Råd om ridponnyhingst

Jussi

Trådstartare
Ska nu ta mitt första föl på mitt ena welshsto.
Vill inte utge mig förmycket på ett forum därför vill jag ej lägga ut fullständig stamtavla.

Lite fakta om mitt sto

Welsh av cobtyp
maxad c-ponny
Allroundhäst som har bra ett härligt temperament
Grov i modellen
e. Ekelunds Bingo

Söker
Större welsh av cobtyp hingst eller ridponnyhingst
Vill helst ha en stor d-ponny eller hästmått på avkomman(därför känns welsh hingst något uteslutet, men alla förslag välkomnas)
Något ädlare avkomma önskas / lättare i typen.
Bra gångarter på hingst och bra hopp.

Kollat runt lite men det finns ju en hel del hingstar att välja på. Så vad tror ni?? Gärna bilder på avkommor.
Funderat på Minotauros RP 114??

Tack på förhand :)

Sv: Råd om ridponnyhingst

Fjordglimt Sir Thomson kanske? Welsh Cob av lättare modell, maxad D-ponny, rör sig mkt trevligt och tävlar själv MSV hoppning. Såg den när han godkändes och blev lite småkär.

Ok ska kolla in honom då. Hörde av mig om welsh cob hingst för ett tag sedan men den uppfödaren ville helst inte blanda in andra sek med welsh mer än welsh cob. Vet dock inte varför.

Welsh Cob och Welsh av cobtyp är egentligen bara storleken som skiljer åt däremot brukar vissa inte vilja blanda Welsh sek A eller B med cobtyperna då de skiljer sig rätt mycket typmässigt.

Welsh Cob och Welsh av cobtyp är egentligen bara storleken som skiljer åt däremot brukar vissa inte vilja blanda Welsh sek A eller B med cobtyperna då de skiljer sig rätt mycket typmässigt.

Om jag inte har helt fel så är cobarna rätt mycket grövre än dom andra sektionerna också.?(welshcoben)

Inte nödvändigtvis grövre än sek C.

Sek A och B ska vara betydligt lättare och ha ett annat rörelsemönster. Skillnaderna mellan typerna finns under "Rasstandard" på svensak welshponny och cobföreningens hemsida.
http://www.swf.nu/

Där har du även ett par riktigt fina Welsh PB hingstar som finns på semin (även om de flesta nog mest är dressyrinriktade).

Senast ändrad:

Champion De Luxe är en tysk ridponny som rör sig fantastiskt bra och ska tydligen hoppa bra också. Han har lite fullblod i sig också.
Här i Sverige har han licens som Welsh Partbred.

Ok ska kolla in honom då. Hörde av mig om welsh cob hingst för ett tag sedan men den uppfödaren ville helst inte blanda in andra sek med welsh mer än welsh cob. Vet dock inte varför.

även om ditt sto är registrerad som sek C så har hon en Sek B som fader vilket manga uppfodare inte finner helt onskvart eftersom det är tva helt olika sektioner. :)

Champion De Luxe är en tysk ridponny som rör sig fantastiskt bra och ska tydligen hoppa bra också. Han har lite fullblod i sig också.
Här i Sverige har han licens som Welsh Partbred.

Han har jag redan tittat på . Riktigt snygg hingst!! Men han är enbart på semin? Vilka semistationer finns han på?? (ingen bra koll:))

Det har tom funnits med på förslag i moderföreningen WPCS i England att korsningar mellan A/C/D och B ska bli sektion X, dvs obrukbar i avels och utställningssyfte, just för att behålla sektionernas renhet.
Förslaget gick inte igenom den gången. Men frågan har väckts och bollen satts i rullning. Får se hur många år det tar innan tankarna har mognat och förslaget går igenom. Tror det är en tidsfråga.

Svar Ja. Det är en helt fristående sektion sett till både typ rörelser och användningsområde. En A, C och D ska du kunna ställa på en äng bredvid varandra och på avstånd ska de ha samma siluett. En B har en helt annan sida.

Betyder det då att det är "mer godkänt" med en sek a-inblandning än en sek b-inblandning eller handlar det fortfarande om att man vill ha cobbarna helt utan de andra sektionerna?

Främst sek C, antar att det är mindre vanligt med sek A resp B i sek D?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 726
Avel Jag har ett litet welshsto( 122cm, 5år, kat b, isabell) som vi funderar på att betäcka redan i år( vi har bara ägt henne några dagar)...
Svar
13
· Visningar
2 078
Senast: Heloise
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 342
Senast: moonstruck
·
Avel Vi funderar på att betäcka vårat shetlandssto med en b-ponny hingst för att få fram en fin liten allround ponny men med lite mer...
Svar
6
· Visningar
1 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka