Behöver er hjälp här då jag tycker att systemet är obegripligt. Jag har fått erbjudande om förskoleplats i temporära lokaler, som sedan kommer omvandlas till garanterad plats på just den förskola jag inte ville ha liten på (man fick önska tre men vi fick inte plats på någon av dem så fler än jag har väl sannolikt kommit till samma slutsats). Jag tycker inte alls att det känns bra att skola in en liten knodd bara för att 3-4 månader senare behöva flytta honom. En anställd jag fick tag i (förskolechefen har jag jagat i veckor utan svar) menade att kanske kanske kan personalen vara detsamma (det hade ju varit bra) även om lokalen ändras, men sedan kom det ju fram att det specialrekryters personal för den här lösningen och när den är upplöst ser jag inte hur de kan säga att de kommer vara kvar.. då ska ju barnen in i ordinarie lokaler och verksamhet.
Jag tyckte i alfafall att detta inte alls kändes optimalt, särskilt inte för så små barn. Ville då ha kvar lillen hemma istället, får lösa det på något sätt. Det är ju några månader bara. Fick då svaret att då får vi INTE stå i kö till annan förskola. Jag får bara sätta honom i kö till annan förskola om jag går med på att placera honom i den här tillfälliga lösningen. Min egen lösning där han inte kostar kommunen ett öre under väntetiden skulle alltså nekas, utan för att få en chans till annan plats måste han in. Jag begriper inte detta. Tror ni att man kan ta det med de som bestämmer sådant? Det kan väl inte vara nationella dumheter? Hur ska man gå tillväga? Enda lösningen som jag ser det i dagsläget blir då att tacka ja till platsen och betala för den men att hålla honom hemma ändå som "frånvarande". Högst oekonomiskt.. Och dumt på många sätt.
Vad tycker o tänker ni?
Jag tyckte i alfafall att detta inte alls kändes optimalt, särskilt inte för så små barn. Ville då ha kvar lillen hemma istället, får lösa det på något sätt. Det är ju några månader bara. Fick då svaret att då får vi INTE stå i kö till annan förskola. Jag får bara sätta honom i kö till annan förskola om jag går med på att placera honom i den här tillfälliga lösningen. Min egen lösning där han inte kostar kommunen ett öre under väntetiden skulle alltså nekas, utan för att få en chans till annan plats måste han in. Jag begriper inte detta. Tror ni att man kan ta det med de som bestämmer sådant? Det kan väl inte vara nationella dumheter? Hur ska man gå tillväga? Enda lösningen som jag ser det i dagsläget blir då att tacka ja till platsen och betala för den men att hålla honom hemma ändå som "frånvarande". Högst oekonomiskt.. Och dumt på många sätt.
Vad tycker o tänker ni?