Råd ang. hästköp.

V

Vikstrom

Jag har just nu en fyraåring på foder som jag har haft i fyra månader, började rida henne i sommar så har varit medryttare på henne fram tills jag tog henne på foder. Hon ska åka tillbaka till sin ägare nu i årsskiftet, och till sommaren ska hon säljas. Och jag är tillfrågad om jag vill köpa henne då. Men jag vet ärligt talat inte och vill gärna veta vad ni tycker. Hon är jättefin att rida, (kan tillägga att hon är kbl som inte funkade i travet) helt underbar att rida ut på, pigg men aldrig så hon sticker, kan busa lite ibland. På bana, och då man begär mer av henne kan hon bli lite envis men hon försöker iallafall och oftast går det bra. Jag gillar henne verkligen men hon har ju dock en dålig sida, som alla andra. I stallet, när man hanterar henne, alltså borstning, på/av täcket, och övrigt, är hon inte alltid så lätt att ha att göra med. Hon är väldigt orolig med sina ben och vill gärna sparka, i boxen kan hon trängas och hon försöker huggas ibland. Eller det är som mer hot, men ändå inte kul, det skapar ju en osäkerhet hos mig som ledare. Ändå har hon blivit avsevärt bättre sedan jag började med henne, och sedan vi bytte stall, men jag vet ju inte om det bara är en period i hennes liv som hon är så här, eller om hon alltid kommer vara så. Jag har försökt olika metoder för att få henne att vara "snäll", men det funkar inte riktigt ändå.. jag upplever att hon ser mig som sin ledare, då det inte är andra problem än just detta i stallet. Men jag känner att jag inte kan köpa en häst som jag inte känner mig helt säker med, även om jag verkligen på alla sätt gillar henne och jag vill inte skiljas från henne. Nu blev det långt, kanske ingen som orkar läsa, men har ni nu gjort det så kan ni ju skriva en rad och säga vad ni tycker ;)

Sv: Råd ang. hästköp.

Utefter vad du skriver skulle jag inte köpa. Beteendet kan bero på något som går att åtgärda, men hon kan förbli sådan med. Och eftersom du verkligen inte vill ha en häst som är så - köp inte.

Jobbigt läge.
Råder dig dock att inte köpa..
Tycker att för ett hästköp ska vara lyckat ska man vara helt säker och känna "YES"
Hoppas att det löser sig

Jag håller med dig till fullo! Det är viktigt att man känner sig helt SÄKER, så att man inte köper något som man sedan får ångra.

Jag tycker att du ska lämna tillbaka din foderhäst med gott samvete i alla fall, för du har säkert kämpat tappert med denna lilla häst.

Jag håller med de andra som svarat.
När man köper en häst bör man känna sig säker på att det verkligen blir rätt och att man klarar ut det. jag har haft en häst där det inte gick så bra så jag vet hur jobbigt det kan bli.

jag tycker att när man köper häst så ska det kännas som att allt är helt rätt. det finns så många fina kallblodstravare och om du inte absolut känner att "den här hästen vill jag inte vara utan", så köp inte.

jag tror att beteendet absolut kan "botas", men var jag du så skulle jag gärna vilja se en lite större frändring innan jag bestämde mig för att köpa.

får du rabatt som fodervärd? för jag antar att hästen har utvecklats hos dig eftersom den är så ung?

Tycker inte du ska köpa hästen. Risken är för stor att problemen blir bestående eller t o m ökar.

hmm ja alltså det är svårt.. jag borde ju inte köpa henne egentligen, men samtidigt är hon en "kärlek- vid- första- ögonkastet" häst, alltså som man inte kan låta bli att älska hur hemsk hon är :crazy: Ni vet, som man bara kan komma på sig själv att tänka när man lunkar på i skogen att; men åh vad lycklig jag är.

Måste Du bestämma Dig nu? Bor ägaren långt ifrån Dig?

Om hon ska ha henne hos sig till sommaren, finns det ingen möjlighet för dig att fortsätta lite med henne och se om det kan finnas någon lösning på problemen, eller om det sker någon förändring, ifall det är en period?

Nu kanske jag låter elak, men jag har haft ett par hästar med 'dåliga sidor'. De har varit SUPERBRA hästar och passat mig som hand i handsken på alla sätt och vis, men har haft EN dålig sida, dock av sådan art som jag tycker/tyckt är jobbig.

Och tro mig - efter några år när 'första kärleken' svalnat lite, så man irriterar sig. Varenda dag. Inte så det går ut över hästen, inte så man älskar den mindre eller (för mig) så att man säljer den. Men NÄSTA häst man köper är man VÄLDIGT noga med att den inte har samma olat.

Det är lätt att där och då och i lätt rosa fluff överse med saker, men när man 'ska leva med det sen' så brukar det irritera ännu mer.

Att du inte känner dig säker med henne riskerar dessutom att beteendet ska öka..

Jag älskade mitt förra sto högt, hon hade ETT enda fel, allt annat var perfekt. Jag hade gett min vänstra arm för att kunna behålla henne och älskade henne högt, och tror aldrig jag får en häst som henne igen. MEN.. det där enda felet. DAGLIGEN så påminns jag om hur skönt det är att slippa det. Jag saknar henne dagligen med, men det hindrar inte att jag varenda dag påminns om hur skönt det är att slippa olaten. När jag 'levde med henne' så kändes den inte 'lika stor', men nu när jag har en häst utan den olaten så inser jag hur enormt skönt det är att slippa det lilla bekymret.

Och jag var nästan sjukligt noga med att se till så att nya hästen INTE hade minsta lilla uns av samma olat som henne..

Måste Du bestämma Dig nu? Bor ägaren långt ifrån Dig?

Om hon ska ha henne hos sig till sommaren, finns det ingen möjlighet för dig att fortsätta lite med henne och se om det kan finnas någon lösning på problemen, eller om det sker någon förändring, ifall det är en period?

Nej jag måste inte bestämma mig nu.. jo dom bor en bit bort, ca 10 mil. så det är lite svårt att hålla på med regelbundet. :(

Alexandra_W, jag förstår hur du menar. Det är ju inte kul om det blir så heller, vilket är stor risk i det här fallet :( Men det känns som, det finns ju hästar som är "opersonliga" eller jag menar, bara hästar. Dom visar aldrig vad dom tycker, vare sig det är bra eller dåligt, och liksom bara "är" och följer med. Jag hade en sån en gång, och det var inte roligt heller. Jag hade ju adlrig problem med henne men samtidigt så fanns det liksom inga höjdpunkter helller. Jag har inget emot att hålla på med hästar som är lite bråkiga, så länge dom inte är svåra att rida. Jag föll av förra sommaren och bröt/krossade lårbenet, verkligen inget man vill göra två gånger. Med henne jag har nu, är det så otoligt roligt när man lyckas, alltså när hon är "snäll" och så. Men jag kan tänka mig att det är oerhört frustrerande om några månader när man ännu inte kan kratsa bakhovarna utan att vara på sin vakt. :crazy:

Sådär har jag också resonerat ('neutrala hästar' kontra de som uttrycker åsikt). Men man får inte glömma att det finns en utmärkt gråskala, det behöver inte vara svart eller vitt. Det finns trevlliga, tämligen okomplicerade hästar som ÄNDÅ talar om vad de tycker, men lite mer nyanserat än de som bits/sparkas t ex.

Men till syvene och sist är det ju DU och ingen annan som måste bestämma. Det känns osm hjärtat säger köp och hjärnan säger köp inte? Och då får du helt enkelt gå till dig själv, för längst därinne HAR du svaret vad du egentligen vill ha. Och om det är den här eller en annan. Men tänk på att inte bara jämföra pest eller kolera, det finns mellanlägen med =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 412
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 803
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka