Råd och tankar ang. lite udda avvänjning, hjälp tack!!

maria_b

Trådstartare
Hej!!

Jag har hamnat i en lite knivig situation ang. avvänjningen av mitt föl som tyvärr inte alls kan bli som planerat. Jag vill gärna ha era synpunkter om vad som är smartast i mitt läge. Varför det blivit som det blivit kan ni läsa i tråden "Är senkontrakturen tillbaka" här på Avel.

Det är så att mitt föl ska ha boxvila i en månad minst. Jag har tagit hem fölis och hennes mamma till mig då de tidigare stått inackorderade hos ett annat sto med föl.

Det är så att fölis ska ha boxvila och mamman är dräktig och behöver komma ut i hagen på dagarna. Jag tänkte först ha dem i samma box nattetid och vänja av dem dagtid istället, alltså tvärt emot det "normala". Eftersom att jag upptäckte att situationen blir ohållbar vid in- och utsläpp då fölis på olika sätt försöker ta sig ur boxen när vi tar ut mamman så har jag istället beslutat att de får stå i varsinn box brevid varandra. Det är alltså många som ska kunna ta mamman in och ut eftersom vi driver vårt stall kollektivt och jag kan inte lägga ansvaret på dem eftersom fölis gärna försöker hoppa över eller smiter.
Istället så får nu fölis komma ut och dia då och då på stallgången så inte juvret blir stumt.

Men nu till mitt problem:
Mitt sto skulle egentligen åka till de som har leasat hennes mage den 1 december, alltså om en månad. Nu när situationen har blivit som den blivit så har jag kommit fram till att jag egentligen har två alternativ:

Alternativ 1:
Stoet åker iväg den 1:e december och står i egen box fram till dess. Jag måste då släppa ihop henne med tre andra ston i deras hage, och de går bara med varann en månad innan det är dax att åka. Fölis får dia då och då i stallgången fram till dess.

Alternativ 2:
Jag sätter stoet i en rastfålla istället och struntar i att riskera ett ihopsläpp när det bara gäller för en månad eftersom hon är dräktig. Fölis får bara dia lite i ett par veckor till och sedan så kör jag iväg stoet redan då.

Hjälp mig att spekulera i hur jag ska göra, släpper jag ihop henne med stona så blir det redan imorn!

Mvh Maria

Sv: Råd och tankar ang. lite udda avvänjning, hjälp tack!!

Hur gammal är fölis? Hur länge har du haft isär dom?

Glömde skriva att det finns en risk att vi inte har tillgång till båda boxarna om 2-3veckor. Håller eventuellt på att köpa en häst o skulle den besiktas och gå igenom så lär jag behöva en av boxarna tidigare. Blir det inget köp så kan boxen vara ledig längre.

Fölungen är 5månader och en vecka, idag är första natten ifrån varandra.

Ha dom delade på natten som du har nu. Låt fölisen dia på dagen. Fölisen kommer efter 3-5 dagar att lugna ner sig. Ha tålamod. Det kommer att gå bra.

Jag hade inte riskerat ett hopsläpp för så kort tid.
Själva hemtagningen av den nya hästen borde väl kunna vänta tills själva avvänjningen löser sig, du kan ju om int annat lägga någon sorts handpenning och berätta om ditt problem. Annars får du avstå tills läget är bättre.

Ha dom delade på natten som du har nu. Låt fölisen dia på dagen. Fölisen kommer efter 3-5 dagar att lugna ner sig. Ha tålamod. Det kommer att gå bra.

Alltså, det är inte detta som var själva frågan:p Utan frågan var vilket av alternativen ang mamman som passade bäst!

Jag hade inte riskerat ett hopsläpp för så kort tid.
Själva hemtagningen av den nya hästen borde väl kunna vänta tills själva avvänjningen löser sig, du kan ju om int annat lägga någon sorts handpenning och berätta om ditt problem. Annars får du avstå tills läget är bättre.

Amen det är ju det som är själva grejen, om jag struntar i att släppa ihop henne med de andra så kan hon ju åka om ett par veckor (eller behöver fölis dia lite längre för juvrets skull? För hon är väl tillräckligt gammal för att kunna klara sig utan mjölken?) och då kan ju den nya hästen även komma om det blir nån..

Varför min tanke var att skicka iväg henne redan om två veckor om jag struntar i att släppa ihop henne med stona var för att hon här då måste gå i en liten fålla, sk. sjukhage. Jag tänkte att på ett par veckor så kanske fölis inte behöver dia mer o juvret inte löper lika stor riks för mjölkstockning osv.

Men släpper jag ihop henne så är det ju bättre att hon går månaden ut.. Det var därför jag funderade på de här alternativen. Att en ny häst kommer är egentligen bara ett tillägg för att se fördelar o nackdelar, stallplats till den skulle väl gå att ordna lite akut tillfälligt nån annan stans om det skulle bli helt kris.

Om det blev oklart så ska alltdså stoet stå i egen box oavsett vilket alternativ jag väljer. Frågan är om det räcker att fölis diar i två veckor till för då så "slipper" jag ihopsläpp o hon kan gå i liten fålla sålänge för att sedan åka till de som leasat henne. Detta löser en del praktiska saker.

Är det så att fölis behöver dia en månad till och att det även är bäst för juvret, så får stoet stanna hemma i en månad men att då så får hon släppas ihop med tre andra ston i ej större hage.

Mvh Maria

Det blev en lite rörig fråga tror jag...
Men det handlar väl inte om vad som är bäst för juvret, utan vad som är bäst för fölet?

Om fölet äter egen mat och dricker, så är det väl inget problem att skicka iväg stoet? En vecka hit eller dit gör ju ingen stor skillnad.
Juvret kommer ju att få gå tillbaka ngn gång ändå.
När stoet ska åka så se till att hon inte får kraftfoder första dagarna så hjälper det till att sina juvret.
Är det väldigt spänt kan man dra in en del på vatten också första dygnet.

Om fölet däremot inte börjat äta så mkt egen mat än så kan det ju bli lite trist utan mjölkbaren.

Då fattar jag. Jag tycker du ska ha stoet själv eller men en annan häst. Kan hon gå själv och håller sig lung så sikta på det. Det är bara dumt att riskera skador.
Ja, det räcker om fölisen diar i två veckor till. Men se till att fölisen är ordentligt avvand innan stoet åker.

Senast ändrad:

Ja det hela blev lite rörigt.

Självklart så tänker jag på fölet o inte bara på juvret;) Men som jag också tänkte att en vecka hit eller dit med mjölk borde väl inte spela nån större roll så därför så undrade jag mkt ang stoet. Speciellt eftersom detta hagproblem uppstår.

Tilläggas kan att fölis inte får äta kraftfoder längre eftersom hon inte får växa för fort. Jag ger henne bra hö så mkt hon vill, ska se nu imorn hur mkt av de 11 kilona hon har ätit upp på ett dygn och om jag behöver ge mer eller dra ner.. Vet inte hur mkt hö ett föl brukar äta. Sen ger jag henne extra mineraler, en slatt betfor och lite morötter... Hon har ikväll ätit ordentligt även om hon varit upprörd så jag tror inte att hon kommer att matstrejka.

Vad tror du om att lämna iväg henne om två veckor dit hon ska? Är det bättre att vänta månaden ut och isåfall varför? Är det nödvändigt för att fölet ska få i sig lite mjölk ett par extra veckor? De går ju som sagt inte med varann på dagarna så den sociala biten är ju tyvärr som den är i vilket fall..

Jag tror nog alla gånger att du kan lämna iväg henne om 2 veckor om hon bara lungnar ner sig. Men det brukar dom göra ganska snabbt.

Okej, tack för ditt svar! Det kanske iallafall är bäst att jag inte släpper ihop henne med de andra utan att hon får gå i "sjukfålla" tsv, så får vi se om fölis är redo att släppa morsan helt om ett par veckor..

Ja, det tror jag är den bästa lösningen.

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 701
Senast: _Taggis_
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 342
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 132
Senast: Migo
·
Skola & Jobb Nu får ni gärna hjälpa mig att fundera på vad som är smartast att göra. Den 10/12, får jag reda på om jag har kommit in på...
Svar
14
· Visningar
1 704
Senast: Nougat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama