Råd till en rottisspekulant

muppia

Trådstartare
Hej på er bukefalister!

Jag sitter hemma i min lägenhet, skyddad men ändå beredd på att se ett gäng arga bukare med facklor, högafflar och hagelgevär samt en snara i högsta hugg för att förinta mig.

Skämtåsido... Jag ska väl börja med att berätta att jag har funderat länge och nu bestämt mig för att köpa en rottweiler när jag har råd. Det betyder alltså att det kommer ske senare, inte snart.
Ska börja med att berätta vad jag vet vad som innebär när man har en rottweiler. De är ingen ren sällskapshund, som jag vet.

Min fråga är, har ni några tips och råd och vad man ska tänka på när man skaffar en rottweiler? Det blir min första hund, men jag har mer eller mindre levt med hundar och varit med från början när mitt ex hade valp. Men jag har ingen stor erfarenhet, men kommer att gå valpkurser, m.m och ta hjälp av människor som kan hundar.

Varför rottis? För jag har fäst mig vid den rasen, har alltid tyckt om den rasen. Och så kan de också bli en bra vakthund, så jag kan känna mig trygg med hunden :)

Sv: Råd till en rottisspekulant

Varför rottis? För jag har fäst mig vid den rasen, har alltid tyckt om den rasen. Och så kan de också bli en bra vakthund, så jag kan känna mig trygg med hunden :)
Den kanske åtminstone kan gestalta en vakthund, men en riktig sådan vill nog ingen "vanlig" människa ha.

Träffa många hundar från samma uppfödare (lättare sagt än gjort) för att få hum om vilka linjer du vill ha hunden ifrån.

Fundera på om det är ju en SÅN hund du vill ha, eller om man ofta kommer med ursäkten om att det är en ikompetent ägare ;) Bra hundar verkar mer sällan ha dåliga ägare :angel: Vad jag egentligen säger är att uppfödare med lite halvtaskiga hundar ofta skyller på valpköparna och uppfödare med bra hundar oftast har bra hundar!

Jag skulle inte rekommendra en Rottis till en förstagångshundägare.
Det är aldrig kravlöst att ha hund, och det är ännu större krav på ägare av skarpare hundraser.

Du får ju aldrig tveka i ditt ledarskap, jag skulle nog tänka efter en gång till.

Det är aldrig kravlöst att ha hund, och det är ännu större krav på ägare av skarpare hundraser.

Du får ju aldrig tveka i ditt ledarskap, jag skulle nog tänka efter en gång till.

Jag håller med ovanstående. :bow:

Det du bör tänka på att rottisar är SJÄLVSTÄNDIGA, det är inte en super tillgiven hund (jag säger inte att de inte är det, klart de går att träna med dem mm mm) dom klarar lixom sig själva!

Ta kontakt med uppfödare i din närhet, åk dit hälsa på! Säg att du funderat på rasen men vill träffa uppfödare för att få mer information om rasen.

Kolla uppfödare NOGA! vad vill du ha för hund? de flesta har olika inriktining på sin avel och olika skarphet.

Många Kulla Gullas rottisar är iaf hundar som syns på brukstävlingar...

Finns det någon på brukshundsklubben som tävlar rotti? ta kontkat med den och prata om hur dennes erfarenhet av rasen är..

Eftersom du inte skulle skaffa hund precis nu har du ju mycket tid att lägga ner på just detta!

PM:a om du vill diskutera närmre, jag kanske tom känner igen nån i ditt område med rottis! :)

Jag måste bara säga emot litegrann. Visst är rottisen mer sjävgående än ex schäfern men inte tillgiven? Min a grabbar är så tillgivna det bara går. Likaså rottistiken i familjen. Däremot är samtliga mer eller mindre enmanshundar som väljer sin ledare/ägare.

Kolla aktuella kennlar på rottweilerklubbens hemsida (eller ring), besök gärna ett rottisfurum med dina frågor.Rekommenderar http://www.rottis.se

Besök den kennel du är intresserad av och se vad du får för intryck av deras hundar. Det är stor variation på både utseende och mentalitet på hundar ifrån olika kennlar!

Kolla med skk hunddata att informationen du får från uppfödaren ang. meriter o häsokontroller stämmer.

Köp endast hund från uppfödare som reggar hunden i skk, mentaltestar samt röntgar (helst ser jag också att föräldradjuren är korade samt har egna tävlingsmeriter men detta beror ju helt på vad just du vill göra med din hund.)

Försökte rädda mitt uttal där :angel: klart de är tillgivna men inte alls på samma sät som ex en Border Collie, och en rottis med "rätt" uppfostran är ju till given..dock har jag sätt många som inte skulle göra et piss bara för att matte säger det..och just den självständigheten och säkerheten i sig själv tycker jag är typisk rottis...

Okej jag är med lite mer. Men ordet tillgiven passar inte riktigt.

Mindre ögontjänare än en schäfer kanske? Rottisen har lättare för att skratta matte rakt i ansiktet om man säger så...men det betyder inte att de inte gärna myser i famnen framför tvn när man väl blivit sams igen. ;)

Tror att ordet du söker möjligen är förarvek? För det är de inte på samma sätt som exempelvis en schäfer eller en bc.
En rottweiler är en så kallad hård hund.
Tillgivna är de definitivt finns inget gosigare e en liten rottis.:)

Tycker defnitivt att du kan skaffa dig en rottweiler om du innan inköpet är noga med att läsa på om rasen och hundpsykologi i almänhet, skaffar dig en god relation med den tilltänkta uppfödaren och ser till att omge dig med kunnigt folk under utildningen av dig själv och din hund för att få hjälp med eventulla problem.

Som du redan låtit framgå vet du att en rottwieler inte mår bra att bara vara en sällskaps hund, men det betyder inte att du måste hänga på bruks flera gånger i veckan. En god balands mellan mental och fysisk ativitet är hemligheten för en lycklig hund.
Den mentala kan vara allt från att hjälpa till i hemmet med divers saker(som min som är en allmän hjälpreda med städning och hämta tidningen, fjärrkontrollen och andra grejer;), att söka kantareler till att träna en timme på lydnadsplan. Den fysiska en lång prommenad i kupperad terräng eller en cykel tur.

Lycka till med din planer och tänk noga genom ditt beslut om en rotweiler verkligen passar dig och ditt liv.

Senast ändrad av en moderator:

Huka dig, för sjutton gubbar. Nu kommer stormen

Nej förarvek är absolut inte de ord jag söker.. de är tillgiven, för de beror på hur man ser på tillgiven...:)

Håller inte riktigt med om att rottweilern skulle kräva sådär mycket aktivering och att de inte är ngn sällskapshund. Har haft schäfrar i alla år men däremellan två rottistikar så jag kan dela med mig av mina erfarenheter av dem i a f; OHYGGLIGT tillgivna, SOFFEHUNDAR, det enda de kräver är att få vara nära sin matte ( helst i knät, i soffan och ovanpå en ). Mildare och lättare hundar än dessa två tikar har jag inte haft! Envisa och egna - visst, men inte svåra.

Schäfrarna har varit hundra gånger svårare och mera krävande på alla sätt. Däremot så hade jag aldrig rek en rottishanne till en förstagångsköpare för alla hannar jag har träffat på har varit; dominanta, översexuella och en hel del har haft taskiga nerver. Har alltid haft schäferhannar men skulle aldrig drömma om att köpa en hane av rasen rottweiler.

Så TS; är du beredd att ha en ständig följeslagare med dig, som sover överallt där man kan sova, äter allt som kan ätas och älskar husse/matte mest av allt? Skaffa en rottistik!:love:

Sorry om det är mig ditt svar nu är riktat till hänger jag inte med rikitigt. Kanske du ka läsa vad jag skrivit igen??;)
Håller definitivt med dig om det du skrier om dina rottistikar kude varit min tik du skrev om. Och jag håller även med m att tikarna är bätre mentalt än hanarna i rottis kretsar. Även om jag även träffat super goa hanar med.

Att jag ännu en gång fastslår att en rottweiler inte är enbart en sällskapsras är att många missupfattar den termen och får för sig att en sällskaps hund bara behöver sina dagliga promeader. (vilket inte många hundar igetligen alls mår bra utav.)

Senast ändrad av en moderator:

Men alltså. Jag förstår inte det här resonemanget. Om man nu är säker på att man vill ha just en rottis, man vill träna och tävla, man har kontakt med uppfödare och rasklubb och är öppen för att ta hjälp av kunniga och man är ödmjuk. Menar du då att man inte bör skaffa en rottis som försthund? Ska man köpa en annan ras först och ha i 10-15 år och öva på? Jag vet flera som har haft rottis som första hund och det har gått hur bra som helst. Givetvis är inte alla lämpade för att ha en rottis men är man inte det så spelar det ingen roll hur många cocker spaniels eller pudlar man har haft innan man köper rottis.

tänker precis som du! Vad är det som säger att man skulle var bättre på at äga en rottweiler för att man först har ägt tex en pudel? Så många som har haft hund i hela sitt liv och som ändå inte kan ett dyft. Det handlar ju lixom om hur mycket man är berädd att lära sig och förså sin hund och ras! Inte om hur många olika hundar man har avverkat genom åren.

Jag tycker nog att man som förstahundsägare kan köpa en ras som klassas till de lite svårare så länge man skaffar sig tillräckligt med kunskap, har någon slags hundvana och vet att man har vad som krävs för att en sådan hund kan må bra. Sen bör man nog vara beredd på att ta råd från någon mer erfaren ibland.
Ser ingen anledning till att köpa en annan ras som kanske lever 15 år om det bara är just en Rottweiler personen vill ha.
Att någon har haft hund i 40 år ser jag inte som något som automatiskt gör den till en bättre rottisägare om den inte har rätt förutsättningar än någon som aldrig ägt en hund men som har rätt förutsättningar.
Så till TS, om Rottweiler är vad du vill ha och du har möjlighet att ge den vad som krävs så kör på, du verkar ju vara beredd på att lära dig mera! :)
(Vet att det här inte var något svar på din fråga, men det kommer alltid upp "Rottis är inte någon bra förstahund" i sådana här trådar så jag ville bara dela mina tankar om ämnet.)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 634
Senast: Cissi_ma
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 295
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 379
Övr. Hund Har letat hundras under en lång tid nu och börjar bli väldigt less på att ständigt bli besviken. När vi tror att vi läst på ordentligt...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 919
Senast: Riru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka