Råd till en "hundmänniska" som skaffat katt(er)!

D

Duplica

Som nybliven kattägare till två syskon behöver jag verkligen ett par goda råd! Vi lärde oss uppenbarligen inte särskilt mycket om just katter på djurvårdsutbildningen i gymnasiet :confused:

I slutet av oktober tog jag hem två, då 7 veckor gamla, syskon. En hane; Yoshi - och en hona; Ariel.

Min hund här hemma avgudade dem, och eftersom vi fick dem vid så ung ålder började Ariel försöka dia hunden efter ett tag. Yoshi var mer självständig och struntade i sånt.
Hunden har en ängels tålamod och säger knappt ens ifrån när Yoshi hänger fast i hennes nos och biter henne i läppen.

Nu är katterna snart 5 månader, och det jag undrar över är:

1. När tusan kommer Ariel sluta "dia"? Hunden verkar tycka att det är mysigt, och har aldrig sagt ifrån.

2. Hur gamla är de som tidigast när de blir könsmogna? De ska ju självklart kastreras så snart som möjligt, och får då bo i var sitt rum innan det blir klart. Yoshi vill lukta Ariel i baken, men då blir hon arg. Jag läste nån stans att hankatter börjar jama mycket när de blir könsmogna, men han har alltid varit extremt snackig.

De är pigga och glada, fina i pälsen översociala. Min kompis tycker att de är på tok för smala, men å andra sidan tycker jag att hennes två katter är på tok för tjocka..

Sv: Råd till en "hundmänniska" som skaffat katt(er)!

Hanen kan du kastrera redan nu.

Att honan diar kan bero att hon togs på tok för tidigt från mamman, frågan är om du nånsin kommer att få bukt med det.

Katter ska inte ha så mkt underhudsfett utan ska vara smala... men man ser ju skillnad på smal och mager...

7 veckor?! Det är väldigt tidigt! 12 veckor ska de vara när de tas från mamman. Tidigare kan leda till just sånt beteende som din hona uppvisar, och inte säkert det är så lätt att bli av med det då.

Pappas o mammas hankatt ditrampar fortfarande 8 år gammal, och han togs nog för tidigt...

Kastrera båda på en gång så slipper du en massa oönskade ungar!

Om de tillåts kan de dia livet ut så du gör som du vill om du vill ingripa och avbryta beteendet eller inte.

Vad gäller könsmognad kan båda vara på väg in i könsmognad nu. Honor kan bli könsmogna så tidigt som vid 4 månaders ålder och hanar vid 5-6 månader. Bäst är alltså att kastrera iaf en av dem nu.

Du har fått så bra svar, men jag har ett tips utöver det :)

När du kastrerar katterna så tänk på att ID-märka och vaccinera också, om de inte är vaccinerade längre. Även om de endast ska vara innekatter. Kattsnuva tex är luftburet och mycket smittsamt, har man otur kan man dra med det hem via skorna och innekatter som lever i en skyddad värld har sämre motståndskraft emot sjukdomar.

ID-märka är toppen (borde vara lagtvunget enligt mig) även med innekatter, för alla katter kan råka komma ut eller rymma någon gång och har du då katten ID-märkt är det större chans att få hem katten igen, om någon hittar katten och kan spåra dig via registret du hamnar i på internet över ID-märkningar.

Ett annat tips är att redan nu när de är ganska små börja träna "tandborstning" med dem. Det är väldigt, väldigt vanligt att katter får tandsten och min kompis som är veterinär rekommenderar att man lär katterna att få borsta deras tänder då och då.

Hoppas du får mycket glädje med dina katter! :bump:

Tack för alla svar! :bow:

Jag vet att 7 veckor är på tok för tidigt, men det var det enda alternativet, förutom ett tråkigt öde (7 veckor kort liv) för kisarna.

Ringde till djursjukhuset igår, och de sa att hanar inte skulle kastreras förrän 6 månader. :(

Jag hade väl på känn att det där diandet skulle kunna bli ett problem, men jag hoppades att hon skulle växa ifrån det. Tips på hur jag på bästa sätt kan försöka få bukt med det?

lägger in en bild på hela gänget :)

bling089.jpg

Om det bara är hunden katten snuttar på, ta på hunden en tröja så att katten inte kommer åt (och håll tummarna).

Inte ser dem för smala ut iaf. Jag tycker du borde ringa till en annan vet. som kan kastrera åtminstone hanen nu, många vet. lever kvar i villfarelsen att man inte bör kastrera innan dess men man kastrerar kattungar utan större komplikationer än vuxna, dock inte så vanligt här än.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 286
Senast: Flixon
·
Övr. Katt Hej! Trodde aldrig i mitt liv att jag skulle skriva ett enda ord i Bukefalos Kattforum - men nu händer det! Jag har aldrig varit så...
2
Svar
25
· Visningar
2 848
Senast: Puffindog
·
Relationer Som rubriken lyder. Varit ihop med min gubbe i snart ett år, han är verkligen helt underbar på alla sätt och vis. Det som inte funkar i...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
19 362
Senast: tott
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 149
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar