Rädd efter att ha ramlat av.

S

Sleipnir06

Hej!

Jag ramalde av en häst två gånger i rad förra sommarn och blev väldigt rädd för att rida efter det så jag red inte på några veckor. Sen började jag rida lite smått under hösten.
Men jag är fortfarande rädd, jag har svårt att säga exakt vad det är jag är rädd för, men det är nog för att ramla av.
Jag vet inte riktigt hur jag ska bli av med min rädla.
Är det någon som har några tips?
Jag skulle vara tacksam som de kom lite andra tips än att jag måste upp igen och rida, rida, rida! För det gör jag, (ridningen har inte kommit igång för terminen ännu men på måndag så ska jag rida igen för första gången i år och då så kommer jag att rida en gång i veckan men de har jag gjort ungefär sedan oktober till december och de har inte blivit så himla mycket bättre.)
Tack på förhand! :grin:

Sv: Rädd efter att ha ramlat av.

Slog du dej mycket när du ramlade av? HUR ramlade du av? Bockade hästen eller snubblade den? Hade du hög fart?

Kan det ha att göra med balansen? I så fall skulle du börja med att rida barbacka. Men det klart, är du rädd så kanske det inte är så bra.

Kan du ha någon som går brevid din häst eller som rider med dej? Bara ta det lungt och skritta.

Själv drattade jag av för ett par år sedan när pållen snubblade i en nerförsbacke och gick ner på knäna. Jag for som en vante mellan öronen (hästens) och landade på bakhuvudet. Det resulterade i whiplasch, hjärnskakning samt minnesförlust.
Än i dag när jag töltar i en nerförsbacke tänker jag på olyckan, men jag TVINGAR mej till det ändå!

Så ge inte upp, du fixar det! :bow:

Rider du på ridskola eller rider du på medryttarhäst/egen häst?
Rider du på ridskola så kanske du kan förklara för din ridlärare och få lite tips (och en extra snäll häst ett tag)?
Rider du privat kanske du har någon kompis som kan följa med, antingen till häst eller till fots/cykel? Och bara försök slappna av.

Jag är själv en väldigt rädd ryttare efter olyckor och jag fungerar bäst med hästar jag känner väl. Jag är inte typen som vill rida en massa olika hästar utan det tar tid för mig att känna mig trygg. Min gammelman hade jag i över 15 år och red bara honom. Tant har jag haft några år nu och börjar först nu känna mig trygg på henne.
Trots att hon lyckats gå omkull med mig på 3 gånger på den tiden. Det ligger i bakhuvudet men jag försöker att släppa det. (hur det går är en annan femma)

Jag kommer aldrig bli någon som uppskattar fart och fläng och det är okej, alla behöver inte göra det. Jag rider helst barbacka och ensam, ibland med sällskap och sadel. Och mina stallkompisar vet hur rädd jag är och alla är jättestöttande och peppar mig när jag vågar nånting jag egentligen inte vågar. :love:
Jag själv tycker det är mycket otäckare att rida med sällskap eftersom jag inte har kontroll över de andra och deras hästar. Är jag ensam är det jag och hästen. Men tänk om någon annan får problem, nån annans häst drar iväg osv. Jag är ett stort fan av kontroll. :o

Jag brukar försöka sjunga (stackars häst som inte kan hålla för öronen :p), prata om jag har sällskap när jag blir orolig och sen tänka på att slappna av i kroppen och vifta på tårna (då spänner man inte benen så mycket). Och tänka på andningen.

Det tar tid att komma över att man åkt av i alla fall när man gjort sig riktigt illa.
Jag trillade av för ett och ett halvt år sen när jag skulle ha med mig handhäst landade på axeln och den ploppa ur led + att överarmsbenet var av.
Det tog 3 mån innan jag kunde rida lite smått igen. Var livrädd de första gångerna när hästen var lite hispig ville ju inte åka av igen.
Börjar kännas bättre nu men varje gång jag rider förbi stället jag flög av på så tänker jag på det som hände.

Som om inte att jag skadade mig var nog så blev också ena hästen påkörd så detta finns också på näthinnan. Hästen fick dock minimalt sår på knät. Helt galet... Bilen var nämligen mos...

Börjar kännas bättre nu men varje gång jag rider förbi stället jag flög av på så tänker jag på det som hände.

Som om inte att jag skadade mig var nog så blev också ena hästen påkörd så detta finns också på näthinnan. Hästen fick dock minimalt sår på knät. Helt galet... Bilen var nämligen mos...
:eek: Vilken mardrömstur!

Och jag ser också oss gå omkull varenda gång man rider förbi de ställena där vi drattat omkull. (och min kära häst vill ju inte skada sig så hon ser till att landa mjukt mig varenda gång. )

Hej! :)
Jag har ramlat av, oj så många gånger, har nog tappat räkningen. Jag var en rädd ryttare i början men har blivit tuffare och tuffare.

Det viktigaste är att inte känns sig tvingad till någonting om man är rädd och inte känna press, för då går det åt fel håll. Men man får inte heller fastna i sitt skal, utan sakta men säkert, i sin egna takt vidga gränserna för vad man vågar och ta steget vidare. Om vi tar ett exempel.
Du ska hoppa över ett hinder som är 50 cm högt men vågar inte, börja då att bara trava, galoppera osv. över en bom som ligger på backen tills det känns enkelt och löjligt, höj sedan till den gränsen.

Eller

Om du inte vågar rida ut med folk. Lär dig rida ut i alla gångarter själv tills det känns bra. Rid sedan ut med en kompis, som du kan lita på och har en säker häst och att hon tar det i din takt! Och träna på samma saker som du gör när du är själv! :)

Sen tycker jag personligen, att rida många olika hästar kan hjälpa, man får mer erfarenhet och med erfarenhet minskar även rädslan!

Hoppas mina tips är till hjälp! Lycka till och våga! :)
Hälsningar Sarah

Vad är du rädd för? Hästen? Att ramla av? Att göra illa dig?
De flesta är rädda för att göra illa sig.

Här kommer några tips:

Umgås MYCKET med hästarna, både från marken och ridning.

Innan du ska rida, värm upp ordentligt.
Om du är varm och mjuk i kroppen sitter du bättre.

Träna på att andas lugnt, in genom näsan och ut genom munnen, känn hur luften går ända ned i tårna och vänder.

Be att få en halsring runt hästens hals om det känns tryggare att ha något att ta tag i om det känns obehagligt.

Be ridläraren din att se över din sits, sitter du rätt, är mjuk i kroppen och andas lugnt kommer du bara att behöva hålla om hästen med dina ben så sitter du som gjuten oavsett vad hästen gör!

Om du inte redan är vig och vältränad så försök att bli det för då kommer du också att sitta bättre!

Träna på balansövningar, det kan du göra både med och utan häst.

Använd säkerhetsväst, det gör mindre ont att ramla av med den och gör att du som ryttare lättare slappnar av.

Har du dålig balans se till att ha ett par ridskor/stövlar med väldigt styv sula och gärna ett par stigbyglar med bredare fotplatta.

Det var det jag kom på nu att man kan försöka träna på...
Kommer jag på något mer så återkommer jag!

Lycka till och hoppas att du kommer över det :)

Dock lär det inte försvinna av sig själv, utan du måste erövra rädslan ;)

Jag kan i detta sammanhang tipsa om en mycket bra bok som handlar om detta, "Ridning och Rädsla" heter den, skriven av Sven Forsström.

hej, jag har själv varigt jätte rädd efter att jag ramlade av och bröt armen, mitt bästa knep är att spendera så mycket tid med hästar som möjligt så du saknar ridningen sedan sitta upp på en snäll och trygg häst. det gjorde jag, red en slö gammling i ett halv år tills det blev ett misstag och jag fick stallets stutts häst ^^ men det har aldrig gått så bra och efter det har min rädsla varigt borta :):bump:

Första gången så galopperade vi och sen helt plötsligt så började han (hästen) "tok" springa och vände tvärt så jag föll ner och landade på låret och då så blev de bara en lårkaka och något litet skrubbsår på magen. Men jag blev ändå rädd.

Veckan efter när jag skulle rida honom så kändes han lite spänd ( jag var oxå väldigt spänd) men jag tänkte att det kankse skulle funka ändå. (Jag red med min låtsas mamma och hennes andra häst) Efter att vi skrittat en bit från stallet så frågade hon om vi skulle byta häst och de tyckte jag lät som en bra idè, så vi stannade bredvid varandra och jag släppte stigbyglarna och skulle precis hoppa av när han började backa och tvärvände om och sedan sprang han några steg och då ramlade jag av och slog i ansiktet i backen så jag skrapade upp hela hakan och näsan och fick några stycken blåmärken.

Efter det så blev jag ännu räddare och red inte på länge.

Första gången så galopperade vi och sen helt plötsligt så började han (hästen) "tok" springa och vände tvärt så jag föll ner och landade på låret och då så blev de bara en lårkaka och något litet skrubbsår på magen. Men jag blev ändå rädd.

Veckan efter när jag skulle rida honom så kändes han lite spänd ( jag var oxå väldigt spänd) men jag tänkte att det kankse skulle funka ändå. (Jag red med min mamma och hennes andra häst) Efter att vi skrittat en bit från stallet så frågade hon om vi skulle byta häst och de tyckte jag lät som en bra idè, så vi stannade bredvid varandra och jag släppte stigbyglarna och skulle precis hoppa av när han började backa och tvärvände om och sedan sprang han några steg och då ramlade jag av och slog i ansiktet i backen så jag skrapade upp hela hakan och näsan och fick några stycken blåmärken.

Efter det så blev jag ännu räddare och red inte på länge..

Senast ändrad av en moderator:

Jag är rädd för att ramla och att göra mig illa. Och så är jag jätte rädd för att bara springa.
Min balans inte den bästa... Har du några tips på några balansövningar både med och utan häst? :-)

Jag tycker att balans övningar med en pilates boll är riktigt bra övningar och rida barbacka eller utan stigbyglar, men är man rädd så är det svårt!
Sen är det viktigt att slappna av för att hitta sin balans! Det finns många bra böcker för bättre balans som är en bra hjälp påvägen.

Med häst är att trava rakt över bommar/cavaletti en bra övning, slalom runt koner och rida på volter, 2-punkt sits och 3-punktsists! :)

Prata ordentligt med din ridlärare om att du ramlade av och gjorde dig illa, och att du nu känner dig orolig för att rida och att ramla av igen. Be att få rida riktigt stabila och pålitliga hästar och våga be att få stå över att tex galoppera om det känns obehagligt tills du känner dig trygg med att trava och tölta igen. Kanske kan du få rida samma häst varje vecka också tills du känner dig säkrare.

När man är rädd blir man ofta spänd och då sitter man lite ostadigt. Tyngdpunkten hamnar snarare i bröstet än i rumpan, och man hamnar kanske lite framåtlutad och drar upp hälarna. Tänk på att andas lugnt, (helst "med magen"), titta dit du ska rida, skjut fram bröstet (visa upp guldmedaljen!), ha fötterna avslappnat i stigbyglarna och var koncentrerad på det du gör så kommer du att sitta stadigare. Du kan träna balans genom att passa på att stå på ett ben när du tex. borstar tänderna eller diskar.

Det kan absolut vara nyttigt också att ta privatlektioner om du har möjlighet där ni jobbar med att få bukt med din ridrädsla och tränar på balans och sits. Att bli longerad är också bra när man ska träna sin sits så slipper man fundera på att styra hästen samtidigt. Ju mer man lär sig, desto mer erfarenhet får man och lär sig att behärska olika situationer, men framförallt att lära sig att läsa av hästens signaler och undvika att farliga situationer uppstår.

Jag är också rädd ibland när jag rider. Nu är det mer sällan, men i vissa situationer tidigare blev jag så rädd att det nästan svartnade för ögonen och hela jag darrade. Det där upplever jag att många har svårt att förstå och ta på allvar. Särskilt jag som har ridit mycket, är "vuxen" har egna hästar och har jobbat med att träna och rida in hästar, så jag "borde" inte vara rädd, men det är ju svårt att styra. Men jag vet hur det känns!

När man blir rädd är det lätt att man glömmer bort att rida, men påminn dig själv om att du faktiskt kan rida egentligen, mycket sitter i huvudet och positivt tänkande gör en starkare och modigare!

Jag tycker att balans övningar med en pilates boll är riktigt bra övningar och rida barbacka eller utan stigbyglar, men är man rädd så är det svårt!
Sen är det viktigt att slappna av för att hitta sin balans! Det finns många bra böcker för bättre balans som är en bra hjälp påvägen.

Med häst är att trava rakt över bommar/cavaletti en bra övning, slalom runt koner och rida på volter, 2-punkt sits och 3-punktsists! :)

Det här tyckte jag var jättebra saker.
Kanske det finns möjlighet att någon skulle kunna longera hästen när du sitter på barbacka med en ridgjord eller halsrem?
För då kan du sitta barbacka, du vet att någon annan har koll på hästen och då kan du bara koncentrera dig på att sitta och försöka slappna av.

Jag berättade innan att jag är ganska rädd av mig, men det senaste halvåret har jag ridit väldigt mycket barbacka. Och nu känner min häst att jag är så säker när jag sitter där att hon brukar ta ett par 'Oj vad jag blir rädd för pinnen där, jag måste springa hem jättefort' galoppsprång från skritt helt oförhappandes nästan varenda ridtur vi tar. (min häst är den snälla typen som i början saktade av till skritt när jag hamnade på sniskan, hon formar sig väldigt efter ryttaren. :love:)
Och vet du vad? Jag varken hamnar på sned eller blir rädd. :D Jag är hemskt stolt över mig själv.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 779
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 081
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 901
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka