råd angående fölning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare yodi
  • Startdatum Startdatum
Y

yodi

Min dam är på 319 dygnet i dag, föra gången (det var första fölet) fölade hon på dygn 335
men jag undrar om hon inte tänker föla inom dom närmsta dagarna, jag har använt mig av kalktest och på fyra dagar gick det från första fältet till fjärde, i dag var mjölken vit, hon hade vaxpropar samt släppt slempropen.
om hon fölar i natt eller dom närmsta dagarna så blir det ju 1,5-2 veckor tidigare än beräknat, så jag skulle behöva råd från er mer erfarna, hur lång tid tror ni att det kan vara kvar och är det för tidigt :crazy:

jag har börjat fölvaka och även köpt microlax uti fall att, men hur mycket ska man ge dom? fölet är korsning varmblodig travare/halvblod.

och vad är det viktigaste att tänka på vid fellägen?

Fölen räknas som fullgångna från 320 dagar, så om stoet fölar inom det närmaste ska det inte vara några problem.

Det allra viktigaste är att du är med vid fölningen! Fellägen är svåra för nybörjare att reda ut, men det är också väldigt ovanligt med fellägen. Den vanligaste dödsorsaken för föl är att de drunknar i fostersäcken pga att den inte spruckit. Det är främst därför man ska vara med, så man kan ta hål på och ta bort fostersäcken från huvudet/nosen på fölet.

Ibland kan man behöva hjälpa till och dra ut fölet, då ska man tänka på att bara dra när stoet har en värk och dra framåt neråt i en båge mot stoets bakben. INTE rakt ut!

tack för tipset, hon fölade i dag och allt gick bra, fast jag fick slita upp foster säcken, den var gätte seg och sprak inte av sig själv. mor och dotter mår bra :love:

Liknande trådar

Avel Ni som har hästar som fölat. Brukar ni gå in och hjälpa till även om det igentligen inte behövs? Jag menar att hjälpa till att dra i...
2
Svar
24
· Visningar
2 533
Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till...
2
Svar
20
· Visningar
5 343
Senast: athena
·
Avel Nu när man går o längtar efter nästa sommar då vi förhoppningsvis ska få en liten fölunge så slukar man allt det går att komma över om...
Svar
4
· Visningar
1 108
Senast: lewellyn
·
Avel Jag vet inte om denna tråd ska ligga här eller under hästvård? Flytta gärna om den ligger fel. Mitt sto kastade sitt föl i förrgår...
2
Svar
20
· Visningar
3 980
Senast: Kellie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar