Råd om köp av föl/unghäst

E

Engelbert

Ny på sida, skrev nyss ett inlägg men vet inte vart de hamnade.

Jag letar efter ett föl / unghäst nu. Jag är uppväxt med hästar, men har aldrig haft en häst "från början", vilket ska bli otroligt roligt och krävande..

Nu behöver jag hjälp och råd från er. Vad ska jag tänka på när jag letar efter föl / unghästar. Vad kan jag "kräva" att dom redan kan med tanke på lastning vid ev. köp. Jag vill gärna har tips om sidor jag kan besöka och allt som kan vara bra att veta.

Sv: Råd om köp av föl/unghäst

Det beror ju helt på vad du vill få ut av hästköpet. Vilken ras, inriktning samt framtida mål. Generellt är det bra att kolla upp vilka hingstar man föredrar, åka till stuteriet och besöka stona där, jämföra olika föl och ston, vilka egenskaper vill man ha? är stoet lungt och trevligt samt tävlat med goda resultat- ja, då är sannolikheten större att det blir en lyckad avkomma. Ser föräldrarna bra ut extriörmässigt? Vad är de avlade för osv...

Sen beror det ju på ens buffert, vad man har råd med helt enkelt. Vill man åt en speciell ras, ja då kanske man måste åka långt bort, rent av utomlands om kolla runt i stuterierna där. Är målet att "lulla runt i skogen" kanske du kan kolla in annonser och besöka fölet/unghästen på en plats i närheten.

Du kan inte kräva att ett föl kan någonting annat än att vara och bete sig som en häst, förmodligen har den aldrig blivit lastad heller.

Jaa.. du får nog berätta lite mer om vad du tänkt om man ska kunna ge råd..

När jag köpte unghäst så hade jag en bild framför mig hur den exteriört ska se ut. Sedan ville jag träffa den på plats och känna hur den är runt folk. Jag vill inte ha en respektlös föling som växt upp i famnen på någon.
Jag har inga stora tävlingsplaner, så för mig var inte föräldrarnas prestationer så viktiga, trots det blev det en häst med riktigt fin stam faktiskt. På något vis är det ju större chans att det blir en bra häst om den har bra stam.

Bäst är om man vet att de växt upp i en fin flock och fått bra fostran av andra vuxna hästar samt fått leka med jämnåriga.

Kan vara bra också att fundera på om det är en tävlingshäst eller en skogsmulle man vill ha. Vi köpte en kallblodstravare (som aldrig gått på travet) til min man som skogshäst. Tyvärr är ju denna ras avlad för tävling, och hon hade ett väldigt mycket större behov av motion än vi tänkt oss... Så, såna saker kan ju vara bra att tänka på.

Sedan har jag läst Hepflings bok om hur olika personligheter och egenskaper (enligt honom) syns på utsidan via ögonens storlek, position, mulens utformning, ganscherna osv. Jag tycker att det verkar stämma ganska bra, så jag var faktiskt så fånig att jag tittade på sånt också när jag kollade unghäst :p Och hittills verkar det stämma även på den lilla killen som jag valde.

Lite svårt att svara på med tanke på att du inte skriver vad för slags häst du söker. Men jag hade iallafall gjort så att jag satte ut en annons där jag sökte efter de egenskaper på häst som jag tänkt mig. Då kan de säljare som har den hästen som faller inom ramen för det du eftersöker höra av sig till dig och du kan titta på bilder och välja ut de som du själv anser tillräckligt intressanta att besöka.
Sedan ska det ju kännas bra när man träffar individen. Jag själv är en känslomänniska, och tror att det är likadant med hästar som med människor. Vissa tycker man helt enkelt mer om/passar bättre ihop med än andra!
Sen må stammen vara den "allra bästa", men finns inte den "rätta" känslan där anser jag att det kan kvitta. Men det är ju min åsikt! ;)

Som tidigare personer har svarat behöver du nog specificera lite mer vad du söker efter.

Själv var jag ute efter en viss stam, helst sto och när jag hittat några ungston med den stammen åkte jag helt enkelt dit och lyssnade på magkänslan. Det fungerade utmärkt i just det fallet. :laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 434
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka