Råd om foder?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare linder
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 882
L

linder

Hej!
Jag har en tioårig valack som motionsrids två till tre gånger i veckan och är lite osäker på hur jag ska lägga upp fodringen- vilken sorts foder som jag ska ge honom och hur mycket som kan vara lämligt.
Jag är lite inne på Krafft grund och/eller krossat korn.

Kom gärna med tips!

Tack på förhand!

Sv: Råd om foder?

Som vanligt svarar jag (och de flesta andra här) att vad du eventuellt ska ge hästen utöver grovfodret beror på vad grovfodret har för värden och vad din häst har för behov (vad är det för häst, vikt, typ, arbete osv).

Kraftfoder/tillskott ger man då grovfodret brister i sina värden.

För att enklast kunna få hjälp och synpunkter via ett forum är det jättebra om du också talar om vad du har för grovfoder (analys?) och lite mera om din häst; är den lättfödd/ vilken ras och hur stor är den osv.

Just grovfoder i år är lite av ett lotteri, det visar inte minst denna tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=780033

Vad har du använt förut och hur har det funkat?

Innan jag köpte honom så fick han (utöver hö) två kg havre och ett kg Krafft grund+ betfor+mineraler. Då reds han dock varje dag. Jag vet att de som hade honom innan fick "stödfodra" honom under vår och höst när många andra fick klara sig utan kraftfoder, alltså kan han ha lite lätt för att tappa hull.

Innan jag köpte honom så fick han (utöver hö) två kg havre och ett kg Krafft grund+ betfor+mineraler. Då reds han dock varje dag. Jag vet att de som hade honom innan fick "stödfodra" honom under vår och höst när många andra fick klara sig utan kraftfoder, alltså kan han ha lite lätt för att tappa hull.

Okej det talar alltså för att hästen är åt det svårfödda hållet. Det är en av grejerna man vill veta när man ska ge råd om foder till en häst.

Annat som vi vill veta för att kunna ge dig råd:
* Storlek på hästen (helst i vikt) och gärna också ras/typ av häst
* Nuvarande skick (hull, muskler)
* Vad det är för värden i det hö/silage han får i dagsläget
* Hur mycket/hårt den arbetas (vilket du ju egentligen redan svarat på)

Han är ett "mindre" halvblod eller liknande. Han är importerad innan jag köpte honom, men i hästpasset står det svenskt halvblod.Han är aldrig heller mätt gällande mankhöjden, men är kanske 155cm.

Han rids som sagt två-tre gånger i veckan och då menar jag "nöjesridning" mest, d..v.s. lite jobb i skogen och på fält så han hårdtränas inte på något sätt.

Måste man verkligen analysera sitt hö?
Jag har hästen i ett stall med andra inhyrda hästar och ingen av de andra har i alla fall några planer på att analysera höet för sina hästars skull...

Gällande hullet så var han mycket vältränad i våras, men har gått på bete halva sommaren och därefter ridits enligt ovan. Han är inte en tjock häst, men hans kroppsbyggnad är av det lite kraftigare slaget.

Man måste inte analysera sitt hö, men det underlättar ofantligt mycket. Detta eftersom grovfodret står för en sån stor del av hästens foderstat - och det som finns eller saknas i denna kommer att visa sig på hästen.

Kolla trådar som dessa:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=780033
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=815820

Utan grovfoderanalys krävs mycket GOD kunskap om hur grovfodret odlats och behandlats efteråt - och ändå är det gissningar vi snackar om. Fakta får du på analysen, OM provet är representativt ;)

Så just nu är våra gissningar lika bra som dina. Men utgå från Millys råd. Och har du inte en aning, så tillsätt kanske lagom giva Lucern för att trygga proteinerna. Mera går liksom inte att säga.

Han är ett "mindre" halvblod eller liknande. Han är importerad innan jag köpte honom, men i hästpasset står det svenskt halvblod.Han är aldrig heller mätt gällande mankhöjden, men är kanske 155cm.

Okej min uppskattning är då att han väger kring 500kg.

Han rids som sagt två-tre gånger i veckan och då menar jag "nöjesridning" mest, d..v.s. lite jobb i skogen och på fält så han hårdtränas inte på något sätt.

Detta är alltså MYCKET lätt arbete.

Måste man verkligen analysera sitt hö?
Jag har hästen i ett stall med andra inhyrda hästar och ingen av de andra har i alla fall några planer på att analysera höet för sina hästars skull...

Det beror på okunskap.
Klart man inte MÅSTE analysera men vill man vara säker på att hästen får en korrekt foderstat, får alla sina behov täckta med bra balanser och vill förebygga brister av nånting (som visar sig när det redan är ett faktum) så är det kanonbra att analysera och därmed känna sig trygg med vad man ger sin häst (eftersom man då VET vad det innehåller). Grovfodret är ju det viktigaste vi fodrar med och den största näringskällan till hästen (oftast är minst 80-90% av hästens foderstat bestående av grovfoder).

Det kan variera AVSEVÄRT mycket i näringsvärden i olika grovfoderpartier och även om ni fodrar med många kilon kraftfoder så kan hästen få t ex proteinbrist OM det aktuella grovfodret har riktigt låg mängd protein (vilket inte alls är ovanligt! Särskilt i år).

Proteinbrist visar sig på vårkanten (efter årskiftet nån gång) då hästen gått med proteinbrist sedan den stallades in och började fodras med grovfodret av dålig proteinmängd... Då blir hästen tunn över överlinjen (rygg,kors) och börjar se bukig ut, vilket beror på att hästen börjar tappa muskler överallt (rygg, kors blir tunnare och magmusklerna orkar inte hålla upp magen ordentligt längre). Hästen kan också bli lite matt i pälsen.
Här kan du se på min egna vilken skillnad det kan vara... Den första bilden har hon proteinbrist och är lite tunn men har ändå en stor buk och hon är matt i pälsen. Det berodde på min okunskap på den tiden, jag gav henne massor med hösilage (fri tillgång i princip) och på det krfatfoder av olika slag (även lite lusern) men det hjälpte inte när hösilaget hade låg mängd protein... Jag tyckte det var jättekonstigt att hon tappade så där när hon normalt var lättfödd och behövde så gott som INGET kraftfoder.
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/pollytunn.jpg

Jag fick senare lära mig om innebörden av analyser/foderstatsberäkning. Och nästa vinter såg hon ut så här (med korrekt foderstat efter det analyserade höet):
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/uppstlld.jpg

(det är en nsv brukshäst och ska se ut som på sista bilden - hon är i bra hull och bra musklad där - 22år gammal ;) )

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 051
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
1 021
Senast: lillan222
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
1 071
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 771
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Födda -21