Råd angående snett ben.

Mysaan

Trådstartare
Simons bakben är aningens snett inåt liksom. När jag började sätta igång honom var det inga problem alls och vi kom ganska långt. Sedan i somras så helt plötsligt kunde han knappt gå på det benet. Han fick 2 veckors vila och efter det visade han ingen hälta eller någonting.

Började skritta igång honom igen och allt gick bra i 3 veckor. Sedan uppstod en svullnad och en liten hälta. Vila ett par veckor igen och nytt igångsättningsförsök.

Efter 2 skrittdagar var benet snett igen och han var öm. Ställdes på ny vila och sedan har vi hållt på så här. När han vilat en vecka så är benet som vilka ben som helst nsätan och efter 2-3 ridpass med vila mellan är hans ben jättesnett.

Känner nu att det verkar som han aldrig blir igångsatt ordentligt. Funderar nu över om han kanske aldrig kommer hålla för att ha vikt på sig. Blä vad ska jag göra???? Blir så förvirrad och det känns inte kul att bara ha honom stå och inte kunna rida. Samtidigt älskar jag honom och vill inte göra mig av med honom.

Funderar på att slita av honokm skorna när hovis ska hitnästa gång och låta honom bara njuta av livet nu under vintern.

Så tips någon???

Sv: Råd angående snett ben.

vila, igångsättning, hälta, vila igångsättning, hälta etc...

kontakta veterinär för guds skull! ..och för hästens..

det lät ju inte så bra med ett snett ben..

Jag har kontaktat veterinär. De säger vila och testa igen varje gång jag ringer. Det är inte alltid han blir halt. Oftast bara svullen och att benet blir snett på honom.

Fast nu lär jag ta ut veterinären ändå så de får säga vad de tycker och tror.

har inte vet ens kollat på hästen?

är det en riktig hästveterinär? ta inte ut vet, åk istället till klinik och få det ordentligt utrett, det skulle iaf jag göra.

Om du inte inser att något är fel är du ordentligt dum!
Ta in hästen på klinik och röntga, ultraljuda mm.
Tycker synd om din häst.

Givetvis anser jag att något är fel. :eek: Annars hade jag väl för :devil: inte kontaktat veterinären ens. Dessutom hade jag väl inte frågat här heller om jag ansåg honom frisk.

Grejen är att oftast blir han inte halt utan bara svullen och väldigt sne i benet. Jag ska givetvis ta honom till veterinär. Nu kommer veterinären ut i morgon så får vi se vad han säger sedan får jag fatta beslut utifrån det.

Till alla som svarat:Tack så enormt mycket för era hårda ord. Jag tycker detta är skitjobbigt och mår uselt över detta ändå utan att ni ska vara hårda. Jag har hela tiden haft veterinärkontakt så det är ju inte direkt så att jag expremiterat själv.

Usch, det är alltid jobbigt när man inte VET vad som är fel.. (Min pålle hade kronisk bihålsinflammation i 5 år, vet sa bara "inte lönt att göra nåt om han inte blir värre". Sen när han blev värre: "oj, men detta skulle ju opererats från början"..:cool: ) Hoppas veterinären kommer på något imorgon, annars hade jag kört in hästen till nån klinik för röntgen och ordentlig genomgång. Simon verkar ju vara en trevlig och go häst (har följt er både här och på ridtravare.com), så jag hoppas att det inte är nåt allvarligt. Om det är ridningen han inte klarar av så kanske du kan börja köra honom istället (inte trav, alltså..), så får du hoppas på det unga stoet (var det va..?) sen..!

Håller tummarna för er! Lycka till!!

Tack för ditt svar. Tanken har slagit mig att han kanske inte klarar den bärande vikten och då får han bli "inkörd" på vanlig vagn. Han är spärrad för fortsatt travkarriär i alla fall så det blir det aldrig.

Skitjobbigt att inget veta och han är så jäkla go. Så om detta nu inte fungerar så hoppas jag på ungstoet att hon blir en trevlig ridhäst.

Det är bara till att avvakta nu i alla fall så får jag veta mer i morgon.

Han hittade ingenting. :cry: S är helt ohalt och markerar inte på böjproven.

Så på måndag ska jag ringa kliniken och be att få komma och röntga honom. Iom att han inte har ont så är det inte jättebråttom. Men man vill ju veta så man kan sätta igång honom igen om det nu kommer fungera.

Blä allt känns trist och hopplöst. I dag sprang han och bralla i hagen som om ingenting var konstigt.

Tack för att du fråga.

Suck, vad trött man kan bli ibland.. Trist att ni inte kunde komma fram till nåt, men samtidigt är det nog bra att få honom kollad ordentligt på klinik en gång för alla (förhoppningsvis..). Det låter ju inte riktigt bra med ett snett bakben.. Fortsätt gärna att hålla oss (mig :smirk: ) uppdaterade. Håller fortfarande tummarna för er!

Har du konsulterat hovslagaren? Felet kanske ligger i skoningen?

Lycka till!

Hälsningar,
Ante

usch vad jobbigt!
kan det inte vara något.. typ en benbit eller något som läker och går upp? det hade vi en häst som var..
har ni röntgat?

håller tummarna för att det ska bli bra, lycka till!

Lovar att hålla dig uppdaterad. Allt är skitjobbigt faktiskt och jag är så rädd för attd et ska vara något som inte kan lösas öht.

Har diskuterat med hovslagaren och de 2 olika som jag haft vet inte hur de ska sko om de inte skor som de gör nu. Problemet är att han typ är sned från hasen och ner till kotan. Snett in mot det andra bakbenet för att sedan från kota bli rak så hoven går ner rakt.

Har inte röngat ännu. Ska kontakta kliniken i morgon för att få komma in och gå igenom benet ordentligt.

Hej, har följt din diskussion lite ang din hästs problem, låter ju inte helt trevligt varesig för dig eller din pålle. Är ju jättesvårt att kunna ge dig någon hjälp då du redan anlitat veterinär flera ggr, och dessa inte hittar något. Det första som slog mig när jag läste detta var att det låter som ett nerv/muskel/sen problem! eftersom benställningen ändras vid belastning för att sedan åtregå till normal form vid vila. Det är inte ens säkert att felet sitter i jusst benet utan längre upp, många rygg/bäcken problem yttrar sig i smedvridning av benen. mitt tips till dig är att kontakta en skicklig kiropraktor eller homeopat för att kolla hur hästens muskulatur och nervbanor ser ut. eventuellt kanske hästen skulle må bra av lite akupunktur.;)

Lycka till

Kram Lisa

Nästa vecka. De skulle återkomma med närmare tid i morgon. Hoppas bara att det är något som är lättfixat. Sitter mest och gråter eftersom han är sämre i dag igen.

Vet inte om jag orkar detta. Tårarna verkar aldrig ta slut och så fort jag åker till stallet så gråter jag. HUr orkar man?????

Du orkar, för hästens skull..! Det värsta är ju att inte veta.., man känner sig så handlingsförlamad.. När man vet, så kan oftast göra något. Du får försöka ta varje dag som den kommer så länge... Om SImon är pigg och glad i övrigt så försök fokusera på det istället.. så kanske det känns lättare..!

*pigga-upp-dig-kramar*

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
337
· Visningar
32 674
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 425
Senast: Robina
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 646
Senast: Josofinito
·
Hästvård Nelly har ett överben en bit under framknäet fram, troligen orsakat att att hon slagit sig. Jag upptäckte det för ca 5 veckor sedan, det...
Svar
0
· Visningar
817
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama