Sv: Rädd för att klippa klorna, tips?
kan inte du lära min vovar att kloklippning inte är någon fara..
Har kört metoder, godis, ignorans, tålamod, en tassom dagen, en klo god en ko gos osv. Men kommit fram till att omjag ska få alla tassarna klippta på alla hundarna på en kväll, så går det till så här.
-man tar fram klosaxen ur hundgarderoben, hör ett rassel runt i huset-sedan knäpptyst.
man vänder sig om och ser inte ett spår efter de små lurviga små mostrena som just tidigare hade roligt med att trakasera någon stackars leksak. Ropar lite diskret, hörnii-maaaaaat och rasslar med godis burken, om man har tur så kanska-kanske glömmer valpis bort sig och kikar fram under soffkanten och avslöjar sig själv..
Man går fram och lyfter upp henne i famnen, sätter sig bekvämt, en puss på huvudet och klipper. Hunden infaller sig i något mysko tillstånd som skulle kunna misstolkas som likstelhet. Men det går. Om än att man får säga bestämt NEJ ty femton gånger och bra, de gångerna hon inte rycker och vill hoppa ner.
Så går det väl till på de flesta här hemma. Pitbullen går det bra med ändå, henne får man bara hämta i ett hörn av soffan,ställa på golvet, och lyfta tassarna som om man lyfter en hov, och klippa. Ligger hon ner så får hon spelet och tycker matte/husse är ap hemsk och sliter sig loss.. Sen får man hämta henne någon annan stans i huset...
Ger man henne godis under tiden, så bara blänger hon på mig och petar ut det emd tungan. Ger man godis som beröm efter, så spottar(!!) hon ut det.
Så hon får bara gos, sen är hon sur på mig/husse resten av kvällen.
De andra små monstrena glömmer lite fortare, och efter bara någon timme är inte matte flullt så hemsk längre.
en av dem är lycklig igen så fort hon kommer ner på golvet. Jäkla knäpp gökar. Så snabbt enkelt utan onödigt tjafs, så går det till hemma hos oss.