Sv: Rädd för att hoppa!
För att hjälpa min värsta hopprädsla (någon gång för typ 10 år sedan) fick jag rida en gammal hopp-ponny (på ridskolan) först fick ioförsig min mamma prata vett i ridläraren som inte trodde det var så farligt... (fast jag storgråtande hade lämnat förra lektionen när hon när hon sa "hoppa hindret eller gå ut härifrån") Men i alla fall mitt problem var att jag vågade rida på men inte fullfölja utan styrde undan och hopp-ponnyn fanns lixom ingen återvändo med så över kom jag vare sej jag ville eller inte... I flera år red jag enbart snälla och dundersäkra hästar, även fast rädslan klingade av ganska rejält efter att jag ramlat av efter hindret, ponnyn hoppade så stort o så slog hon på några bockar och den redan obalanserade lilla jag hasade av utan att slå sig... Det bästa botemedlet mot rädsla tror jag, ramla av utan att slå sig... ja o utan att tappa luften, utan helst bara glida av o ramla på fötterna...
Jag gillar fortfarande inte att hoppa högt på hästar jag inte känner. Jag har hoppat enstaka hinder och hindrer på träning på ca 1,20 med en mycket snäll häst och även sprungit runt en debutant fälttävlan på träning med en 7åring som aldrig hoppat förut. Nu för tiden hoppar jag "alla" hästar upp till 80 cm och högre med dom jag känner. Men jag har hela tiden utmanat min rädsla ett litet steg i taget. Ex. om 50 är helt okej, hoppa 55 eller 60 så att det känns lite i maggropen, men utan att det är jätteläskigt och du mår dåligt av det. Får du möjlighet rid gärna terräng men se till att du har någon förstående med dig, stadig häst är ett måste och börja med det lägsta du hittar... Vad man brukar behöva är en häst som "tar tag i hindret" och vill hoppa men inte sticker med en... Då brukar i alla fall jag känna mig tryggast.
Jag har också gått igenom en period där jag var tvungen att titta på hindret ordentligt innan jag bestämde mig för att "det där klarar jag" och då kunde jag rida an och hoppa... Var med någon gång att dom höjde när jag gjorde något annat, kom på hindret och det var högre än jag trodde, gick inte bra, hästen behövde nämligen stöd och fick inget...
Om du har tillgång till egen häst, så har jag lurat upp en av mina kompisar på högre höjder än hon trodde, så då kan du be någon som verkligen bryr sig om dig och vet att du är hopprädd att bygga åt dig för mycket kan man lura ögat, Jag frågade henne alltid om "det där såg okej ut att hoppa" och även fast det var långt över vad hon ville hoppa så tyckte hon oftast det, annars tog jag ner det en bit...