Rädd för att lyfta ena benet

L

Lampi

Efter att min häst var skadad i ena benet och var hos veterinär och blev behandlad ett par gånger så får ingen komma i närheten av det benet. Han är inte halt längre och har inte ont men han tror att vi ska köra fler nålar i honom. Går inte ens att kratsa (jo efter 1 timmes försökande så går det). När han ska skos måste han drogas. Varje morgon så tar det cirka 1 timme innan han lyfter och står snällt och låter mig kratsa hoven och efter får han då morötter och mycket beröm. Under timmen som går innan han äntligen lyfter så slänger han sig hit och dit när jag försöker men har jag börjat fråga om att få lyfta och kratsa hoven så kan jag ju inte sluta förrän jag uppnått resultatet jag vill ha. Antar att det är bara att hålla på tills han förstår att han kommer ut i hagen mycket fortare om han lyfter på benet.

Sv: Rädd för att lyfta ena benet

Jag skulle leta smärta från annnan del typ:-smärta från rygg,bäcken diagonala benet.

Han är väldigt rädd om sig. För 2 år sedan var han på djursjukhuset och blev opererad för att han var klapphingst. Ända sedan dess går det knappt att vare sig vaccinera honom eller göra något annat med honom som har med nålar att göra. Han har verkligen hästminne.

Hej!

När jag får in "problem" hästar på träning osv så är det många steg man går igenom varifrån problemet kommer.

Hästar som är som din brukar oftast vara väldigt lätta att få på rätt fot igen med lugna, konsikventa övningar, där man stärker hästens tro på sig själv samt att lita på människan igen och ta den som ledare. Oftast tar det bara några pass lektioner vad jag har erfarenhet av.

Det är alltid svårt att säga så här på rak arm vilken övning som ger bäst effekt på din häst, då man ser det nästan direkt om man får träffa hästen.

Men bla en övning som är bra är att du tar hjälp av ett mjukt grimskaft och bara lägger runt ett ben och lyfter det med hjälp av lina istället för att ta händerna.
det är viktigt att man läpper och berömer ofta när hästen gör rätt och sen utökar man tiden som hästen ska hålla hoven uppe.
Kom ihåg att det är du som avgör när hästen kan sätta ner hoven så sätter han ner den själv ta då upp den igen och släpp sen efter innan han själv har hunnit gjort det.
på så sätt tar han det som att du har kontrollen.....

Detta bygger man sen vidare på tills man kan ta på hästen överallt och sen kommer hästen att till slut stå lungt och du kan jobba med hovarna igen...
Bifogar en bild påen träningshäst där jag jobbar med den övningen.
fally1.jpg

Men innan du gör denna övning så måste man få hästen att söka kontakten med dig och lysna, och allt måste gå lungt till.

mer förslag finns....

MVH Emelyne

Senast ändrad av en moderator:

Goda nyheter. Idag lyfte han direkt och fick sina morötter och mycket beröm och kom ut till sina kompisar i hagen. Nästa problem är om hovslagaren får lyfta. Vi får väl göra likadant hos honom ända tills det fungerar även där.

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 158
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 431
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Köpte nyligen en häst. Den var nyligen röntgad (typ 4-5 dagar innan jag provridit den), tyckte om den, den besiktades och gick igenom...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 889
Senast: unoannis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30