Råd till en rottisspekulant

Sv: Råd till en rottisspekulant

kul att du tänkt skaffa hund, läs mycket om det.. jag har sett många hundägare som har rottisar och jag förstår inte vad som rörde sig i deras huvuden när dom tänkte att: den hunden vill jag ha. (många jag sett kan inte hantera hunden och hunden drar med dom bäst h*n vill)
för att dom ser stora och vackra ut? självklart. det r fina hundar :love:
men jag hoppas du vet vad du ger dig in på ;)

Oj såg att du hade skrivit ett liknande svar medan jag skrev, så går det när man inte uppdaterar sidan. :angel:
Då hade jag ju inte behövt lyfta fingrarna! :D

Det var väl egentligen mest allmänt riktat så ett litet KL borde jag ha satt dit...för vi är rätt överens. Fast mina tikat har i o f sig nöjt sig med en daglig tur i lagom tempo, i skogen + att få vara mina ständiga "skuggor" förstås:)

Och jag håller med er!

Jag förstår inte riktigt det resonemanget angeånde första hundar.
Som sagt; vill man ha en rottweiler så kanske man inte vill ha en "lätt hund" i över tio år innan man kan skaffa sin rottis?

Jag tycker ofta att folk avråds ifrån att köpa brukshundar som första hund. Vill man jobba och vara aktiv med hunden så passar väl en hund till det ändamålet?

Hade jag velat börja jaga så hade jag inte köpt en kines istället för en jakthund. Trots att jag aldrig haft en jakthund förr.

*kl*

TACK för alla svar, kändes som jag inte ens fick högaffeln stucken därbak :angel:

Som sagt, jag ska köpa hund men inte nu, när jag har råd = senare. Körkort och jobb först. Det är väl ett bra tecken att jag redan skriver nu? :idea:

Det ni har nämnt känner jag igen, men jag tror att jag, som nån sa, behöver läsa lite mer om hundpsykologi. Jag vill ha en hund som är mig trogen, gärna skyddar mig om jag känner mig hotad (alltså ingen dreglande rottis som skäller o hoppar på ALLT i sin väg för att försvara mig). Jag tycker att rottis passar mig perfekt! Jag har inget behov av att ha rottis som knähund och dela säng blir det inte tal om ;) Den får ha en egen liten säng. Det jag vill ha av den är helt enkelt sällskap samt ha roligt, aktiviteter som passar oss både.

Jag funderar på en hane, faktiskt. Vet inte riktigt varför men det jag fått för mig är att jag ser en rottweiler bredvid mig och det är en hane, gärna nästan björnlik utseende, stor och med ganska mycket skinn på skinnet så det rynkas rätt mkt när de flämtar. :love: Så jag tror det blir en hane, och som jag sa, kommer jag att ta råd och hjälp om jag skulle få problem men det borde jag inte eftersom jag brukar vara hård med att få som jag vill redan från början, så jag hoppas det inte blir problem. :)

Så här får min rottis gärna se ut :love:

rottweiler270507_468x396.jpg

kul att du tänkt skaffa hund, läs mycket om det.. jag har sett många hundägare som har rottisar och jag förstår inte vad som rörde sig i deras huvuden när dom tänkte att: den hunden vill jag ha. (många jag sett kan inte hantera hunden och hunden drar med dom bäst h*n vill)

Du tror det beror på hunden eller? De kan inte vara så att det är dåliga förare?

Ja e inne på min andra rottis hane och är uppvuxen med schäfrar. Skulle inte drömma om en annan hund ras.

Ska börja med att berätta vad jag vet vad som innebär när man har en rottweiler. De är ingen ren sällskapshund, som jag vet.

Min fråga är, har ni några tips och råd och vad man ska tänka på när man skaffar en rottweiler?
Och så kan de också bli en bra vakthund, så jag kan känna mig trygg med hunden :)

Rottis är en riktigt mysig hund,den är väldigt självständigt å då menar ja de;),men den älskar sin matte eller husse om den blir rätt uppfostrad och då gör den allt för dig,men de e tjatigt.

Sen får du tänka igenom hur mycket tid du har för den behöver träning och motion. Framför allt en bestämd och konsekvent förare. För den testar dina gränser flera gånger. Vakten har du ju gratis men du sätter själv gränsen på hur mycket.

Du kan PMa mig om du vill ha tips och råd känner flera som tränar och tävlar med rottisar och det är såna som kan och inte drar i koppel eller vill hoppa på andra;)

Rottis är en riktigt mysig hund,den är väldigt självständigt å då menar ja de

Just därför sa jag att jag inte hade ett behov av att ha en knähund ;) Jag gillar när jag får ha lite rymd runtomkring mig, jag vill inte ha en hund flåsande efter mig hela tiden, t.ex den får gärna ligga kvar i sin säng när jag ska gå på toa :angel: :D

ag gillar när jag får ha lite rymd runtomkring mig, jag vill inte ha en hund flåsande efter mig hela tiden, t.ex den får gärna ligga kvar i sin säng när jag ska gå på toa :angel: :D

Jag kan ju säga att den vill gärna vara med dig och se vad du gör men de e klart den inte följer med dig på toa om du inte vill de:smirk:
Men självständig och ego är den i träningen de vill ja låva:rofl:
Men knä hund är det oxå... De är en kanon hundras:p

Jag tycker du ska lyssna på dig själv, men du ska vara medveten om att en sådan ras kräver mycket både psykisk och fysisk stimulering.
Eftersom du verkar medveten om det så tycker inte jag att det är fel som första ras eftersom du skulle ta hjälp av tränare. Jag skaffade själv en rottis/schäfer korsning som första hund och det har inte varit något problem.

Jag vill ha en hund som är mig trogen, gärna skyddar mig om jag känner mig hotad

Jo fast jag tror att det är viktigt när du tränar din kommande hund att den tvärtom känner att du skyddar den... annars kanske du får en väl vaktig rottis.

Min pappa hade en STOR hane - han trodde han vägde 10 kg. Skulle alltid sitta i knät. Hela kroppen domnade bort på en... och blev dregglig. Men go va han! Men tiken han hade var inte så go... lite lömsk och väldigt vaktig. Hon bet ihjäl en grävling en gång :eek:

Du tror det beror på hunden eller? De kan inte vara så att det är dåliga förare?

Ja e inne på min andra rottis hane och är uppvuxen med schäfrar. Skulle inte drömma om en annan hund ras.

Men självklart menar h*n att det var dåliga förare, det var väl det som var meningen med dennes inlägg.

Att ge sin syn på att Rottis kräver en konsekvent förare för h*n hade träffat på en hel bunt med förare som misslyckats.

Jag skulle inte rekommendra en Rottis till en förstagångshundägare.
Det är aldrig kravlöst att ha hund, och det är ännu större krav på ägare av skarpare hundraser.

Fast det beror helt å hållet vad det är för slags människa som ska ha en rottis. Är det rätt människa kan det bli hur kanon som helst:)

Välj en uppfödare/kennel som du har bra kommunikation å trivs med å håll fast kontakten, det lär kanske behövas.

ha av den är helt enkelt sällskap samt ha roligt, aktiviteter som passar oss både.
Jag funderar på en hane, faktiskt. Vet inte riktigt varför men det jag fått för mig är att jag ser en rottweiler bredvid mig och det är en hane, gärna nästan björnlik utseende, stor ...

Ha ha, samma här, min ska faktiskt heta Björn!! :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 634
Senast: Cissi_ma
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 295
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 379
Övr. Hund Har letat hundras under en lång tid nu och börjar bli väldigt less på att ständigt bli besviken. När vi tror att vi läst på ordentligt...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 919
Senast: Riru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka