Rädd för att klippa klorna, tips?

Sv: Rädd för att klippa klorna, tips?

Tydligen gör det ju inte det för hunden har ju inte gjort några framsteg o blivit lugnare.

När jag jobbar med en hund så vill man ju se framsteg i det man gör inte stå o trampa på samma ställe hela tiden. för då är det inte rätt det man håller på med..

Ursäkta, men vad vet du om det???? Han har blivit mkt lugnare och det går bättre och bättre för varje gång! Tänker inte diskutera det här längre...:mad:

*KL*

kloklippliten.jpg

Lägger hunden, klipper fram klappar om hunden sen får den gå i väg så tar ja nästa hund sen klappar jag om den, sen tar jag tillbax den första klipper bak på den så klappar jag om dom sen tillbax med den andra o klipper bak o klappar om han.

Nån speciell anledning till varför du inte gör klart den ena helt innan du tar den andra utan växlar så? *nyfiken*

Nån speciell anledning till varför du inte gör klart den ena helt innan du tar den andra utan växlar så? *nyfiken*

Så dom inte behöver ligga så länge att dom upplever det som jobbigt utan kloklippningen ska vara kort och enkel för dom.

Min hund avskyr att klippa klorna. Förmodligen började det någon gång då jag klippte för långt. Det ska ju inte göra ondare än när vi får trasiga nagelband. Men det kanske är upplevelsen och blodet + vår reaktion som gör att hunden blir rädd.

Jag har provat allt från att vara bestämd och tvinga henne att ligga ner utan att hålla i, godis och att vi har varit två stycken som försökt tillsammans. Men hon blir som en orm och godiset vill hon inte ens se åt.

Nu kör jag med fotfil. Hon tycker fortfarande inte om det men kan ligga still och blundar t o m ibland. Det kanske tar lite längre tid. Men jag behöver inte vara rädd att göra illa henne och vi behöver inte längre ha en kamp och bråk.

Nej,inte låter jag min hund springa fram och tillbaka mellen bak-och fram-klippning av klor,ett par minuter ska dom väl kunna ligga utan att det blir jobbigt!Det är dalt! Bättre att göra det med en gång,och sen låta den koppla av!

TS!
Min hund klarar inte vissa klotänger,har lite med att göra hur den kniper om klon,prova någon annan klotång! Ett tips!
Men jag själv har problem för tillfället att hålla och ta i med en klotång,så just nu kör jag med en liten slipmaskin,och det kommer jag nog att fortsätta med! Och det är gjort på ett kick!

Nej,inte låter jag min hund springa fram och tillbaka mellen bak-och fram-klippning av klor,ett par minuter ska dom väl kunna ligga utan att det blir jobbigt!Det är dalt! Bättre att göra det med en gång,och sen låta den koppla av!

Har absolut inget med dalt o göra! du kan fråga dom som känner mig om jag nånsin skulle dalta med en hund ALDRIG i livet aldrig gjort o kommer aldrig göra det. går alltid rakt på problemen aldrig nån genväg o det är jag känd för.

kan inte du lära min vovar att kloklippning inte är någon fara..:angel:

Har kört metoder, godis, ignorans, tålamod, en tassom dagen, en klo god en ko gos osv. Men kommit fram till att omjag ska få alla tassarna klippta på alla hundarna på en kväll, så går det till så här.
-man tar fram klosaxen ur hundgarderoben, hör ett rassel runt i huset-sedan knäpptyst.
man vänder sig om och ser inte ett spår efter de små lurviga små mostrena som just tidigare hade roligt med att trakasera någon stackars leksak. Ropar lite diskret, hörnii-maaaaaat och rasslar med godis burken, om man har tur så kanska-kanske glömmer valpis bort sig och kikar fram under soffkanten och avslöjar sig själv..
Man går fram och lyfter upp henne i famnen, sätter sig bekvämt, en puss på huvudet och klipper. Hunden infaller sig i något mysko tillstånd som skulle kunna misstolkas som likstelhet. Men det går. Om än att man får säga bestämt NEJ ty femton gånger och bra, de gångerna hon inte rycker och vill hoppa ner.
Så går det väl till på de flesta här hemma. Pitbullen går det bra med ändå, henne får man bara hämta i ett hörn av soffan,ställa på golvet, och lyfta tassarna som om man lyfter en hov, och klippa. Ligger hon ner så får hon spelet och tycker matte/husse är ap hemsk och sliter sig loss.. Sen får man hämta henne någon annan stans i huset...
Ger man henne godis under tiden, så bara blänger hon på mig och petar ut det emd tungan. Ger man godis som beröm efter, så spottar(!!) hon ut det.
Så hon får bara gos, sen är hon sur på mig/husse resten av kvällen.
De andra små monstrena glömmer lite fortare, och efter bara någon timme är inte matte flullt så hemsk längre.
en av dem är lycklig igen så fort hon kommer ner på golvet. Jäkla knäpp gökar. Så snabbt enkelt utan onödigt tjafs, så går det till hemma hos oss.

Till TS:
Nu vet ju jag inte vilken storlek på hund du har. Jag har en liten hund och allt pyssel - hårvård, kloklippning osv funkar jättebra om han är uppe på ett bord. Om jag bara ska snabbkamma eller klippa en klo på golvet eller sittandes i soffan etc. så börjar han genast skruva på sig. Men på bordet vet han vad som gäller... Han är 6 mån nu och vi har jobbat jättemycket med honom... från nonstop "godismatning" till nu - gos och något gott när vi är färdiga med hela "vad det nu är vi ska göra". Eftersom det är mycket hårvård på en dvärgschnauzer så måste han klara en timme på trimbordet utan att klaga... och det gör han nu, även om vi väldigt sällan håller på så länge. Och den enda gång han är sur på mig är när jag ska ta tempen på han... då blänger han, men annars är han lika glad efter en stund på trimbordet som innan... Lycka till!

*lån*

Mina hundar får oftast stå under kloklippningen.. Lyfter upp en tass i taget och snippar klorna, sätter ner tassen och går vidare till nästa tass. Tar 2-3 minuter/hund, förutom Cujo han är lite fjantig och där tar det längre tid. Lär dock bli bättre med tiden ;)

En intressant sak är ju att många av de hundar som kommer hit för kloklippning där ägarna har jätteproblem med att klippa klorna, går det oftast hur bra som helst när jag klipper dem = Hemma vidrig hund och här: hur cool som helst, vilket säger en hel del..

*kl*
Min hund var en mardröm när jag fick honom för fyra månader sen. Han sprattlade som en besatt, sen var han lugn i typ en sekund och började sprattla igen. Jag var förtvivlad, han är min första hund och jag har aldrig klippt hundklor förut så jag tyckte det var jättesvårt. Lagom när man hade fått tången på en bra "längd" så sprattlade han så man hann liksom aldrig klippa.
Det slutade med att min mamma fick sitta med honom i knät och hålla honom medan jag klippte. Han litar ju på henne, så det gick bra att bli fasthållen av henne. Bakbenen har alltid varit svårast. Detta gjorde vi i alla fall två gånger i veckan (klippte ytterst lite) och vips! En dag bara lugnade han sej och insåg att det inte var något farligt. Inget godis, bara lugnt och bestämt. "När vi klipper så klipper vi färdigt".
Nu kan jag t.o.m klippa själv :banana: Utan hjälpreda.

Givetvis så får han inte springa iväg direkt efteråt heller, utan vänta tills jag sagt varsågod, och då vill han alltid hellre ligga kvar. En annan sak som jag är väldigt tacksam över är att han aldrig visar tecken på att vilja gå undan när jag tar fram tången.
Det är värre med reflextäcket....

Liknande trådar

Hundhälsa Råkade tyvärr klippa i pulpan på hunden förra månaden och sen dess är hon rabiat vid kloklippning. Vi kör lite avslappnande övningar...
2
Svar
21
· Visningar
4 006
Senast: snorp
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 719
Senast: s957
·
Övr. Hund Hur skulle ni tolka denna hunds beteende? Hund som är näst intill omöjlig att klippa klor på hemma. Ägaren tar hunden till hundtrim...
Svar
8
· Visningar
1 326
Hundhälsa Vill ha en lätt, vass, smidig och framförallt tyst klotång! Och en man ser bra på vart man klipper. Använde en jag hittade i gömmorna...
Svar
13
· Visningar
3 362
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025