Rädd för att "galopphoppa".

K

kroklista

Hej :) Som rubriken lyder så är jag rädd för att galopphoppa.

Lite bakgrundsfakta:
Har varit ute och tävlat höga klasser i hoppning på både ponny och storhäst. Inga problem. Januari -10 fick jag hem mitt kallblodstravarsto. Och jag hade inga problem att hoppa henne i varken trav eller galopp. Hoppade henne i ca ett halvår till vi fick en olycka. Skulle skritta av henne efter att ha banhoppning så smällde det till och ljudkänslig som hon är så skenade hon iväg och jag helt oförberedd så kom hon på ett hinder jag hann inte tänka och så tror jag att hon hoppade av för tidigt så slog hon lixom en kullerbytta. Hennes rumpa landade på mitt knä tror jag och hon råkade i ren panik sparka av mitt nyckelben.

Sedan dess har min tränare fått oss över 60 cm i trav. Inga problem.
Men är livrädd för att testa i galopp.

Har du några tips åt oss? :laugh:

Sv: Rädd för att "galopphoppa".

Jag skulle börja med att galoppera över en bom, och när det känns ok så kan man höja upp en bom 10cm. När det känns säkert höjer man upp den ytterligare osv. :)

Ohh vad jag känner igen mig! Det verkar ha varit en rejäl olycka ni råkat ut för. Jag är svinrädd för att galopphoppa, eller numera är jag bara rädd. Har jobbat mycket bommar efter att jag ramlade av i samband med hoppning för ca en och en halv månad sedan, efter det så vågade jag knappt att komma i galopp mot en bom på marken. Nu har jag nojsat på 80's oxer och det går ganska bra. Innan har jag inte hoppat så högt och mycket, aldrig tävlat förutom klubbt. för typ 10 år sedan. Min tränare sa iaf åt mig att titta upp, ha hälarna nedåt och ett bra stöd i tygeln - resten sköter hästen. När jag hoppade 70 cm på volt för någon vecka sedan så kändes det, tack hage tipsen från min tränare, som att det var en.bom på marken. Ingen Big deal alltså. Tror att det är lätt att spänna sig efter olycka och då hamnar gärna på hindret istället för nästa hinder = pannkaka.

Har du möjlighet att hoppa en tryggare häst? :) Då menar jag inte att din häst är otrygg, men kanske en lite äldre häst som lätt som en plätt tar sig över ett litet hinder utan att vägra, skena iväg eller liknande :)

Tack så mycket för alla tips ! :) Min häst "kan inte" galoppera. Det går så satans fort hon är ju en ex. travare :)
Men när vi fått kläm på galoppen så ska jag testa övningarna med henne! Och tack , jag ska försöka få tag på en trygg häst att hoppa med :)

En trygg gamling var en bra idé! Annars sen när du kommer tillbaka i sadeln på din häst, så vore det kanske en idé att löshoppa henne. Då kan du ha lite mental träning på marken och verkligen "se" hur hon hoppar själv utan din inverkan. Plus att hästen oftast har lite högre fart när den hoppar själv och du får se att "nämen titta. Hon fixade det själv, trots att det gick så fort".

Galopp bommar är ju bra. Några stycken efter varandra. För kommer du rätt på den första och avståndet är rätt mellan bommarna så brukar det flyta på bra mellan dom andra. Sen kan kan ju tillsist höja det sista hindret lite. Då blir det ju bara som ett lite större galopp språng.

Sen är det nog som sagt bäst att hitta en häst som faktiskt "kan galoppera" ;)

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 876
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 253
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 840
Senast: Exotizc
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 314
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka