Råd angående snett ben.

Sv: Råd angående snett ben.

På vilket sätt blir benet snedare vid arbete? Jag har svårt att se framför mig hur det skulle se ut... Om benet är vinklat utåt i kotan borde det gå att förbättra av hovslagaren, man kunde till exempel tänka sig att man ser till att inner hovvägg inte blir för låg, på så sätt kan man räta upp kotan och få ut benet mera. Men det beror helt på hur det ser ut, och det går kanske inte alls om benet är vinklat inåt i hasen. Men är det det, eller är det hela benet som går inåt hela vägen ner till kotan? Kan du inte fota? Har du bra hovslagare? En häst med felställning måste tas om hand av en bra hovslagare, inte bara en som kan hantverket. Skador på ledbrosket syns tyvärr inte på röntgen, den visar bara vad som är förbenat. Vad säger de om UL istället?

*kl*

De ringde från kliniken i dag. Fick en återbudstid på fredag.

Om du kollar tråden Sabelben så finns det en bild där som en tjej la in. Bilden heter hjulbenet. Det är alltså inte sabelbent utan hjulbent han är. Så benet blir snedare in mot det andra bakbenet när han rids.

Asa_S skrev:
På vilket sätt blir benet snedare vid arbete? Jag har svårt att se framför mig hur det skulle se ut... Om benet är vinklat utåt i kotan borde det gå att förbättra av hovslagaren, man kunde till exempel tänka sig att man ser till att inner hovvägg inte blir för låg, på så sätt kan man räta upp kotan och få ut benet mera. Men det beror helt på hur det ser ut, och det går kanske inte alls om benet är vinklat inåt i hasen. Men är det det, eller är det hela benet som går inåt hela vägen ner till kotan? Kan du inte fota? Har du bra hovslagare? En häst med felställning måste tas om hand av en bra hovslagare, inte bara en som kan hantverket. Skador på ledbrosket syns tyvärr inte på röntgen, den visar bara vad som är förbenat. Vad säger de om UL istället?

Veterinären som dömde ut min häst :cry: pekade på både pålagringar och skadat brosk på röntgenbilderna :confused:

Vilket också står med som diagnos och hon UL:ades inte...

Röntgen visade inget alls och han visade ingen snedhet eller hälta heller. :crazy: Ska nu sakta försöka sätta igång honom med tömkörning över stock och sten varannan var tredje dag. för att om allt är ok börja byta ut något tömkörningspass mot uppsutten skritt.

Efter hand ska jag sedan öka på skrittande. detta handlar alltså om månader så att han möjligtvis ska kunna ridas i skritt och lite trav till sommaren.

Om problemet uppstår igen ska jag kontakta kliniken på en gång så de får se han ben snett.

Okej, vad trist att du fortfarande inte vet vad det beror på.. Men hoppas att den lååångsamma igångsättningen gör susen nu då..! Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
337
· Visningar
32 674
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 425
Senast: Robina
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 646
Senast: Josofinito
·
Hästvård Nelly har ett överben en bit under framknäet fram, troligen orsakat att att hon slagit sig. Jag upptäckte det för ca 5 veckor sedan, det...
Svar
0
· Visningar
817
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama