Rädd för att hoppa!

L

litenmama

Det är så otroligt jobbigt att vara rädd för att hoppa:eek:
Jag hoppade på lektion en gång och åkte av o landa mitt på hindret.
Sen dess är jag så rädd!även fast jag tycker det är ganska kul när man går mot lätta hinder på 40-50 men så fort det blir över det så knyter det sig!Jag vill spy och sitter och rapar bokstavligen när jag hoppat klart.Och jag tänker tack och lov jag överlevde:cry: .
Alla som sett mig säger att det ser jättebra ut och när jag rider fram emot hindret ser jag så säker ut men sen styr jag bara bort från hindret.Har någon några konkreta förslag att komma med?Finns det flera här som är rädda för att hoppa?känner mig ganska ensam med detta just nu:crazy:

Sv: Rädd för att hoppa!

Mig hjälper det att hoppa mycket. Minst ett par gånger i veckan. För närvarande hoppar jag två gånger i veckan och det är nog precis på gränsen för vad jag "behöver" för att hålla mig igång.

Jag vill även veta exakt vad jag ska göra. Det värsta man kan säga till mig är: "låt hästen sköta jobbet, h*n vet vad h*n ska göra!" Jag vil veta exakt var jag ska ta en halvhalt, hur mycket eller lite jag ska ha i handen, hur mina anridningar ska vara osv osv.

Och så är det viktigt att ha en säker häst. Jag hoppar för närvarande bara min egen häst, för henne känner jag mig tryggast på. Det är henne jag "måste" tävla i sommar och det finns ingen anledning att riskera att krascha eller så med en annan häst och förlora självförtroendet igen.

Det jag tycker är lustigt också är att det är lättare i trav än gallop då det egentligen ska vara tvärtom.

jag tycker också att det är lättare i trav, för kah gillar inte att ha så hög fart innan hindren, jag tar hellre det kontrollerat, det är läskigt i galopp om man inte har väldigt höga hinder för då vill jag ha galopp för annars känns det som att man inte kommer över.

Jag förstår inte varför det är så!alla säger till mig att det är lättare och mer naturligt i galloppen:confused:
Jag längtar efter den dagen då jag inte är rädd längrre:o
innan det blir så håller jag hellre på med dressyr vilket jag tycker är super roligt:love:

Hejsan!! Jag var jätterädd aför att hoppa när jag började jobba med hästar, men har ridit en helt underbar häst som jag vet ALDRIG stannar!! Nu hoppar vi 120 cm ganska så säkert!! Och jag tycker att det är roligt!! Men om jag har haft uppehåll ett tag, så blir jag genast mycket försiktigare... Hoppa en säker häst, och börja lågt och när du känner för det, höj lite. Hjälper faktiskt att ha nån som puttar lite på en också, då får man lite press på sig. Men låt dom inte pressa dig till nåt du absolut inte vill göra, för då blir det ju fel direkt!! Lycka till!!:bump:

Tackar!
Jag har några vänner jag rider med och dom tycker bättre om att hoppa och ibland känns det skönt när de pushar mig lite men ibland känns det för mycket,de tycker att jag ser så säker ut i sadeln så de förstår inte varför jag inte vill försöka ibland.De vet att jag ramlat av och känner som jag gör så när jag verkligen inte vill så låter dom mig va.ibland har det smyghöjts utan att jag lagt märke till det ,har jag hoppat högre .:crazy:

Hej!
Jag har samma problem som du,jag är säker upp till typ 60cm sen blir jag nervös och det blir inte bättre av att jag bara har ridskloehästar att hoppa på och alla dom har ju olicka stil och tempo!!
Hoppas att du kommer av din rädsla!!
;)
//Therese

Tack så mycket!Jobbar verkligen på det!
Har försökt med att verkligen tänka positivt!Men det är verkligen svårt:crazy:

Hej!

Här har du en till som är riktigt rädd för att hoppa! Hat flygit av ett antal gånger i samband med hoppningen. Fick hjärnskakning en gång och mins ingenting... Men samtidigt tycker jag att det är duktigt skoj! Går det bra är det roligt, vill säga!
Har en häst som inte har så mkt rutin i hoppningen. Så hoppar inte jag, så hoppar inte hästen. jag måste alltså tro på mig själv och vilja över hindren, så fort jag tvekar vägrar hon.
Dessutom hoppar hon med en väldig teknik så hon skjuter iväg mig över hinndren, och det får jag jobba med...
Därför hoppar jag lågt, då är jag inte rädd! När jag lärt mig hästens rörelse och känner mig säker höjs hindren. Det bästa är att hindren höjs lite utan att man vet om det.
Och det bästa är att hoppa mycket!

Så ligger det till för mig och min rädsla för hoppning. Så mitt tips är att ta det lugnt! Hoppa lågt, och mycket. Gärna upp till 3 gånger i veckan. (då menar jag inte värsta hoppassen alla tre hoppträningarna, räcker med ett hinder eller nåt sånt) Bara så det blir en vana.

Lycka till! :banana:

Tack för tipsen!:banana:
jag hoppar lågt:bump: bara 40-50 och det går hur bra som hellst.
det är bara när det kommer högre upp som jag får flashbacks och ser mig själv när jag faller ner mot hindret och då går det bara inte:cry: Jag gör också felet att jag tittar ner på hindret i luften för att verkligen försäkra mig om att jag är över:crazy: .

om du bara rider på ridskola kan det ju kännas stressat och att alla ska få hoppa så mycket som möjligt. om du har möjlighet att hoppa mer kan du ju skutta lite då och då även när du rider dressyr :)

och det GÖR INGET att sänka hindren :) det ska ju inte vara obehagligt, utan kännas bra för dig själv.

Jag åkte av min häst och fick ligga på sjukhus. när jag sen skulle rida efter någon månad kände jag verkligen att jag inte ville!
och jag är ingen mes.. ;) nej jag tvingade mig själv lixom.
när jag väl hade skrittat till grannen och tillbaka var "den där klumpen imagen" borta.

nu skrattar jag istället att jag kände så.
lycka till :)

Tack för uppmuntran!
jag rider just nu bara på ridskola,har haft egen häst förut och ska skaffa en snart igen.
Vi är bara tre stycken i våran grupp så det blir ganska mycket ändå:crazy: .Tråkigt bara blir så arg på mig själv:devil: jag vill ju inte va en mes heller! Både ridläraren och de två andra säger att det ser jättebra ut när jag rider på och jag gör rätt(förutom att jag tittar ner på hindret ibland) och de säger att det känns likadant att hoppa 40 som 70 men det har jag väldigt svårt att tro:confused:

men hoppa inte 70 då :) inte förrän du känner dig redo

Hahaha:) nej det har jag inte för avsikt heller:banana:
hoppar mina 40-50 och därmed basta:smirk:
dom tror att om jag hoppar 70-80 så kommer jag bli frälst:angel:
när jag märker att det inte va så farligt.

jag har varit jätte rädd för att hoppa.. jag red en ridskole ponny, hon kunde verkligen hoppa(när hon ville) men en lektion bestämde hon sig att hon vägrade hoppa över oxern och efter 4 gången jag bokstavligt talat omfamnade hindret så satte ja mig inte upp igen.. jag kunde bara inte.. men min mamma tvingade mig att fortsätta rida och eftersom jag red i hoppgruppen så skulle vi hoppa och ja red alltid samma ponny... jag hade så ont i magen varje gång ja skulle styra på hindren att ja trodde att ja skulle döö.. ja hoppade aldrig högre än 40 ett bra tag.. då bestämde mamma sig att vi skulle se oss om efter en egen ponny och det va min räddning... den ponnyn kunde inget så vi fick hoppa lågt tills vi kände oss säkra och nu känns det mycket bättre.. så mitt råd! ta den tid du behöver och rid en lugn häst som du vet alltid ställer upp för dig.. iallafall från början!

Jag är oerhört rädd för att hoppa studs:crazy:
Bara för att jag gick omkull en gång och slog mig ganska illa och fick hästen över mig, men faktiskt, när jag väl hade rest mig upp så hoppade jag upp på pållen igen, trots att jag knappt kunde stå på benen och trots att pållen inte hade sadel på sig längre(sadelgjorden sprack när vi gick omkull)men jag skrittade iaf ett tag i paddocken.
Men jag har fortfarande svårt för att hoppa studs och hinder efter varandra, typ kombinationer, jag är så himla rädd för att gå omkull igen efter den gången.
Och när jag väl hoppar studs så kommer jag på mig själv med att bara sitta och hålla mig förskräckt i tyglarna och inte driva ett dugg, vilket oftast resulterar i att pållen sticker ut mellan hinderna:angel:
Men jag tränar på det och det blir bättre och bättre faktiskt...
Det är bara att bita ihop och lite på hästen, försöker iaf jag intala mig!:D

hej jag ramlae också av fastjag ramla då av på terängen..:/ sn dess har jag också vart rädd..men jag har börjat med små hinder från början å haft säkra hästar så man själv blir säker å får till baka själv förtroendet. så mitt tips är att börja med små hinder föär att få tillbaka självförtroendet för om man inte har nått självförtroende så får hästen en osäker ryttare och då går allt åt skogen.!kram emelie;)

Hejsan!
Nu vet du ju iaf att du verkligen inte är ensam om att vara hopprädd! Vi är många som får en klump i magen varje gång det är hoppning. Jag hade alltid det problemet innan efter att ha ramlat av många gånger på hopplektioner.
När jag började rida regelbundet igen för 2år sedan hade jag knappt ridit på1.5år och var väldigt osäker på allt, särskilt då hoppning.
Men efter en jättesnäll häst stärkt mitt själförtroende började jag så smått hoppa igen med en väldigt erfaren och trygg häst. Jag bodde på Irland då och började rida en connemara som aldrig skulle vägra för något. Jag vet inte varför men jag hoppade under 1/2år bara fasta terränghinder och tyckte det kändes mycket säkrare och lättare.
Om jag ska hoppa hela banor blir jag fortfarande nervös men i terrängen kan jag hoppa vad som helst nu, bara jag litar på hästen!

Prova att skutta över små terränghinder om du får tillfälle och hoppa lite och lågt så ofta du kan så blir det nog bättre!

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: Queen
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 906
Senast: Linda_A
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar