Rädd för att rida i mörker, halkan, snön m.m.

Lunketuss

Trådstartare
Hur riskabelt/farligt är det egentligen att rida ut i skog och på åker kanter i mörker, slask å halka? Är så rädd att hästen ska fläka sig, halka å gå ikull när det är mörkt och geggigt efter regn, är rädd när det är snö och is:crazy:
Oroar mig nu när det börjar bli höst hur man ska göra.
Hur ska man kunna hålla igång hästen något så när? Vi har inga ridvägar med belysning utan det är kanten av energiskogen eller stigar upp och ner i skogen, alltid mörkt (utom på helgen när man kan rida på dagen) som gäller. Man kan ju inte harva runt i paddocken hela vintern:crazy: har inget ridhus i närheten. Pannlampa säger en del men så är det andra som säger att det är värre för hästen när man har pannlampa, att deras ögon inte hinner ställa om/växla mellan lampa och totalt mörker. Hur gör ni andra som inte har upplysta ridvägar? Är andra vintern i detta stall och förra vintern stog hästen för han opererades 2 gånger så då blev det nästan ingen ridning alls. Tycker det är sååå läskigt att rida när det är höst å vinter.

Sv: Rädd för att rida i mörker, halkan, snön m.m.

Jag säger också pannlampa - reflexer på både dig och hästen och så pannlampa.
Det är inte alltid så mycket snö där jag bor (Uppsala) så det är jag inte så bekymrad över.
Broddarna brukar vara på och man får väl skritta och småtrava lite bara, inte rida något fortare.

Tycker det är rätt mysigt att rida i sakta mak i mörker faktiskt, men det kanske bara är jag det :o.

skor med brodd och snösula , sen se ut som en julgran som jag gör samt pannlampa brukar fungera utmärkt och kankse undvika att rida där du vet att det kan vara proplematiskt att rida. samt ev benskydd pö kusen :)
jag brukar skritta och trava bara ta en lugn avspänd ritt i mörker okej kankse en härlig snöpuls pö en linda som jag känner till fr innan hästen älskar det i mörker dessutom hhaa

Jag har haft tre hästar och ingen av gångerna hade jag tillgång till upplysta ridvägar (om man inte red inne i byn men då var det bara skritt eftersom det var vanliga villakvarter). Jag vill minnas att man fann sig rätt bra i det, jag har iaf aldrig tänkt på det. Men då har jag också bott i norr där vi fått snö relativt tidigt. Snön lyser upp en del och underlaget är faktiskt väldigt bra vintertid.
Sen jag flyttade söderut tycker jag att det är URTRÅKIGT att rida på vintern. Förra medryttarhästen stod på anläggning och där kunde man rida i ridhus, men hur kul är det 7 dagar per vecka? Jag har också haft så bra arbetstider att jag kunnat rida ut dagtid och även om underlaget varit skit har man kunnat se det iaf. Jag skulle vara livrädd att ge mig ut i beckmörker och dåligt underlag, tänker då främst på lera (halt) och alla saker man inte ser. Snö och is broddar man ju mot.

Så jag har tyvärr inget tips. Jag frågade i stallet (utan ridavstånd till ridbana eller ridhus) och där fick jag det lagom positiva svaret "Vi ställer av hästarna den värsta tiden och övrig tid med dåligt underlag är det skrittmotion". Usch så tråkigt. Går ju heller inte om man har en häst som man ska hålla kondisen på, detta stall består av avelsston och promenadhästar.
Så jag kommer själv att lösa problemet med att flytta hem till norr, den dag jag har råd med häst :p

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 640
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 318
Senast: Sar
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 204
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Det är väl bara att inse att hösten och med den det förhatliga mörkret är på ingående. Jag har en sjuårig ponny som jag haft sen hon var...
2
Svar
37
· Visningar
3 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat