Råd om isläningar??

E

emmaolsson

Jag funderar på att köpa en islänning till våren ca.....då jag redan har en häst (nordis) så jag kan ju en hel del om hästar allmänt men islänngen blir nåt nytt för mig,så alla ni som har nåt bra / dåligt att säga snälla berätta det så att jag kan få lite "kött på benen" innan ev köp!
Vad att tänka på, lagom ålder, mm mm jag allt så jag vet lite vad man ska hålla koll på!!

Tacksam för alla svar, snälla hjälp mig!!:banana:

Sv: Råd om isläningar??

När du ska köpa din första islandshäst så ska du kolla på en häst som kan mycket , och som du kan lära dej av. Oftast är det en äldre häst. Och när du ska köpa så åk till nån ridskola eller annat eller där du vet att dom är kunniga! Det är så lätt att bli lurad annars.

Den skall ha rena, väl separerade gångarter, och du skall vid provridningen klara att bestämma gångart och få hästen att hålla sig till den gångarten. Du behöver antagligen ha med dig någon islandshästkunnig för att se och känna att gångarterna är rena.

På grund av risken för eksem är det ofta bättre att välja en häst som är född i Sverige. Det eliminerar inte risken helt (jag har själv en svenskfödd eksemhäst), men minskar kraftigt sannolikheten för att hästen utvecklar eksem.

Du letar antagligen efter en välriden islänning på 8-15 år - eftersom du inte har någon erfarenhet av islandshästens gångarter bör du nog inte välja en yngre häst än så.

En islandshäst bör absolut spattröntgas i samband med veterinärbesiktningen.

emmaolsson skrev:
Jag funderar på att köpa en islänning till våren ca.....då jag redan har en häst (nordis) så jag kan ju en hel del om hästar allmänt men islänngen blir nåt nytt för mig,så alla ni som har nåt bra / dåligt att säga snälla berätta det så att jag kan få lite "kött på benen" innan ev köp!
Vad att tänka på, lagom ålder, mm mm jag allt så jag vet lite vad man ska hålla koll på!!

Tacksam för alla svar, snälla hjälp mig!!:banana:

Jag har skickat ett privatmeddelande till dej!

/Emma

Förutom det sedvanliga med vet-besiktning och hästens allmäntillstånd osv så skulle jag först och främst rekommendera en kortare kurs på ett bra islandshästställe. Detta för att själv få känna på skillnaden som kan finnas mellan fyr- och femgångare - och för att få en bättre bild på vilken häst DU vill lägga dina slantar på.

Gångartsridning *kan* vara klurigt, så att som köpare först förkovra sig i detta är aldrig fel.

Då är vi 2 som flundrar över detta.
Jag ska köpa en isis nån gång under 2006 har jag sagt troligen till sommaren!

Tills dess skall jag rida på ridskola, på privata hästar så jag kan passa och tölta rätt så bra iaf, sen är ju meningen att jag och hästen tillsammans skall träna för instruktör sen=)

Jag söker ju en speciell häst och det är inte säkert den dyker upp nästa år heller.

Isabell ston växer inte på träd direkt:crazy:

Varför just ett isabellsto?
har du kollat Annonsdirekt.se?

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 000
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 205
Senast: Sirap
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka