Sv: Råd om foder?
Han är ett "mindre" halvblod eller liknande. Han är importerad innan jag köpte honom, men i hästpasset står det svenskt halvblod.Han är aldrig heller mätt gällande mankhöjden, men är kanske 155cm.
Okej min uppskattning är då att han väger kring 500kg.
Han rids som sagt två-tre gånger i veckan och då menar jag "nöjesridning" mest, d..v.s. lite jobb i skogen och på fält så han hårdtränas inte på något sätt.
Detta är alltså MYCKET lätt arbete.
Måste man verkligen analysera sitt hö?
Jag har hästen i ett stall med andra inhyrda hästar och ingen av de andra har i alla fall några planer på att analysera höet för sina hästars skull...
Det beror på okunskap.
Klart man inte MÅSTE analysera men vill man vara säker på att hästen får en korrekt foderstat, får alla sina behov täckta med bra balanser och vill förebygga brister av nånting (som visar sig när det redan är ett faktum) så är det kanonbra att analysera och därmed känna sig trygg med vad man ger sin häst (eftersom man då VET vad det innehåller). Grovfodret är ju det viktigaste vi fodrar med och den största näringskällan till hästen (oftast är minst 80-90% av hästens foderstat bestående av grovfoder).
Det kan variera AVSEVÄRT mycket i näringsvärden i olika grovfoderpartier och även om ni fodrar med många kilon kraftfoder så kan hästen få t ex proteinbrist OM det aktuella grovfodret har riktigt låg mängd protein (vilket inte alls är ovanligt! Särskilt i år).
Proteinbrist visar sig på vårkanten (efter årskiftet nån gång) då hästen gått med proteinbrist sedan den stallades in och började fodras med grovfodret av dålig proteinmängd... Då blir hästen tunn över överlinjen (rygg,kors) och börjar se bukig ut, vilket beror på att hästen börjar tappa muskler överallt (rygg, kors blir tunnare och magmusklerna orkar inte hålla upp magen ordentligt längre). Hästen kan också bli lite matt i pälsen.
Här kan du se på min egna vilken skillnad det kan vara... Den första bilden har hon proteinbrist och är lite tunn men har ändå en stor buk och hon är matt i pälsen. Det berodde på min okunskap på den tiden, jag gav henne massor med hösilage (fri tillgång i princip) och på det krfatfoder av olika slag (även lite lusern) men det hjälpte inte när hösilaget hade låg mängd protein... Jag tyckte det var jättekonstigt att hon tappade så där när hon normalt var lättfödd och behövde så gott som INGET kraftfoder.
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/pollytunn.jpg
Jag fick senare lära mig om innebörden av analyser/foderstatsberäkning. Och nästa vinter såg hon ut så här (med korrekt foderstat efter det analyserade höet):
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/uppstlld.jpg
(det är en nsv brukshäst och ska se ut som på sista bilden - hon är i bra hull och bra musklad där - 22år gammal

)