Råd behövs, STOR beslutsångest

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Råd behövs, STOR beslutsångest

Vad spelar det för roll att abort(erna) är med samma sambo? Tycker du att det är mer ok att göra abort med 2 olika killar?

Att man inte väljer att avbryta innebär inte automatiskt att man föder ett levande barn. Och att fullfölja en graviditet innebär fler risker, tex att aldrig kunna få fler barn, än att välja abort. (Information från min läkare på sjukhuset)
 
Sv: Råd behövs, STOR beslutsångest

Du har rätt Mino, absolut känns det som att jag vet svaret egentligen, men jag vågar inte erkänna det för mig själv...
Och ja, det känns också som att antingen kommer jag att avsky honom, eller också kommer han att avsky mig... Hur man än vrider på det är det ingen win-win situation (om man kan se det så... :crazy: ), utan någon kommer att få böja sin vilja...
 
Sv: Råd behövs, STOR beslutsångest

dorisdoris skrev:
Du har rätt Mino, absolut känns det som att jag vet svaret egentligen, men jag vågar inte erkänna det för mig själv...

Gör precis det du känner.
Gör precis det du känner.
Gör precis det du känner.

(Och nej, jag anar inte åt vilket håll ditt beslut lutar).
 
Sv: Råd behövs, STOR beslutsångest

Ja, hur ska jag förklara vad jag menade med det?! Flera aborter i samma förhållande för tankarna till återupprepat slarv med preventivmedel. Har man "schabblat till det" en gång med varandra så borde man kanske "lärt sig något till nästa gång". Abort är väl ett inte allt för lyckat val av preventivmedel i min värld, utan har man tagit en sådan risk igen så kanske det är dax att stå för konsekvenserna?
Förstå mig rätt, menar inte att skuldbelägga. Och ja, jag vet att en graviditet inte alltid slutar med barn, då skulle jag ha haft 5 nu...


Gör som du känner själv - inte som passar bättre för någon annan!
 
Sv: Råd behövs, STOR beslutsångest

morzan skrev:
Abort är väl ett inte allt för lyckat val av preventivmedel i min värld, utan har man tagit en sådan risk igen så kanske det är dax att stå för konsekvenserna?

Problemet med ditt resonemang är det inte är de "slarvande" vuxna som får stå för konsekvenserna. Det är BARNET som får göra det.

Ett barn ska aldrig behöva starta som ett "straff" för att nån slarvat.
 
Sv: Råd behövs, STOR beslutsångest

Försök förklara för honom att du redan har genomgått en abort, du blir inte yngre och om ni vill ha barn kanske det är dags att fundera på tanken. Varför du redan har gjort en abort nyligen? Menar absolut inget illa, men det kan inte vara lätt att genomgå en och att det då kommer en till så tätt inpå?! Är det dåliga p-medel ni använder? Det blir ju heller inte lättare att skaffa barn efter en abort...

Det hade kanske varit en helt annan sak om ni båda vore tio år yngre...
 
Sv: Råd behövs, STOR beslutsångest

mandalaki skrev:
Problemet med ditt resonemang är det inte är de "slarvande" vuxna som får stå för konsekvenserna. Det är BARNET som får göra det.

Ett barn ska aldrig behöva starta som ett "straff" för att nån slarvat.

Bra skrivna ord!!

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Råd behövs, STOR beslutsångest

Curly skrev:
Det blir ju heller inte lättare att skaffa barn efter en abort...

Nu har jag inte skrivit i denna tråden innan men jag blir nyfiken på din mening , varför blir det inte lättare att skaffa barn efter en abort ?
 
Sv: Råd behövs, STOR beslutsångest

Första aborten pga magsjuka, nu rent misstag, åt mina piller klockrent... jag är tydligen superfertil...

Och det är inte svårare att få barn efter en abort än efter en grav/förlossning. En graviditet/förlossning innebär betydligt störr risker att inte förbli fertil.

Skall till kuratorn snart... jag hoppas att det blir tydligare efter besöket!
 
Sv: Råd behövs, STOR beslutsångest

JAg vill först påpeka att jag absolut inte är någon abortmotståndare, jag tycker att det är helt ok att göra abort om man blir oplanerat gravid och ett barn absolut inte passar in i livet just då (fast i och för sig, har jag lite svårt att först att det blir så många oplanerade graviditeter. De flesta vuxna vet väl hur barn blir till, och hur man ska undvika det. )Men ibland blir jag lite rädd för det kontrollbehov vi ibland har över våra liv. Det är inte sällan det kommer in kvinnor som gör abort för att det inte passar in i livet just då, men återkommer 3 månader senare med en planerad graviditet, för då är tex utlandsresan avklarad osv. Då känner jag att man kanske tappat lite respekt för livet. Jag vill inte säja att det är så i ditt fall, och ingen kan ju möjligtvis veta vad din sambo kommer att känna om några månader, och beslutet måste ju tas nu, inte sen.

Till sist kan jag tillägga att jag har flera gånger sett på nära håll när oplanerade graviditeter skapar förtvivlag och beslutsångest hos de blivande föeäldrarna, men sen när väl barnet är fött, har jag sällan sett lyckligare föräldrar! Det är som om de blir så positivt överraskade hur det är att ha barn, Att de värsta scenario som de målat upp faktiskt inte var så hemska.
Det blev lite flummigt och utsvävande, och lycka till vliket beslut du än tar.
 
Sv: Råd behövs, STOR beslutsångest

Tack för din omtanke men jag kan lova dig att jag inte går i abortfunderingar eftersom jag är precis lika ogravid som jag varit hela mitt liv;)
 
Sv: Råd behövs, STOR beslutsångest

tratten skrev:
Det är inte sällan det kommer in kvinnor som gör abort för att det inte passar in i livet just då, men återkommer 3 månader senare med en planerad graviditet, för då är tex utlandsresan avklarad osv. Då känner jag att man kanske tappat lite respekt för livet.

:eek: Ja, då har man verkligen tappat något! Vet inte om det är respekten, ödmjukheten eller nåt annat. Låter väldigt ego. Sjukvården behövs till annat!
 
Sv: Råd behövs, STOR beslutsångest

Jag har läst/hört att ju fler aborter desto svårare att skaffa barn, fysiskt menar jag. Tyvärr kommer jag ej ihåg exakt varför, men minns att jag har läst det men orkar inte leta upp var just nu.. Ursäkta om jag har fel, det kan vara så att jag har missuppfattat faktan.
 
Sv: Råd behövs, STOR beslutsångest

Ja, kontrollbehovet hos dagens blivande föräldrar är enormt.
Allt skall planeras in i minsta detalj.
Rätt födelsemånad så att födelsedagen kommer rätt på året.
Jag kan slå vad om att det görs aborter för att få sommarbarn i stället för novemberbarn.
Och så har vi alla dessa kvinnor som vill ha kejsarsnitt bara för att veta när förlossningen skall bli.

Jag blir alldeles matt.....
Sjukvård för maximerat nöje - liksom.
 
Sv: Råd behövs, STOR beslutsångest

Har man inställningen att barnet är "straffet" så borde ju valet vara enkelt. Då gör man ju en abort eller hur?

Jag tror fortfarande att "de enda barn man ångrar är de man inte skaffade" - Klyscha?! Javisst, men "ingen rök utan eld"...
 
Sv: Råd behövs, STOR beslutsångest

Jag tror att en förklaring till att det finns så många oönskade graviditeter vid pillerätande är att ingen upplyser patienten om de inte är 100 % säkra och då invaggas man i en falsk säkerhet...:mad:

Men ang att allt kan sluta så lyckligt? Nja... vet ej... därför jag är i valet o kvalet. Min sambo har haft en tung barndom, och en anledning till att han INTE vill ha barn är att han är rädd att de ska få samma erfarenheter som han. Kuratorn tror att om min sambo inte får psykologisk behandling så kommer han att bli en kontrollerande och överbeskyddande pappa. Och nej, nu snackar vi inte NORMAL beskyddarinstinkt... Så nej, det är inte bara att ta beslutet att behålla barnet och sedan tro att allting blir jättebra i slutänden..
 
Sv: Råd behövs, STOR beslutsångest

Mandalaki, Morzan mfl: Poängen är att : VI HAR INTE SLARVAT MED PREVENTINMEDEL! Jag har knaprat Mercilon, vilket tydligen inte hjälpte för superfertila mig... :crazy:
 
Sv: Råd behövs, STOR beslutsångest

dorisdoris skrev:
Min sambo har haft en tung barndom, och en anledning till att han INTE vill ha barn är att han är rädd att de ska få samma erfarenheter som han. Kuratorn tror att om min sambo inte får psykologisk behandling så kommer han att bli en kontrollerande och överbeskyddande pappa. Och nej, nu snackar vi inte NORMAL beskyddarinstinkt...

Jag förstår vad du menar. Både jag och min man har negativa erfarenheter från vår uppväxt. Min man blev till och med psykiskt sjuk av sina barndomsupplevelser. Men han jobbade bort denna störning på bara ett år!:) Med psykologhjälp förstås, och stöd från mig.

Vi planerade barn medan han fortfarande var sjuk (men höll på att bli frisk). Han var oxå oerhört rädd att bli som sin egen far. Men vi pratade barnuppfostran och barndomsminnen nästan dagligen, och till slut hade vi kommit fram till en metod/strategi som är väldigt långt ifrån det vi själva fick uppleva, och som vi tror starkt på och är överens om. Så trots att vi inte fått vårt barn ännu är vi alltså väldigt överens om allt från hur vi ska bemöta trots till vilka tv-program som är okej. Det känns som en trygghet för oss båda.

Så egentligen skulle man ju önska att din sambo hade börjat bearbeta sin barndom mer innan graviditetsbeskedet. En graviditet är ju ganska lång, så om han får psykologhjälp kanske han hinner bli klar innan barnet kommer. Eller så blir barnet som växer i magen en stressfaktor, som gör att han utvecklas långsammare.

Mycket hänger på dig oxå. Vilket stöd du orkar vara när han vrider och vänder på allt och ser allt svart. När man är gravid är man ju själv inte lika stabil som i vanliga fall.
 
Sv: Råd behövs, STOR beslutsångest

morzan skrev:
Har man inställningen att barnet är "straffet" så borde ju valet vara enkelt. Då gör man ju en abort eller hur?

Det var du som skrev att man skulle "stå för konsekvenserna". Resonerar man på det viset blir barnet en börda, ett straff, anser jag. Det innebär inte att JAG nånsin skulle se ett barn så.

Dorisdoris: jag menar verkligen inte att du har slarvat. Det jag skrev till morzan har INGET med just din situation att göra det. Jag bara vänder mot det i hennes resonemang som jag anser är skuldbeläggande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 503
Senast: Modest
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 435
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 918
Senast: Bapelsin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 607
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp