Rädd för att hoppa!

Sv: Rädd för att hoppa!

Ja det känns verkligen skönt att veta att man inte är ensam!
Nästa gång ska jag tänka på er och be ridläraren om en häst som älskar att hoppa så att man kan länna sig lite tryggare:)

litenmama skrev:
Det är så otroligt jobbigt att vara rädd för att hoppa:eek:
Jag hoppade på lektion en gång och åkte av o landa mitt på hindret.
Sen dess är jag så rädd!även fast jag tycker det är ganska kul när man går mot lätta hinder på 40-50 men så fort det blir över det så knyter det sig!Jag vill spy och sitter och rapar bokstavligen när jag hoppat klart.Och jag tänker tack och lov jag överlevde:cry: .
Alla som sett mig säger att det ser jättebra ut och när jag rider fram emot hindret ser jag så säker ut men sen styr jag bara bort från hindret.Har någon några konkreta förslag att komma med?Finns det flera här som är rädda för att hoppa?känner mig ganska ensam med detta just nu:crazy:
Du är LÅNGT ifrån ensam! Du är i gott sällskap! ;)

Jag är också hopprädd, fast jag har köpt mig en hoppehäst och tävlar hoppning, dock "bara" 0,90 och 1m hittills. Jag älskar att hoppa och skulle inte klara mig utan det!
Jag har aldrig trillat av tokigt vid hoppning, men trillat av riktigt illa, nu är det uppdaterat till två gånger :crazy: , vilket resulterat i en kotkompression i ryggen vid första tillfället och en spricka i korsbenet vid det andra tillfället. Jag har allstå lärt mig att det gör ONT att trilla av.

Mitt första tips jag kan ge är dels mental träning! Sätt dig ner och blunda! Tänk dig att du rider och hoppar! Vi pratar intensivt tänkade här. ;) Du ska känna hästens varenda rörelse, men ffa ska du tänka så som du VILL rida och VILL känna inför hoppningen. Du ska alltså rida i tanken! Gärna flera gånger/dag! Detta har jag använt mig av och det fungerar faktist.
Mitt andra tips är att hoppa! Lite och ofta! Hoppa hinder du är säker på och höj LITE (allt från någon mm är ok!), dvs du måste pressa dig själv lite grann, men inte för mycket. Att du är osäker är helt ok, men om du blir riktigt RÄDD då har du pressat dig för hårt!
Och låt det ta TID!!!

Tänk dig rädslan som ett spöke! Stirrar du det rakt i ansiktet försvinner det, tittar du bort kommer det närmare.... (Edit; Den som kan sin "Min häst" - tidning vet var detta är taget... :D )

//Alice

majola skrev:
Jag vill även veta exakt vad jag ska göra. Det värsta man kan säga till mig är: "låt hästen sköta jobbet, h*n vet vad h*n ska göra!" Jag vil veta exakt var jag ska ta en halvhalt, hur mycket eller lite jag ska ha i handen, hur mina anridningar ska vara osv osv.
Åh, vad jag känner igen det där! Hela den här tävlingsäsongen har min tränare (och underbara kompisar) tjatat på mig att börja hålla i manen precis innan hindret och över hindret. Det för att jag dels inte ska störa hästen (jag är urkass på avståndsbedömning och krånglar till det för hästen) och dels för att jag ska hålla balansen bättre. Jag har totalnekat eftersom jag då upplevt att jag förlorat kontrollen (!) över hästen och blivit ännu räddare. Det trots att hon är rutinerad och kan det här med avstånden. Förnuftet har sagt att hästen fixar detta, men känslan på hästryggen är en helt annan.
Detta har jag börjat träna bort med mental träning. Jag har tänkt att jag har hoppat en bana och innan varje hinder hållt tag i manen. Detta har jag upprepat ett par gånger/dag och det har fungerat! Det är mycket träning kvar, men jag har blivit lite säkrare när jag hållt i manen eftersom jag upptäcker att vi får trevligare språng och jag sitter säkrare i sadeln med mantag.

//Alie

Tack så mycket för rådet!
När jag är på hopptävlingar känns det jättespännande och tycker att det ser så lätt ut och tänker att det där skulle jag också klara!
men när jag väl sitter på hästen så är det en helt annan femma:crazy:

forre88 skrev:
jag har varit jätte rädd för att hoppa.. jag red en ridskole ponny, hon kunde verkligen hoppa(när hon ville) men en lektion bestämde hon sig att hon vägrade hoppa över oxern och efter 4 gången jag bokstavligt talat omfamnade hindret så satte ja mig inte upp igen.. jag kunde bara inte.. men min mamma tvingade mig att fortsätta rida och eftersom jag red i hoppgruppen så skulle vi hoppa och ja red alltid samma ponny... jag hade så ont i magen varje gång ja skulle styra på hindren att ja trodde att ja skulle döö.. ja hoppade aldrig högre än 40 ett bra tag.. då bestämde mamma sig att vi skulle se oss om efter en egen ponny och det va min räddning... den ponnyn kunde inget så vi fick hoppa lågt tills vi kände oss säkra och nu känns det mycket bättre.. så mitt råd! ta den tid du behöver och rid en lugn häst som du vet alltid ställer upp för dig.. iallafall från början!

Enligt mitt tycke som tycker jag att det var Fruktansvärt Oansvarigt att köpa en ung ponny för att sedan utbilda till den man tror passar sig själv. Man ska aldrig lita på att en ung häst klarar ett hinder som man själv inte vill höja till, därför att den unga hästen inte klarar att ta situationen om du plötsligt blir osäker. Föeresten beror det Alltid till 99,9 % på ryttaren om hästen vägrar/bryter ut. Och en ung ponny är en Icke Bra första ponny (Om det nu var så, säger det här till alla). Visst räcker det med 30-40 cm för att hästen ska träna in hopptektniken, men om man inte tycker att det går högre så tycker jag man ska skaffa en mer utbildad häst som klarar det man inte själv är riktigt säker på. Självklart kan jag ha missuppfattat din mening, men enligt mig så var du lite otydlig.. :devil: :devil: :devil: :mad:

Som liten älskade jag att hoppa. Hoppade allt.
Har i princip aldrig ramlat av men varit väldigt nära.

Nu har jag ett arabsto som är en riktig storhoppare. Men jag vågar verkligen inte. Jag vill men bvågar inte ens hoppa 30 cm med henne :(
Hon blir väldigt stark så fort hon ser ett hinder och drar iväg i världens fart.

Tänkte fråga om jag kunde få rida stallets kallblod och sedan hoppa med den. För det är kanske farten som gör att jag får panik?

hej!
Jag har en historia om en vän , till mig en nära vän ! när jag o hon var nybörjare hon hade ridit 1 år jag inget .. hon hade galopperat en gång på ridskolan med ledare för de första fick hon en avdankad galoppör , sen var de dags för att hoppa hon tvingades på en oxer på 1 m flera ggr i rad , hon bara höll i sig och sista s,ällen hon flög av ner i hindret ridlärarn stod med en longerpisk o smacka på galopöören , hon skena mot varje hinder och min kompis ville aldrig mer hoppa aldrig aldrig mer !:( men de är de att om man är rädd och ramlat av osv måste man våga , nu i somras var hon på hoppläger hoppade banor på 1 m hade rajtans tajtans kul , oftast lättare att satsa o nå ett mål som min kompis gjorde , hon tog sig till fånga , hon hoppar till&med barbacka allting ! man måste se skräcken i vitögat bemöt den för jag tror verkligen att du kan , själV!
om jag ska klara av NÅT SJÄLV så måste jag alltid vara ensam ingen som står och glor kommenterar peppar mm , de stör mig extremt ! de är då jag klarar de då får jag koncentrera mig , låt de ta den tid det tar rid med säkerhetsväst så känner du dig säker , lycka till hoppas jag var tillhjälp elr nåt;) :angel:
kram

Jag är också hopprädd, men tycker samtidigt att det är kul att hoppa. Bara hindret inte är över 60 samt att hästen i fråga inte är en sån som rusar mot hindret.
Jag har tagit massa hoppkurser via ridskolan, så fort jag fått en chans.
Det har blivit bättre och märkligt nog vände det nyligen när jag ramlade av på senaste kursen.
Det var totalt mitt fel, slutar man driva och lättar för mycket i handen hoppar inte hästen, ialla fall inte den hästen jag red.
Min största fasa har varit att hästen vägrar och jag ramlar av, men när det väl hände så var det inte så farligt.
Dan efter hoppade jag en hel bana.
Häromveckan hoppade jag en 70 oxer på en av ridskolans hästar som har två hastigeter, och det handlar inte slow när han ser ett hinder.:angel:

Jag är också hopprädd, mina hinderhöjder krymper för varje år, från att träningshoppa 120-130 och tävla 90 till att träningshoppa 50-60 och inte tävla alls. Jag fortsätter envist med gymnasrukhoppning, det ger en härlig känsla och brukar flyta väldigt bra. Hoppar jag dessutom två ggr i veckan så känner jag sakta men säkert hur självförtroendet kommer tillbaka efter ett par veckor...

*knapplån*
jag hoppade i Torsdags och det gick bra:) Visserligen väldigt låga hinder men men det är väl tekniken som skall läras in.Vi hoppade sedan en bana på 6 hinder ,två gånger:eek: :d och insåg att det är lättare då för då måste man koncentrera sig på banan osv man hinner inte bli rädd:d det är första gången nu som jag tyckte att hon gott kunde höja lite och att det gick lättare i gallop.Hästen jag hade också är väldigt pålitlig på hinder vilket också hjälpte:D

Vad duktig du var som hoppade en bana fast du är lite rädd. Jag är också lite hopprädd, på grund av avtrillningar och annat.
Har med börjat som du med låga små kryss, egentligen tycker jag att det är roligt att hoppa, började på ridskola för ett tag sedan och det har också hjälpt upp mig att bli lite tuffare, oftast är ju de hästarna så vana att hoppa så man nästan bara kan stå och följa med..:smirk:
Jag tycker att om man bara vågar höja lite i taget så får sig självförtroendet en kick!:bump: :banana:

Nu har det blivit så att jag skulle önska att det inte va så långt mellan hopplektionerna nu när man fått positiva erfarenheter;)

litenmama skrev:
Tack så mycket för rådet!
När jag är på hopptävlingar känns det jättespännande och tycker att det ser så lätt ut och tänker att det där skulle jag också klara!
men när jag väl sitter på hästen så är det en helt annan femma:crazy:

Du är långt ifrån ensam!
Jag tycker att det är läskigt att hoppa men samtidigt så är det så kul!
Du skriver inte vad du hoppar på för häst.
Jag hoppade på min lilla nordis förut och han var väl ingen stjärnhoppare. Det var så att han kunde göra sånna där jättehopp så att man inte hänger med. Och så hoppade vi alltid i trav,och bara upp till 70cm. Nu hoppar jag mitt halvblodssto som jag känner mig säker på för hon hoppar alltid lagom stort.
Det är också mycket lättare att hoppa i galopp också. Även om det kan kännas sjukt läskigt när man inte är van.
Du ska också hoppa på en häst som du kan lita på. H*n kan det h*n gör!
Som en ridlärare på rytteriet alltid vrålade varje gång det var hopplektion: "En ko kan hoppa 120!".;)
Försök också att hitta en tränare som du gillar som kan hjälpa dig att övervinna din rädsla.
Själv hoppar jag för min mamma och med det så finns det både för och nackdelar :)

Lycka till tjejen!
:banana:

litenmama skrev:
*knapplån*
jag hoppade i Torsdags och det gick bra:) Visserligen väldigt låga hinder men men det är väl tekniken som skall läras in.Vi hoppade sedan en bana på 6 hinder ,två gånger:eek: :d och insåg att det är lättare då för då måste man koncentrera sig på banan osv man hinner inte bli rädd:d det är första gången nu som jag tyckte att hon gott kunde höja lite och att det gick lättare i gallop.Hästen jag hade också är väldigt pålitlig på hinder vilket också hjälpte:D

:bow: BRAVO!:bow:

litenmama skrev:
Nu har det blivit så att jag skulle önska att det inte va så långt mellan hopplektionerna nu när man fått positiva erfarenheter;)

Du får tänka på den träningen som gick så bra, och peppa dig själv mellan lektionerna så känns tiden kanske inte så lång emellan. :banana:

Här kommer en till som är "fegis" att hoppa men älskar att hoppa,
har tävlat förut och hoppat 130 men nu "nästan inget" pga trillat av min häst illa förra året våren..slog min svanskotan i hoppträning..Har eget hbl hoppehäst som älskar att hoppa..Hoppade sist 2005 oktober, efter lång uppehålle, det gick hyfsat bra och hoppade 90 cm..Först mycket markarbete med bommarna, innan hoppa..Skall fortsätta försöker övervinna min rädslan och börja hoppa i låga hinder och bygga självförtroendet och hoppa mer regelbundet när våren har kommit...ALLA vi LYCKAS och KAN, bara vi låter tiden ge oss..VI övervinner vår rädslan...

BRA gjort av dig... Här sitter jag också som är rädd att hoppa.. men
Skall försöka eller måste övervinna min rädslan och hitta tillbaka min självförtroendet.. Älskar att hoppa... :bow:

litenmama skrev:
Det är så otroligt jobbigt att vara rädd för att hoppa:eek:
Jag hoppade på lektion en gång och åkte av o landa mitt på hindret.
Sen dess är jag så rädd!även fast jag tycker det är ganska kul när man går mot lätta hinder på 40-50 men så fort det blir över det så knyter det sig!Jag vill spy och sitter och rapar bokstavligen när jag hoppat klart.Och jag tänker tack och lov jag överlevde:cry: .
Alla som sett mig säger att det ser jättebra ut och när jag rider fram emot hindret ser jag så säker ut men sen styr jag bara bort från hindret.Har någon några konkreta förslag att komma med?Finns det flera här som är rädda för att hoppa?känner mig ganska ensam med detta just nu:crazy:
Hoppa på den höjd du känner dej säker på . Om du tycker att d räcker så behöver du inte pressa dej själv . Jag har precis spräckt "1 m gränsen" som jag har döpt d till o d va mina kompisar som la upp d , ja trodde att d va typ 90 o d sa dom att d va . när jag hade hoppat sa dom att d va 1 m . Jag var JÄTTEGLAD!

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: Queen
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 906
Senast: Linda_A
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar