råd angående fånghäst

S

Swannie

Så var det konstaterat, pållen har fått fång och jag står helt plötsligt som en lallande fåne och inser att jag inte vet hur jag ska hantera situationen.
Hästen är ett 11-årigt halvblod som aldrig haft fång tidigare. Han fick det då han gick från ängsbete till kraftigare bete, var inte det minsta tjock och i bra kondition. Han hann gå på det nya betet i två dagar innan symptomen började visa sig, tredje dagen var han så dålig att han knappt ville röra sig och veterinär tillkallades omedelbart. Han stod på antiinflammatoriskt i liten utebox i fem dagar, åt då enbart halm och betfor och var nästan symptomfri redan andra dagen.

Nu är mina frågor; vad göra nu? Veterinärens enda råd var att jag ska prova mig fram (har hört från folk i stallet att hon tydligen har dåligt rykte efter flera feldiagnosticeringar så nu börjar jag fundera!)
* Vad ska han äta? Hur mycket (nu ger jag honom ca sex kilo hö om dagen vilket känns alldeles för lite eftersom han får elva på vintern samt står i gruspaddock nu)

* När ska man börja rida igen? Bör man försöka börja så fort som möjligt nu när han är symptomfri eller ska han få vila helt och bara promeneras korta stunder?

*Bör man försöka vänja honom långsamt vid att äta gräs igen, eller hoppa över det helt och hållet den här sommaren?

Jag är jättetacksam för alla erfarenheter som ni möjligtvis kan ha att dela med er av, eftersom jag känner mig något fruktansvärt ensam med min sjuka och olyckliga häst som ingen vet vad man ska göra av!!

Hej.
Min ponny fick fång första gången för sex år sedan. Till att börja med ska jag säga att en häst som en gång fått fång sannolikt inte kan gå på nått direkt bete igen. Inte för att den säkert får fång igen, men om den får det roterar benet lite till (roterar varje gång) och för varje gång får den lättare fång - och ondare. Vissa hästar kan klara att gå på bete igen utan problem, men jag anser att det är dumt att chansa. En annan grej med att sätta igång, det får man absolut inte göra förrän den har gått symptonfri UTAN medicin i en vecka iaf. Man måste ta det försiktigt då det finns risk för att de är ömfotade. Vad gäller maten får du pröva dig fram. Då fång är en slags förgiftning spelar det inte alltid någon roll om den är fet eller inte (även om det spelar in), det viktigaste är att den inte får så näringsrik mat. Som sagt pröva dig fram. Kolla om den är i lagom hull och glansig i pälsen så blir det nog bra.
Lycka till!
PM:a gärna om du undrar över något mer

Tråkigt att din häst har fått fång. Jag är absolut inget proffs på det. Det enda jag har hört att man inte ska ge betfor och annat kraftfoder. Men om det stämmer vet jag inte. Lycka till! :confused:

För exakt tre veckor sedan var jag i samma situation som du. stog med en sexårig welsh som fått fång, han hade aldrig haft det förut, han var inte fet, hade gått på samma "bete" (avskavd hage)i tre veckor och pang! så visar han tydligt var det gör ont. min vet skällde ut mig för att jag släppt hästen på bete försent ( början av maj?) han var för fet (....not) och gav mig följande direktiv.

inne resten av sommaren, butta kanske ett par månader, jag skulle glömma utställningssäsongen, ta honom ur avel med omedelbar verkan mm. detta gjorde mig ganska chockad, ensam hemma, föräldrar och vänner på gemensam Turkiet-resa (jag var gårdsvakt) hade ingen att prata med mer än veterinären. jag var helt förtvivlad. men efter ett tag tog jag mig i kragen och ringde runt till mina andra bekanta och deras veterinärer. dom blir både chockade och fulla av skratt när jag nämner den behandlande veterinären samt dennes rekomendationer.

till att börja med vet man inte varför hästar får fång, förut sa man shettisar och feta ponnyer, men nu drabbar de dom flesta av helt andra olika orsaker, fick kontakt med en veterinär i newmarket som sa att det är en form av förgiftning i mag och tarmsystemet som kan drabba ponnyer, gamla hästar och hingstar!

och det är inte alls kraftigt gräs som alltid är boven. i USA finns det kemisk fång som hästar kan få för att man stoppar i dom diverse kemikaler för att öka prestationen. en häst jag vet om hade bott hela sitt liv i frankrike, kom till försommar-sverige, hamnade i en knottsvärm och vips så fick hon fång! Orsakerna är fler än vad man tror och man måste vara mind-opened för allt, inte snöa in på vissa detaljer i ens hästhållning som får skulden.

jag kan skriva hur långt som helst, men jag vill säga är att tro inte allt du läser och hör, för fång är en diffus sjukdom man inte vet så mycket om varför den uppkom, utan ring och prata med typ SVA istället eller SLU. det är ju dom som forskar.

i mitt fall kom vi fram till att den mest troliga anledningen till fång var att han hela förra vintern stått med en dålig mage som slagit ut bakteriefloran, når våren kommer vandes han in på gräs (han mår alltid bra i magen när han går på gräs - det tål han bättre än hö!) men när han gått i samma hage och gräset börjar tryta tog han till andra växter, men med hans mages "dåliga immunförsvar" var den ev lilla förgiftningen tillräcklig för att utlösa fång.
han blev också syptomfri på några dagar och går idag på ett stort orört bete med andra hästar och är hur fin i magen som helst!

det finns ingen anledning för mig att hålla honom borta från gräs när det inte är gräset som orsakade fånget - hoppas vi :o :D

lycka till!

Hej Swannie, tråkigt med din häst! Du är inte ensam!

Först och främst: är du osäker på den diagnosen du fått kan du åka till klinik och röntga. Det är det säkraste sättet att se om din häst har fått en skelettförändring (sänkning/rotation) och det gör det lättare för din hovslagare att tackla problemet.
Det som kan hända de närmaste veckor är att hovbölder gör sig till känna, hästen kan bli blockhalt. Bli inte rädd, ring hovslagaren så hjälper h*n dig.

Fånghästar mår bra av att röra sig så mycket som möjligt MEN då ska den akuta stadiet ha passerat.
Under det akuta stadiet är länken mellan lammelläderhuden och hovbenet inflammerade, varje steg som hästen tar kan föra hovbenet ur läge. Därför bör hästar som går på smärtstillande medicinering inte röra sig för mycket.

Min erfarenhet är att fång sällan triggas av hö. Jag gav min fritillgång på hö under sitt anfall och det fungerade bra. Allmänt kan man uppmana till försiktighet när det gäller stärkelserika foder (havre/korn) men betfor kan med fördel ges till fånghästar eftersom den innehåller socker och nyttiga fibrer. Är du orolig för mängden socker kan du blötlägga betfor i MYCKET vatten och hälla av den, då blir du av med större delen av melassen.

Det finns inga riktvärden för mängden gräs och fånghästar, du får helt enkelt prova dig fram. Jag har testat rätt många metoder och kommit fram till strip grazing passar oss utmärkt.
Utifrån en liten hage så utökar jag den med en bit vall varje dag och reglerar på det sättet hur mycket gräs hästen får i sig, som komplement har jag hö i hagen.
Munkorg är en metod som andra föredrar, något som inte fungerar om man är lycklig ägare till skavsårkänsliga eller Houdini-hästar.

Lycka till!

Tack så mycket för era svar! Alltid skönt att veta att man inte är ensam i världen....Blir kanske bäst att låta pållen gå på hö tills han är röntgad då....

Ett av problemen med gräs till fånghästar är att det kan vara ofarligt en dag o farligt även i små doser ett par dagar senare, här kommer resonemangen om fruktaner in.
PL

Det allra bästa man kan göra med en fånghäst i det akuta stadiet är att ställa den på SANDbädd! Detta kan till och med förhindra hovbensrotation om man har tur!
Fång är ingen "matallergi", utan de flesta fånghästar kan äta mat precis som vanligt. Viktigt är successiva förändringar av foderstaten.
Fången uppstår vid hastig förändring av matintaget - överutfodring av kolhydrater (orkar inte skriva hela förloppet nu) som ger en rubbning av tarmfloran.

Jag försökte ge konkreta råd och inte förvirra stackars Swannie med mitt sedvanliga svammel om fruktaner. :p
Men muckar du så kör jag väl igång med min fruktan mantra! ;)

Om man ska följa teorin i de försök som är utförda så ser det ut så här:
Antar att halten graminan i Ängsvingel är upp i 120g/Kg TS (värsting fall)
Antar att TS halt i ängsvingel är ca 30%
För att utlösa en fånganfall bör en 500 Kg häst under en begränsad tid få i sig över 4 Kg fruktan.
Det motsvarar ca 30Kg TS eller 100Kg gräs…min häst är glupsk men han har sina begränsningar.

Det är detta som gör mig tveksam till fruktanteorin… Om man ska se det krasst så är antigen halterna av fruktaner mycket högre än vad vi känner till eller så har vissa individer utvecklat en annorlunda balans i tarmbakteriefloran som gör dem känsliga för de svängningar som äger rum när temperatur och vatten tillgången varierar. (Vid försöken så har hästarna preparerats med en upptakt dos av oligosackarider under en längre tid).

Köper man teorin så bör man kunna förebygga en del problem och samtidigt kunna ge hästen en hästvärdig tillvaro genom att just begränsa betesarean.
Hur känslig hästen är individuellt och vi får finna oss i att försiktigt prova oss fram år efter år!

Något som är på gång igen är kylning. Bla jag har varit skeptisk till denna gamla metod pga risker för shuntning av blod från hoven o hypoxirisken.
Nu finns de moderna rön som visar på en klart minskad risk för bestående skador vid en tidig kraftig kylning på ett tidigt stadium. Vidare finns ett försök där man kylde upp till kota på friska hästar i 48 tim med isvatten utan negativa effekter.
PL

Jag läste en artikel från Vet . Pollit om shuntfunktionen i hoven. Jag tänkte fråga vet men jag passar på nu när du tog upp det.
Är det så att varmt blod från artärer dirigeras delvis om till vener för uppvärmning vilket ger en minskad syresättning av vävnaderna? Eller har jag missuppfattat det hela?

Ja systemet är till för att minska avkylningen genom fötterna. det kan ju hända att man får shunteffekt vid aktiv kyling men santidigt minskar syrebehovet vid lägre temp.
En av mekanismerna som man förklarat skadorna i samband med fång med är shuntning av blod från lammellerna o för lite syre dit.
PL

Tack så mycket, ytterligare en pusselbit på plats!

PL, du är ett levande uppslagsverk!! :bow:

Jag fick rådet att hästen skulle vila minst 10 veckor. Gjorde så oxå. Trots att han var symtom fri efter en vecka. Min hovslagare ser fortfarande spår av blödningarna. Detta skedde i juli förra året. Även om hästen ser symtomfri ut så har det skett en massa inne i hoven. Belasta inte hästen nu.

Appropå det där med bete så har jag för mig att jag läst någonstans att det värsta betet för en fånghäst är det kortkorta bete som man ofta ser just ponnier och nu allt fler stora hästar på (eftersom tillgången till bete ofta är begränsad i närheten av häststallar?!). Om man tänker efter är det väl rätt naturligt eftersom tillväxten är som kraftigast i ett kort bete... och sämst där det varken slås eller betas :D

Enligt denna teori är det alltså bäst att släppa hästar känsliga för fång på beten som är mycket långa, det är det minst näringsrika. Stämmer ju också då ett sent taget hö, när allt har blommat över är det sämsta. Naturligtvis ska det inte heller finnas klöver på betet.

Detta kanske är en del av anledningen till att hästraser som aldrig tidigare utsatts för fång numera börjar få det.

Hej!
Oj, vad glad jag blev att läsa att fånghästar bör gå på bete med vad jag kallar "hö på
rot"!!! :banana: :bump: :banana:
Jag har två shetlansponnier , varav en extremt fångkänslig, och ett halvblod, och ingen av dom släpps på gräs förrän nu i slutet av juni. Mina beten är jättefula, med nästan en meter högt gräs som normalt folk hade torkat och pressat hö av. Jag hade hellre haft saftigt grönt gräs i hagarna, och vill inget hellre än att mina hästar ska få beta "som alla andra", men det här tål de ju alla tre!! T.o.m. fångponnyn!! (Halvblodet har fått en IKEa-kass med gräs varje dag sedan mitten av maj, så han är ganska nöjd ändå, faktiskt.) Och det är värt mer än att ha grönare gräs än grannen!!
:) :) :rofl

Hej
Min 5-åriga valack fick oxå diagnosen fång för en månad sedan, konstigt tyckte jag eftersom han aldrig haft symtom på det innan, men redan dagen efter var han ohalt och precis som vanligt, han fick börja med att gå ut i en liten gräsfri hage, sen gjorde jag en liten gräshage i en stor hage som jag ökade varje dag, sen köpte jag en munkorg och lät honom komma ut i den stora hagen några timmar varje dag, nu går han ute i den stora hagen hela dagarna med och utan munnkorg, snart kan han nog gå helt utan hoppas jag..
Jag tror personligen att han fick giftfång.. det visade sig att hon som red honom gav honom 5kg havre!! och helt plötsligt slutade rida och han fick närmare 3kg havre utan att göra något och sen gräs på det!! Jag hoppas verkligen att han blir helt bra igen.
Jag visste inte om att han fick så mycket kraftfoder, har nu tagit hem honom och vågar nog inte låna ut han fler gånger..
/Stina

Min häst fick också fång just före midsommarhelgen (7-årigt halvblod). Han fick en spruta av vetrinären och 10 dagars behandling med fenylbutazon(osäker på stavning). Han får stå på box hela behandlingstiden och får äta hö. Medicinen fick blandas ut med liten mängd betfor för att han skulle äta. Hovslagaren kom dagen efter anfallet och satte på en bakåtvänd sko med sula på framhovarna samt kortade av tån så att överrullningen skulle vara så lätt som möjligt.
Är hästen symptomfri efter de 10 dagarnas behandling får han börja gå ute i en liten skogshage som utökas eftersom. Han bör ha minst 10 veckors vila. Han bör också röntgas när han blivit symptomfri för att se om det skett någon hovbensrotation eller hovbenssänkning.
Vad jag förstår är det viktigt att inte svälta hästen för att den fått fång 8en sjuk häst behöver också näring), däremot bör den stå på en foderstat av hö (om man har väldigt kraftigt hö kan man blanda ut med halm) och absolut inget kraftfoder.
Jag kommer helt att hoppa över gräs i sommar (han hade gått på bete 3 veckor före anfallet). Jag kommer också att försök hålla honom i magrare hull hädanefter (han var i överhull, dock ej fet). Följande somrar får man ställa in sig på skogshage, möjligtvis långsam inbetning på ett mindre område bete som man får utöka efterhand.
Man får också vara extra försiktig med alla sorts foderbyten.
Det känns otroligt ledsamt att ens häst fått fång, han som varit van vid att gå ute dygnet runt i flock får nu stå ensma inne i stallet och sedan gå själv i skogshage resten av sommaren. Jag tycker också att jag fått rätt dålig information av vetrinären. Efter att ha sökt på en massa artiklar på internet så har jag fått den uppfattningen att en häst med utläkt fång som varken gett hovbenssänkning eller rotation ska klara av att ridas och användas som vilken häst som helst. Man får bara vara extra försiktig med alla foderbyten hädanefter.
Jag hoppas att allt går bra med din häst!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 580
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 780
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 824
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar