Råd i stöveldjungeln

Sv: Råd i stöveldjungeln

Kanske en jättedum fråga nu (har eg. inget med tråden att göra, nappar bara på ämnet): är det tillåtet med bruna stövlar när man tävlar dressyr? Jag har ALDRIG sett att någon använt det, frågat runt, 50/50 säger antingen ja eller nej.

Jag smörjer på samma sätt som jag smörjer sadlar och träns, lädertvål och lite fett ibland. Mina stövlar har då inte tagit någon skada av det utan ser ut som nya (dock var dom aldrig särskilt glansiga men jag vill inte att de ska se ut som gummi, vill ha lite matt). Dock har det försvunnit färg på insidan vaden men det tror jag är mer normalt slitage som gjort och inet pga mina smorningar?

Samma här, sadeltvål på stövlarna går utmärkt. Det förstör inte alls lädret, stövlarna är ju gjorda av likadana kossor eller vad det kan vara som sadeln, det jag fick höra när jag köpte mina var dock att stövlarna är ytbehandlade och DEN kan slitas bort snabbare av för mycket putsande med tvål, men den lär ju slitas bort förr eller senare iallafall...Fett använder jag dock aldrig.

Skulle behöva ha lite goda råd i stöveldjungeln också, mina nuvarande MH sportive high rider får jag hemska skoskav av och mina fötter domnar bort :( de passar inte mina fötter för fem öre tyvärr, kändes bra i början men numera går det inte att ha dem :devil:

Funderar på en stövel utan dragkedja då det idag är den som orsakar skav men kanske finns det stövlar som är snälla mot mina fötter trots dragkedja :)

Har breda fötter så några smala modeller är inte att tänka på för min del.

Jätte tacksam för goda råd :bow:

Det ska jag testa när jag får tillbaka mina stövlar :mad:
Arg är jag, för jag hann använda dem tre gånger innan ena knappen lossnade, och självklart hinner de inte bli klara till tävlingen. Så det blir mina vanliga ridskor med shortchaps i helt fel färg! Morr :devil: :mad:

Arg är jag, för jag hann använda dem tre gånger innan ena knappen lossnade, och självklart hinner de inte bli klara till tävlingen. Så det blir mina vanliga ridskor med shortchaps i helt fel färg! Morr :devil: :mad:

Du får inte tävla i shortchaps, rätt säker på det.

Nirak

"Ridstövlar i valfri färg. På Lokaltävling får stövlarna bytas ut mot jodphursskor + enfärgade shortchaps utan fransar.
På handikapptävling får stövel alltid bytas ut mot shortchaps utan fransar." - Enligt stall*acken får man det. :p

Ja precis på lokal verkar det tillåtet. Om de har samma färg och inte fransar osv.

Dock måste man ha stövlar regionalt

Nirak

Liknande trådar

C
Träning Hej, har nu börjat hyra en fjording på 20 år. Hon är ganska enkel att rida, har väl lite svårt för galopp men inget stort problem. När...
2
Svar
32
· Visningar
4 279
Senast: Deimion
·
Utrustning Har nyligen köpt ny häst och tusentals saker till honom, och nu känner jag att det är dags att uppdatera även min egen utrustning. Men...
2
Svar
23
· Visningar
2 815
Senast: Melina
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 537
Senast: mumin
·
T
Hästvård Jag behöver lite hjälp. Det är så att min häst har blivit rätt hård i en halsmuskel, lika hård på båda sidor om halsen. Muskeln heter...
Svar
2
· Visningar
965
Senast: tirnanog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka