Råd och hjälp!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare copy83
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 3 372
C

copy83

mitt sto fick ett fint föl inatt, MEN något är väldigt fel !!
Hon är nämligen "felskapt" därbak. bifogar en bild så får ni se själva.
lättare att visa bild än att beskriva.

vad ska jag göra? :crazy:

Hon kan bajsa och kissa konstigt nog.
jag har haft ute vetr, men dom vet inte heller vad detta är :eek:
det enda dom sa var att om fölet kan kissa och bajsa, så skulle vi inte göra något åt det.

men det måste väl finnas något! så där vill man ju inte att sitt föl ska gå runt med.

är det någon som har varit med om detta? och vad gjordes åt saken??

Snälla Hjälp mig!

IMAG0001.jpg

Sv: Råd och hjälp!

Kontakta någon av de större djursjukhusen och fråga om du kan få skicka över bilden dit och få ett utlåtande.
Kan fölet vara "hermafrodit" ?

Har inte varit med om något liknande. Men eftersom hennes funktioner verkar fungera som det ska så kanske det bara är de yttre genitalierna som är lite missbildade/felplacerade. -Om du har tur. (tänker då närmast på att såväl människor som djur kan födas med gomspalt i olika omfattning. En del har bara kluven läpp, medan andra har kluven gom och öppet upp mot näshåla.)

Kanske man kan plastikoperera, men inget jag direkt skulle ge mig på. Ring till ett större djursjukhus och hör, de är säkert intresserade av att se foto också. Kanske har de varit med om något liknande!

Hur som helst, lycka till!!!

Gira

Hej
Jag vill inte skrämma upp dig men hade det varit mitt föl hade jag bett att få komma in till djursjukhuset med den.
Så att dom kan göra en ordentlig utredning. Hon är väl försäkrad i fall dom rekomenderar ingrepp.
Jag är ingen människa som ringer ut vetrinären för små saker men detta skullet jag defenitivt ta tag i. Det kan ju inte vara speciellt bra då det kanske kan komma bakterier i henna då hon ser ut sån och det inte skyddas bra. Lycka till.
Tack för att du visar detta för man lär sig alltid nått nytt.

Jag kan inte se någon bild, när jag klickar på krysset. Vad är det som inte fungerar? Ah, där kom bilden efter ett tag. Jag som har för bråttom som vanligt. Har aldrig sett något liknande, men det borde kanske åtgärdas på något sätt, om inte annat så för att undvika infektioner. Tur att hon kan kissa o bajsa i alla fall. Hur ser fölet ut under magen? Inget onormalt där?

Senast ändrad:

Jag hade bokat tid på något av de större djurklinikerna. Det är nu när hon är liten som man kan gå in och operera om det behövs.
Har du stoet ordentligt försäkrad så går ju fölet på den upp till 30 dagar.
Åtmindstånde så att dom kan kolla att allt är som det skall.
Kan ju vara möjligt att äggstockar osv ligger galet, eftersom slidan ligger så pass långt ner.
Och om allt är som det ska, så får du inte glömma bort att vi människor ser också alla olika ut, så är det med hästar också.

Lycka till. Håller tummarna för dig.

Jag hade kört in med sto och föl till närmsta djursjukhus så att man kan undersöka ordentligt.

Lycka till!

sparkar liv i traden igen. Hur gick det for folet, gjordes nagot at problemet eller klarar hon sig bra anda?

"snor tråd"

Håller med - har något gjorts? Som sagts tidigare - någon (kunnig vet.) bör nog kolla detta. Ser ut som träckbakerierna har "röda mattan" rakt in där. Ta ut en kunnig vet snarast - det blir billigare i längden. Inte så kul om fölis måste iväg till klinik. Dyrt och massa oro. Agera nu!

tråden är 4 månader gammal så det hela är liksom inte akut längre ;)

Fölet mår jätte bra, inga problem alls.
jag har varit iväg på ett antal hästkliniker. och alla vetr har sett ut som ett ? när jag har visat upp problemet :crazy:

mammans försäkring täckte inte detta :mad:
och nu står jag med en fölunge, med reservation i försäkringen...

Hon kommer att "skönhets" opereras för detta, men vetr tyckte att man skulle vänta tills "Hon" blir runt 1 år gammal.
så då är det bara att ta fram stora plånboken och se glad ut.

hon är alltså 2 könad! undrifrån finns både juver och "påsarna" men inga testiklar.. lustigt.. jag vet..

men hur skriver man i passet.. är hon en DET eller?? :rofl:

Fölet mår jätte bra, inga problem alls.
jag har varit iväg på ett antal hästkliniker. och alla vetr har sett ut som ett ? när jag har visat upp problemet :crazy:

mammans försäkring täckte inte detta :mad:
och nu står jag med en fölunge, med reservation i försäkringen...

Hon kommer att "skönhets" opereras för detta, men vetr tyckte att man skulle vänta tills "Hon" blir runt 1 år gammal.
så då är det bara att ta fram stora plånboken och se glad ut.

hon är alltså 2 könad! undrifrån finns både juver och "påsarna" men inga testiklar.. lustigt.. jag vet..

men hur skriver man i passet.. är hon en DET eller?? :rofl:

Har hon något namn?
Du får döpa den till Sven-Lisa eller något.. haha ;)
Nej skämt å sido. Hoppas det blir bra med fölisen. Har hon livmoder?

jag vet faktist inte om hon har livmoder el inte.
vetr kan (el inte vill) inte kolla vad som finns i henne... än då "Hon" är för liten.

jag förstår ju att man inte kan gå in där bak och titta, och inte i den såkallade vulvan heller. då den är mycket mindre än normalt. Hon e ju tok för ung för det... dessutom.

men jag tycker det borde finnas något .. som ex ett ultraljud.. som e till oss människor.. den läggs ju på magen...
varför finns det inget liknande till häst...??

men jag tror att det finns både det ena och det andra i denna häst.

något jag ochså har undrat över är... hormonerna..
hur kommer det att bli när själva könsdriften kör igång...?

jag har fått en unik bäbis! :banana: :D

Ett litet tips.
Mina föräldrar har en hund(numera absolut bara tik) som också var hermafrodit vid födslen. Inte heller här tog försäkringen kostnaden för operation.

Jag ringde upp ett stort djursjukhus och erbjöd dom att operera henne i forskningssyfte.
Dom blev tacksamma och tackade nästan omgående ja!

Så numera har mor o far en enkönad hund, opererad och klar för inga pengar alls:)

Kanske värt ett försök?

Testiklarna har nog inte trillat ner ännu, det kan ta ett par år tom innan de gör det (iaf två).

ska försöka kolla upp detta med forsknings syftet..
blir ju bra mycket billigare då iallfall... :)

jag får hoppas att testiklarna trillar ner.. el att det inte finns några..
enligt vetr så kan det finnas testiklar, som inte trillar ner..
men dom kan finnas var som helst i en sån här häst. (för dom brukar väl "fastna" i bukhålan annars el?)
men isåfall plockas dom väl bort, i samband med operationen antar jag...

ja... blev lite fel där... vill rätta till det hela..

testiklarna kan ju inte finnas "var som helst" i kroppen.. :)
utan jag menar självklart i den bakre delen ... men den kan ha placerat sig.. där dom inte brukar vara....

så ...fick nog till det lite bättre nu.. :D

Om du DNA-testar fölet får du reda på om fölet genetiskt är en "han" eller "hon" , så gör man på barn som föds där man är osäker på vad de är.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
932
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 034
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka