Råd om kastrering av tik!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Wellan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 973
W

Wellan

Hej!
Jag har en blandras tik på 15månader, hon har precis börjat löpa för andra gången och eftersom jag inte ska ta valpar på henne så vill jag kastrera henne, men jag har lite frågor.
Hoppas någon kan hjälpa mig med svar.

När kan man kastrera hunden, är det för tidigt efter andra löpet? Kommer det bli någon förändring hos hunden?
Och hur går en kastration till?

Mvh. Wellan

Sv: Råd om kastrering av tik!

For tidigt ar det inte, helst sags det att man ska kastrera fore forsta lopet (for att ha minimal risk for cancer osv). Da min tik kastrerades var hon 7-8 manader och hon holls kvar en natt (oftast far dom komma hem samma dag). Hon hade ont i en dag eller tva (fick smartstillande och antiinflammatoriskt). Skulle hallas stillsam (inte latt med en glad valp!) i nagon vecka, kring tredje dagen hade jag svart att halla henne lugn.

Det dar med forandring, menar du i temperamentet? Jag har da inte markt nagon forandring (annat an att hon mognar som unghund, men det ar ju naturligt). Tycker att hon blivit mer lyhord, men det kan ju bero pa mycket. Har aldrig hort om nagon hund som forandrats annat till det goda (mest gallande hanhundar), kanske nagon annan som har andra erfarenheter?

Mitt tips ar att ringa till din veterinar och fraga. De beskriver nog hela proceduren for dig om du fragar. :)

Sv: Råd om kastrering av tik!

Okej va bra, ja jag tänkte att hanhundar ofta blir ändrade i temerament osv. Jag får ringa veterinären och höra mig för. Eftersom jag inte ska ta några valpar på hunden så känns det som en självklarhet att kastrera pga. alla problem de kan få okastrerade.

Tack för svarret :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
857
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
2 001
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 523
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka