Sv: Rädd för att hoppa!
litenmama skrev:
Det är så otroligt jobbigt att vara rädd för att hoppa
Jag hoppade på lektion en gång och åkte av o landa mitt på hindret.
Sen dess är jag så rädd!även fast jag tycker det är ganska kul när man går mot lätta hinder på 40-50 men så fort det blir över det så knyter det sig!Jag vill spy och sitter och rapar bokstavligen när jag hoppat klart.Och jag tänker tack och lov jag överlevde
.
Alla som sett mig säger att det ser jättebra ut och när jag rider fram emot hindret ser jag så säker ut men sen styr jag bara bort från hindret.Har någon några konkreta förslag att komma med?Finns det flera här som är rädda för att hoppa?känner mig ganska ensam med detta just nu
Du är LÅNGT ifrån ensam! Du är i gott sällskap!
Jag är också hopprädd, fast jag har köpt mig en hoppehäst och tävlar hoppning, dock "bara" 0,90 och 1m hittills. Jag älskar att hoppa och skulle inte klara mig utan det!
Jag har aldrig trillat av tokigt vid hoppning, men trillat av riktigt illa, nu är det uppdaterat till två gånger
, vilket resulterat i en kotkompression i ryggen vid första tillfället och en spricka i korsbenet vid det andra tillfället. Jag har allstå lärt mig att det gör ONT att trilla av.
Mitt första tips jag kan ge är dels mental träning! Sätt dig ner och blunda! Tänk dig att du rider och hoppar! Vi pratar intensivt tänkade här.
Du ska känna hästens varenda rörelse, men ffa ska du tänka så som du VILL rida och VILL känna inför hoppningen. Du ska alltså rida i tanken! Gärna flera gånger/dag! Detta har jag använt mig av och det fungerar faktist.
Mitt andra tips är att hoppa! Lite och ofta! Hoppa hinder du är säker på och höj LITE (allt från någon mm är ok!), dvs du måste pressa dig själv lite grann, men inte för mycket. Att du är osäker är helt ok, men om du blir riktigt RÄDD då har du pressat dig för hårt!
Och låt det ta TID!!!
Tänk dig rädslan som ett spöke! Stirrar du det rakt i ansiktet försvinner det, tittar du bort kommer det närmare.... (Edit; Den som kan sin "Min häst" - tidning vet var detta är taget...
)
//Alice