Råd till en rottisspekulant

Sv: Råd till en rottisspekulant

Hej på er bukefalister!

Jag sitter hemma i min lägenhet, skyddad men ändå beredd på att se ett gäng arga bukare med facklor, högafflar och hagelgevär samt en snara i högsta hugg för att förinta mig.

Skämtåsido... Jag ska väl börja med att berätta att jag har funderat länge och nu bestämt mig för att köpa en rottweiler när jag har råd. Det betyder alltså att det kommer ske senare, inte snart.
Ska börja med att berätta vad jag vet vad som innebär när man har en rottweiler. De är ingen ren sällskapshund, som jag vet.

Min fråga är, har ni några tips och råd och vad man ska tänka på när man skaffar en rottweiler? Det blir min första hund, men jag har mer eller mindre levt med hundar och varit med från början när mitt ex hade valp. Men jag har ingen stor erfarenhet, men kommer att gå valpkurser, m.m och ta hjälp av människor som kan hundar.

Varför rottis? För jag har fäst mig vid den rasen, har alltid tyckt om den rasen. Och så kan de också bli en bra vakthund, så jag kan känna mig trygg med hunden :)

Hej
Jag tycker du mycket väl kan köpa en rottis som första hund. Det gjorde jag. Jag är inne på mun 4 e nu.
Bör tänka på
Kolla upp kennlarna, Kolla på rottweilerklubben.
Läs allt du kommer över om rottisarna.
Det finns mycke skit på marknaden.
Gå på utställningar. Gå och kolla på brukshunds klubbarna.
En rottis är en en mycket fin familje hund. Jag har 4 barn o rottis. kanon bra.
Man skall vara en BRA ledare. Hunden får aldrig ta komandot. Hunden vill ha mycke motion . Jobba med huvudet. Då är det en kanon hund.
Ta en tik som första hund.
Jag har en kompis som köpte systern till mig. Hon hade aldrig haft hund. Det fungerar gör bra. Hon går o tränar för tävling.
Här är min i full fart
http://www.pixbox.se/alb_show_id751792_page0.html

PM om du vill veta mer

Okej jag är med lite mer. Men ordet tillgiven passar inte riktigt.

Mindre ögontjänare än en schäfer kanske? Rottisen har lättare för att skratta matte rakt i ansiktet om man säger så...men det betyder inte att de inte gärna myser i famnen framför tvn när man väl blivit sams igen. ;)

Helt rätt. Jag har haft 3 rottisar genom åren, den tredje har jag fortfarande i livet. Hon är den mest kelsjuka hund som finns. Tror fortfarande att hon är knähund och har aldrig upplevt att hon är en enmanshund mer i så fall enfamiljshund.:)
Nackdelen med rottisar tycker jag är att de har så svårt för andra djur. Alla våra rottisar har varit positiva och människoälskande men haft svårt för andra djur tex katter.

Vi har en ettårig rottistik och två hankatter. Hunden jagar i och för sig katterna, men bara för att katterna provocerar igång henne till det genom att kliva på henne etc. Kommer hon ifatt dem slickar hon dem på magen tills de är genomblöta, sen går hon därifrån :D I övrigt lever de i samförstånd. Hon jagar inte främmande katter eller jagar våra katter om de inte drar igång henne. Däremot stjäl hon kattmat om hon kommer åt.

Svärmor har en sexårig rottishane och två hankatter. Hunden är rädd för katt nr. 1, älskar katt nr. 2. Hunden och katt nr. 2 sover tillsammans. Han bryr sig inte alls om andra katter.

Svägerskan slutligen har en ettårig rottishane och två honkatter. De håller sig mest ur vägen för varandra, katterna flyttar på sig om hunden dreglar för mycket på dem, annars ignoreras han. Hunden jagar inte katter men blir väldigt exalterad när han ser en främmande katt.

Så min personliga erfarenhet är att det inte är några större problem att ha rottis med katt (förutom att man får ställa kattmat, kattlåda så att hunden inte kommer åt det), även om det nog bara är i undantagsfall de blir så goda vänner som svärmors hund och ena katt. Den hunden väljer för övrigt hellre att trampa på sin husse än på favoritkatten :rofl:

Min 22 månaders tik rottis. Umgås med mina katter dagligen. En hona o en hane. De är så goa ihop.
Min hund går även görbra med min dotters 2 hankatter. Så det beror nog på va man lär dom från början.
Katter o rottisar fungerar bra

jaha då har jag haft otur med mina 3.:D Ingen av dem gillade katter fast värst var det när geten kom till gården...:D
Vi hade katt innan rottisarna kom. Den jag har nu accepterar väl hjälpligt vår katt men gud nåde om grannens katt kommer...

Hej på er bukefalister!

Jag sitter hemma i min lägenhet, skyddad men ändå beredd på att se ett gäng arga bukare med facklor, högafflar och hagelgevär samt en snara i högsta hugg för att förinta mig.

Skämtåsido... Jag ska väl börja med att berätta att jag har funderat länge och nu bestämt mig för att köpa en rottweiler när jag har råd. Det betyder alltså att det kommer ske senare, inte snart.
Ska börja med att berätta vad jag vet vad som innebär när man har en rottweiler. De är ingen ren sällskapshund, som jag vet.

Min fråga är, har ni några tips och råd och vad man ska tänka på när man skaffar en rottweiler? Det blir min första hund, men jag har mer eller mindre levt med hundar och varit med från början när mitt ex hade valp. Men jag har ingen stor erfarenhet, men kommer att gå valpkurser, m.m och ta hjälp av människor som kan hundar.

Varför rottis? För jag har fäst mig vid den rasen, har alltid tyckt om den rasen. Och så kan de också bli en bra vakthund, så jag kan känna mig trygg med hunden :)

Rottis är en ursöt hund men tuff. Många säger att det ej är en bra första hund. Men det beror ju på hur mycket tid du vill lägga ner & hur modig & tuff du är. Eftersom en Rottis har ett morrande språk. Den kan morra när den är glad & leker & när den är arg. Man måste lära sig snabbt att skillja på morrandet. En Rottis kan va en tuff hund, & du behöver vara en stark ledare i dig själ. Skulle hunden morra & naffsa efter dig så får du aldrig bli rädd & backa. Men detta gör ju ej alla rottisar men man kan ju ha otur o få en hund med extra stark vilja. Jag tycker att du ska ringa & fråga rottiz-kennlar om råd & att du kan få komma & göra ett studiebesök. Låna böker & läs annars. Även brukshunds-klubbar som du kan gå & titta på träningar & tävlingar. Själv förstahund Schäfer (fd, misshandlad oxå) & andra hund blandr. schäfer-rottiz. Det har varit tufft & utmanande för mig själv. Men gått bra en då.! Så lycka till med din framtida hund.

Du tror det beror på hunden eller? De kan inte vara så att det är dåliga förare?

Ja e inne på min andra rottis hane och är uppvuxen med schäfrar. Skulle inte drömma om en annan hund ras.

det är ju det jag menade.. dom tar på sig en hundras dom inte klarar av helt enkelt. och då blir det som det blir.. hundarna styr och gör precis som dom vill.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 634
Senast: Cissi_ma
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 295
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 379
Övr. Hund Har letat hundras under en lång tid nu och börjar bli väldigt less på att ständigt bli besviken. När vi tror att vi läst på ordentligt...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 919
Senast: Riru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka