råd om foder vid byte

Nominous

Trådstartare
jag håller ju på att ska byta foder till mina krakar - men jag kan inte bestämma mig! :crazy: ena dan vill jag ha det foder som är absolut fetast och med mest protein så hundarna skall bygga på sig. andra dan vill jag ha lite mildare foder.

blev rekomenderad RC 4800 av bebben för det är 32/30 - och det är ju verkligen ett high p foder. men jag börjar tvivla på det. för min herre är inte tunn och absolut inte mager - det är bara det att jag vill få han att fylla ut lite mera och han sätter muskler lite för dåligt.

just nu äter han RC maxi adult som är 26/17 och jag vill byta till ett lite mer energirikt foder. men jag står och väger fram och tillbaka och tror att 32/30 kommer att bli för maffigt. när han väl gått upp då kommer jag måsta dra ner på foder för att han inte ska bli fet och då kommer han inte få äta sig mätt.

så jag har börjat kolla på lite andra high p foder och vill ha lite råd och erfarenheter om dem jag kollat på. självklart får man tipsa om nåt annat :idea:

Standart Extra 28/21 (inte så mycket mer än det jag har men det är svensktillverkat och bara ris som korhydratkälla. känns bra och är väldigt prisförmånligt!!)

Sportsman's Pride professional formula 30/20 ( lite högre och man kan ju ge extra olja i maten vilket jag måste för att ahn inte ska bli hård i magen)

Lone Star performance 30/20

Robur 33/20

Royal Canin performance energy 4300 28/21 (skulle kunna funka bra - men de gillar inte riktigt RC. kan detta vara mer smakligt tro då det är mera fett än i det dom äter nu?)

Royal Canin performance energy 4800 32/30 (men här är jag ju som sagt lite fundersam över att det kanske blir för bra i långa loppet. han rör ju som sagt inte så mycket på sig.)
 
Senast ändrad:
Sv: råd om foder vid byte

Jag vet inte om din hane är konstigare än min, men Benjamin kan äta sig mätt på RC 4800 i alla fall. Och när han behöver gå upp i vikt får han äta sig riktigt proppmätt bara. Eftersom det är ett mycket energirikt foder behöver dom inte äta samma mängder för att hålla sig mätta. Ett normal vuxenfoder vill Benni ha runt 12 dl av för att bli mätt, medans han äter 7-8 dl om dagen av det här. Och är helt nöjd. Han har fri tillgång, så jag vet om att han är mätt eftersom han helt enkelt inte äter mer då bara.

Kan för övrigt också säga att det finns inget annat foder som han bygger muskler på.

Det är ju helt enkelt bara att prova, du märker rätt fort om det är för mycket näring för honom.
 
Sv: råd om foder vid byte

ja det är klart.. det är ju bara å prova 4800 och skulle han bli tjock så är det ju bara å byta till 4300 :idea: blir nog 4800 ändå :)
 
Sv: råd om foder vid byte

Varför gillar du inte RC ?

det är inte jag som inte gillar det - det är hundarna. och det är ju dom som ska äta det - inte jag ;) men 4800 kan ju smaka bättre eftersom det dels är annat innehåll och dels är mer fett i. foder med mycket fett smakar ju bättre. så det är väl bara å prova och se.

kan för övrigt lägga till att jag köpte ju klass och har försökt att smått vänja in han på det och han skiter blod :eek: måste ha blivit nån alvarlig störning :crazy: så nu sitter jag med 20kg färskfoder som jag inte kan fodra.. behöver ju verkligen detta med nu inför utställningan :(
 
Sv: råd om foder vid byte

Precis :) Jag brukar märka drastisk skillnad inom 2 veckor på mina, framför allt då dom gått ifrån ett "vanligt" foder till detta. Höjer jag bara ransonen, exempelvis på Benni, tar det lite längre tid eftersom omställningen inte är så enorm för kroppen.

Synd på Klassfodret verkligen, sånt där är aldrig kul!
 
Sv: råd om foder vid byte

nä precis - så det är ju effektivare att ge mindre av ett kraftigt foder. och blir han inte mätt och blir tjock om jag ger emr så är det väl bara å fylla ut med lite ris eller knäckebröd typ.

ja magen är ju helt förstörd på han nu. han har bajsat vatten i 4 dar nu:( och igår kom det blod även :crazy: så det ryker ju bort på en gång. ska handla foder ikväll och det blir 4800.

vad betalar du för det? på foderbilen tar de ju 519 och det känns ju otroligt billigt. undra hur mycket mer de tar i butiken?
 
Sv: råd om foder vid byte

Jag betalar 419 kr för det tror jag, eftersom jag har uppfödarrabatt. Då får man typ 99,70 kr rabatt eller något liknande. Så¨i affären ligger på det 519 kr med!

Om han nu är dålig i magen fortfarande, tänk på att vara försiktig med att föra in 4800 nu, eftersom det är så himla fett. Är magen redan i olag kan ju fettet förstöra, så jag hade nog blandat ut med ris eller något liknande och försökt att ta det långsamt.
Bara en tanke sådär :) Lycka till, och hoppas att det fungerar lika bra för dig som för mig!
 
Sv: råd om foder vid byte

idag har han iafl bajsat normalt. fast och fint! :banana: han har under dagen och igår fått knäckebröd och fil.. så det blir ju att kasta klass och köpa nytt foder.men 519 låter ju helt överkomligt.
 
Sv: råd om foder vid byte

kom på att fettet är nog inte det största problemet. för att han har ätit så mycket olja hela sitt liv i proncip - för atr jag bort fettet så blir han hård i magen. så han behöver det :)
 
Sv: råd om foder vid byte

Skönt att han är bra igen!

Nej, jag menade inte att fettet i sig får honom att bli dålig, utan mer att kroppen kan bli lite chockad av ett sånt kraftigt foder när magen varit lite dålig, och dom inte gått på just det innan.. Svårt att få fram vad man menar ibland :D
 
Sv: råd om foder vid byte

Har själv haft Sportsmans Pride och Robur på mina hundar.

Sportsman hade jag ett bra tag, typ 1½ år men ledsnade på att hundarna inte fick någon bra päls. Har flat själv..

Robur hade jag i flera år men tyckte att dom fick äta allt för stora mängder och valparna gillade inte fodret nått nämnvärt.

Kör nu med Eukanuba och har gjort detta i typ 3 år. Är väldigt nöjd och hundarna är nästan alltid i bra pälsar, friska och dessutom sätter dom muskler lätt.

Betalar ca 500:- för 18 kg och får var 4:de säck gratis som uppfödare.

Mvh/ E
 
Sv: råd om foder vid byte

nu har jag iafl köpt 4800 och det känns som jag gjort ett bra beslut :D har börjat blanda i det lite försiktigt och hoppas komma igång så fort som möjligt så jag får upp han i vikt till alfta den 12 juli. men det är väl för mycket att hoppas på.

hur fort gick din upp efter att du gått över helt på 4800? min kille är ju inte tunn elle så utan uppdragen. så jag vill få han att fylla ut lite och sen är det lite klent med muskelsättning. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! min hund har varit inlagd och håller på att återhämta sig efter en akut pankreatit. Hans värden har gått ner men jag är...
Svar
3
· Visningar
2 487
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Ja vilken jä*la rubrik det blev :p Men behöver hjälp nu och input från andra kunniga hundmänniskor. Har en 3 årig greyhound/border...
Svar
13
· Visningar
1 398
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 519
Senast: niardasp
·
Hundhälsa Min mammas gamla bordercollie var hos veterinären idag för att undersöka en hälta. Inget allvarligt hittades, men nu är vovve ordinerad...
Svar
5
· Visningar
910
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp