Rädd för att rida ut

Sv: Rädd för att rida ut

Vill bara inflika att jag inte håller med om ditt resonemang även om jag förstår hur du menar.

Jag vill bara inflika att jag när är beredd att hålla med Lady_Vip.På vilket sätt förstår du men kan ändå inte hålla med.
KL
Risken att bli översprungen av hästen när man håller på att sitta av i tid och otid är nog större än att sitta kvar. Sen är det väldigt svårt för en som mig som inte är rädd utan extremt orädd snarare att sätta mig in i en sån situation. Men situationen behöver helt klart jobbas på och jag hade nog försökt se riskerna med att stå på marken jämfört med riskerna att sitta i sadeln som argument för att tvinga mig att sitta kvar i sadeln. Börja då med att gå ut på fältet tex men utan att hoppa av. Börja med att våga rida på i friskt tempo i trav. Sannolikheten att hästen går omkull är inte särskilt stor om du inte rider utan broddar på extremt halt underlag tex.

Det någon annan skrev att man tar sitt ansvar som ledare om man hoppar av tror jag inte ett dyft på. Litar hästen på dig ska du inte behöva hoppa av och gå före sen finns det hästar som kan protestera mot läskiga saker ändå men det är att kapitel för sig.

Håller med dig om traven! På en istadig häst är trav den bästa gångarten (nu är det väl snarare istadig ryttare iofs) eftersom de måste gå framåt. I skritten kan de hinna hitta på massa skit och fundera för mycket, i galopp är det också lätt att de rör sig uppåt eller åt sidan.

Tråden har ju inte med mig att göra, men jag har en istadig häst. Ja, hon är ett pucko ganska ofta, men jag älskar henne. På hubertusjakten vi var på i höstas gick hon såhär oavbrutet i 2,5 timme (spänd som en fiolsträng som ni kanske ser, tramspiaff och låtsaspassage för hela slanten).
chilijakten.jpg

Där fanns en annan häst som var samma typ av häst, den hästen var fullkomligt livsfarlig eftersom den inte var under kontroll och dessutom hade ryttaren noll koll och panik. Jag har regler för min häst, känner henne och vägrar låta mig skrämmas. Dock har jag lite problem att hitta någon som vill rida henne till mig;)

Ha ha! Skönt att höra att det är fler som använder den metoden. Konstigt nog sjunger jag mest barnvisor när jag rider ut. Och ibland en och annan psalm (uppväxt i smålands jerusalem..). Då brukar sällskapet tycka att det blir lite väl märkligt, dock..

Men, det funkar riktigt bra. Alla inblandade brukar slappna av, dessutom skrämmer man bort eventuella rådjur som lurar i buskarna.

Här blir det massor med pippi, emil och sådana barnsånger och en och annan snapsvisa.

Kanske skulle va nått, några snapsar innan så man är lite lagom på pickalurven och lite lugnare :D
Bara man inte faller av och somnar i en buske..

Jag vill bara inflika att jag när är beredd att hålla med Lady_Vip.På vilket sätt förstår du men kan ändå inte hålla med.
KL
Risken att bli översprungen av hästen när man håller på att sitta av i tid och otid är nog större än att sitta kvar. Sen är det väldigt svårt för en som mig som inte är rädd utan extremt orädd snarare att sätta mig in i en sån situation. Men situationen behöver helt klart jobbas på och jag hade nog försökt se riskerna med att stå på marken jämfört med riskerna att sitta i sadeln som argument för att tvinga mig att sitta kvar i sadeln. Börja då med att gå ut på fältet tex men utan att hoppa av. Börja med att våga rida på i friskt tempo i trav. Sannolikheten att hästen går omkull är inte särskilt stor om du inte rider utan broddar på extremt halt underlag tex.

Det någon annan skrev att man tar sitt ansvar som ledare om man hoppar av tror jag inte ett dyft på. Litar hästen på dig ska du inte behöva hoppa av och gå före sen finns det hästar som kan protestera mot läskiga saker ändå men det är att kapitel för sig.

Biten jag fetade är det jag inte håller med om. Anser/tror/tycker att risken för skada på ryttaren är mindre om man står på marken än om man sitter kvar i situationer där man känner att man inte har kontroll. Kom ihåg att hästen känner om man själv är nervös och kan bli oroligare på det. Sen så finns det säkert undantag där hästar är svårare att hantera från marken, men min nervöse kille (och de flsta hästar jag vet) är otroligt mycket lugnare med stöd från marken och därmed lättare att hålla. Han har även blivit så mycket bättre ''trots'' att jag gjort 'fel' och hoppat av för att leda förbi honom om han inte velat gå. :)

Ang. det andra stycket: Nej, om hästen litar på dig så behöver du självklart inte hoppa av. Men om hästen litar på dig så får du ju inte heller den sortens protester att det är någon mening att hoppa av, eller hur? Att leda hästen och visa vägen, s.a.s, är ett i mitt tycke bra sätt att vinna tillit. Och har hästen inte visat något så ska man väl få hoppa upp o ner allt man vill ändå.
Att jag dessutom anser att det är en bra metod även om hästen ''testar'' en - eftersom det hästen inte vill när den stannar inför något ställe på stigen är att gå framåt av en eller annan orsak- men att man från marken oftast får fram den utan våld eller tvång och därmed 'vinner'' kampen om att gå framåt.
Resonemanget att hästen ''vinner'' för att man hoppat av går ju bara ihop om hästen vill ha av en till att börja med.. och det är väl lite trist om allt hästarna vill hela tiden är att bli av med sina ryttare..
MAO så är det i bästa fall en bra metod att ösa problemet och i sämsta fall gör det ingen skillnad.

Nu har jag utvecklat hur jag tänker. Att du troligtvis fortfarande inte håller med får stå för dig. Det finns ju fler än ett fungerande tänk i hästvärlden ;)

Heter det knapplån månne?

Hursomhelst, jag vill understryka att det är inte hästen jag är rädd för. Jag är inte rädd att han ska kasta av mig, eller springa iväg, eller ställa sig eller vadsomhelst. Han är riktigt snäll mot mig! Jag är rädd för den mänskliga faktorn (min och andras) typ att vi ska bli påkörda eller att jag helt plötsligt ska bli yr i huvudet och trilla av när jag galopperar, eller nåt. Aldrig hänt dock... Lite svårt att förklara vad exakt jag skräms av, men det är inte hästen i sig och att jag ska tappa kontrollen över honom, det är väl hela grejen att det faktiskt trots allt är världens farligaste sport (eller hur nu ridning var rankat) och att det KAN hända nånting. Jag regresserar och all logik går ur skallen när jag ser en traktor, ko, lastbil eller vad nu kan tänkas attackera!
Vill säga också att han har inte blivit skum i huvudet av att jag hoppar av i tid och otid, han har inte blivit osäkrare för det.

Finns det nåt man kan göra med hästen för att öva upp reaktionsförmågan eller nåt sånt i en eventuell dödlig situation? :P det kanske kunde hjälpa något. Nån som har tips?

Biten jag fetade är det jag inte håller med om. Anser/tror/tycker att risken för skada på ryttaren är mindre om man står på marken än om man sitter kvar i situationer där man känner att man inte har kontroll. Kom ihåg att hästen känner om man själv är nervös och kan bli oroligare på det. Sen så finns det säkert undantag där hästar är svårare att hantera från marken, men min nervöse kille (och de flsta hästar jag vet) är otroligt mycket lugnare med stöd från marken och därmed lättare att hålla. Han har även blivit så mycket bättre ''trots'' att jag gjort 'fel' och hoppat av för att leda förbi honom om han inte velat gå. :)

Ang. det andra stycket: Nej, om hästen litar på dig så behöver du självklart inte hoppa av. Men om hästen litar på dig så får du ju inte heller den sortens protester att det är någon mening att hoppa av, eller hur? Att leda hästen och visa vägen, s.a.s, är ett i mitt tycke bra sätt att vinna tillit. Och har hästen inte visat något så ska man väl få hoppa upp o ner allt man vill ändå.
Att jag dessutom anser att det är en bra metod även om hästen ''testar'' en - eftersom det hästen inte vill när den stannar inför något ställe på stigen är att gå framåt av en eller annan orsak- men att man från marken oftast får fram den utan våld eller tvång och därmed 'vinner'' kampen om att gå framåt.
Resonemanget att hästen ''vinner'' för att man hoppat av går ju bara ihop om hästen vill ha av en till att börja med.. och det är väl lite trist om allt hästarna vill hela tiden är att bli av med sina ryttare..
MAO så är det i bästa fall en bra metod att ösa problemet och i sämsta fall gör det ingen skillnad.

Nu har jag utvecklat hur jag tänker. Att du troligtvis fortfarande inte håller med får stå för dig. Det finns ju fler än ett fungerande tänk i hästvärlden ;)

För det första i just detta fallet så var det RYTTAREN som var den rädda och inte hästen som var rädd i olika situationer. Det är möjligt att hästen inte påverkas av att ryttaren kastar sig av när ryttaren får syn på en traktor MEN många hästar skulle börja undra och fundera på vad sjutton är det som är så farligt att min ryttare slänger sig av i panik vid åsynen av en traktor. Under normala omständigheter när en ryttare stiger av kastar man sig knappast av utan kliver av lugnt och försiktigt.

Hästen som vägrar gå förbi ett föremål när du som ryttare sitter på är helt enkelt inte ärligt framme för hjälperna ta itu med det först så ska du se att hästen tar sig förbi både det ena och det andra ;) Sen är jag inte dummare än att jag förstår att visa hästar är svårare än andra men grundproblemet sitter i att hästen inte är framme för skänkeln. Hästen ska lyssna framåt när du lägger om skänkeln punkt slut. Det ska inte behövas tas till våld. Givetvis är det aldrig okej för en häst att springa över människan som går bredvid heller men jag påstår ändå att olycksrisken är större. Men det är upp till var och en hur man gör men jag sitter tusen ggr hellre på stökiga hästar än går vid sidan.

Rid ut och öva :)
Försök tänka på något annat när känslorna börjar komma. Asså, när obehagskänslan kommer vagt i magen så säger huvudet ''Åh, titta ett granbarr!'' eller ''mammas pankakor är sjukt goda!'' ;)
Får samma känsla emellanåt men har lärt mig att ignorera den tills den försvinner. Är lite zabistisk och kan till och med sitta och smånjuta lite av att vara rädd i onödan.. Men så är jag ju sjuk i huvet osså, o har det på paper ;)

Jag tycker synd om dig, jag har själv varit i din sits efter en olycka ute på en åker så jag blir super spänd när jag rider i närheten av åkrar. Det är något jag MÅSTE gå förbi för att ta mig vart som helst.
Jag vet att min häst skulle inte heller göra något för att vara dum utan mest för att han blir pigg.
Rider jag förbi en åker och det blir diken på bägge sidor så blir jag så stel att ajg får nästan kramp i axlarna. när jag tänker på det så sjunger jag ganksa högt för mig själv(natten går tunga fj/lucia sånger) stillsamma låtar. Det funkar hur bra som helst sen när jag sjungit klart är det bara en bit kvar av åkern då är det över. SUPER BRA TEKNIK VILL JAG LOVA! :)

Samma om man kommer fram till en bro(ev. bil i ditt fall) ska du inte se vad som händer framför eller på bron/ brevid bilen utan några meter efter och tänka(där är jag snart och det går sk*t bra)

Jag håller tummarna för dig! Jag säger bara. Rid i skritt och trav precis som du känner och stressa inte. galoppen kommer utav bara farten sen när du blir säker med mötande fordon:)

Heter det knapplån månne?

Hursomhelst, jag vill understryka att det är inte hästen jag är rädd för. Jag är inte rädd att han ska kasta av mig, eller springa iväg, eller ställa sig eller vadsomhelst. Han är riktigt snäll mot mig! Jag är rädd för den mänskliga faktorn (min och andras) typ att vi ska bli påkörda eller att jag helt plötsligt ska bli yr i huvudet och trilla av när jag galopperar, eller nåt. Aldrig hänt dock... Lite svårt att förklara vad exakt jag skräms av, men det är inte hästen i sig och att jag ska tappa kontrollen över honom, det är väl hela grejen att det faktiskt trots allt är världens farligaste sport (eller hur nu ridning var rankat) och att det KAN hända nånting. Jag regresserar och all logik går ur skallen när jag ser en traktor, ko, lastbil eller vad nu kan tänkas attackera!
Vill säga också att han har inte blivit skum i huvudet av att jag hoppar av i tid och otid, han har inte blivit osäkrare för det.

Finns det nåt man kan göra med hästen för att öva upp reaktionsförmågan eller nåt sånt i en eventuell dödlig situation? :P det kanske kunde hjälpa något. Nån som har tips?

Är du bara sådan här när du rider eller märks det i din vardag utan häst också?

Mitt generella tips är nog ändå när jag läst dina svar i tråden att börja träna (dressyr då om du tycker hoppning är så illa :D) för någon om du inte redan gör det. På så vis får du bättre koll på både dig själv och hästen och kan kanske känna dig tryggare på hästryggen? Och varför inte hitta någon tränare som kan tänka sig förlägga träningen utomhus på ett fält, en vändplats eller kanske bara någon väg ni kan trimma på fram och tillbaka?

Annars tror jag oxå på små utmaningar för dig själv, tex att bara galoppera en kort bit men bryta av och trava 5 steg och fatta ny galopp. Eller att fatta galopp på ett obekvämt ställe men bara galoppera ett språng eller två och bryta av igen.

Själv tycker jag min häst reagerar rätt läskigt när han blir stressad, typ första gången på träning efter vintern, på framhoppningar osv. Ute i skogen är han kolugn om än pigg/busig men på bana/på änläggningen så kan han bli riktigt spänd och då vet man (inte han heller;)) inte riktigt vad han gör. Knäppa skutt och så blir han rädd för sig själv, det är standarden ;)

Det löser jag genom att skritta fram för hand (med långt snöre...) och sedan skritta på kort tygel och sätta honom i arbete direkt. Samt självklart både halsrem och handtag på sadeln varje gång vi åker bort :D

Vilken härlig häst du verkar ha också :love:

Senast ändrad:

Jag tror att jag förstår hur du känner dig. Jag är nog lite likadan. Men jag har slutat att bry mig. Om jag blir osäker så hoppar jag av. Jag är absolut inte rädd för hästen, att jag ska ramla av eller annat. Det känns bara säkrare vid sidan om. Jag är väl medveten om att det inte är så alla ggr. Om jag vill kunna rida lite längre i skogen eller gå till en liten ridskola i närheten (endast 2 km härifrån och onödigt att köra till) så måste jag gå på en väg där en del bilar/lastbilar/motorcyklar/traktorer osv kör ganska fort. Jag väljer att leda hästen på denna väg (har en ponny). Ibland händer det att boende här runt omkring (på fester och annat) frågar mig varför jag går med hästen. Men jag bryr mig inte om det, om de tycker jag är konstig så får de göra det.

Ett sätt att träna kan ju vara att be ngn du känner köra förbi sakta men då måste man ju känna ngn med lastbil och annat farligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 386
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 106
Senast: LiviaFilippa
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar