ut väldigt mycket av mina lugna skrittrundor. När det känns tryggt och bra så travar jag lite, och numera galopperar jag också ofta. Men skrittrundorna är något jag återkommer till gång på gång!

Sv: rädd för att rida ibland..

Har själv ofta varit lite smårädd när jag ridit, red 1 gg i veckan på ridskola i 10år och de två sista åren började jag som medryttare och halvfodervärd på olika hästar. Fick då rida mer själv, och lärde mej väldigt mkt på det. Köpte sen min första häst för typ 1½ år sen, började då rida ut i skogen själv, vilket jag aldrig hade gjort innan, men han var väldigt trygg av sig, samtidigt som han ändå var pigg, så det gjorde att man aldrig var rädd när man red på han. Började sedan jobba i ett travstall ibland och fick då rida på några travare ibland ute i skogen, och det går ofta snabbt! Och då även fast jag aldrig varit en sån som gillar att hoppa lr att galoppera i 180 km/h så var jag inte rädd lr orolig, fast det var första gången jag red dem. Fick lov att ta bort min häst i somras :( och började då leta efter en ny och då att vara och provrida så mkt hästar och rida ut på dem själva mm, har gjort mej mkt säkrare faktiskt.
Tror det är bra att man själv har en häst som är trygg och som man klarar av, och sen tror jag även det kan vara bra att rida någon annan häst ibland.
Alla kan bli rädda ibland, det är inget konstigt med det.
Lycka till :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej allihopa! OBS: JAG ÄR INTE INTRESSERAD AV ATT FÅ HÖRA FRÅN NÅGON ATT JAG SKA "GE UPP" OCH SÄLJA HONOM OCH KÖPA EN ANNAN HÄST. JAG...
2
Svar
25
· Visningar
5 443
Senast: Maaddeh
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 561
Senast: scizofren
·
B
Hästmänniskan Hej! Jag har haft min häst i snart fem år. Han är superfin och underbar och allt man kan önska, men jag är jätterädd för att rida ut...
2
Svar
30
· Visningar
7 561
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 731
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30