Råd ang foder...

Z

Zvala

Jag behöver lite råd... vad skulle ni ge till en häst som har fallit ut totalt och ser ut som ett vrak efter ett sommarbete utan någon alls näring i gräset? Och hur skulle ni trappa upp det? (för att inte bli halshuggen direkt så kan jag tillägga att det inte är min häst). Det är verkligen beklämmade att se. Pälsen är glanslös, ögonen är helt tomma och han ser helt urholkad ut.

Sv: Råd ang foder...

Mitt standardsvar: lusern och bra grovfoder.

Eftersom lusern är ett grovfoder (även i pelletsform) kan man ge en rejäl giva direkt utan upptrappning. Givetvis under kontroll så man ser att magen håller sig i trim (vid diarré och störning brukar jag ge magstabiliserande medel).

Att ta in nattetid gör stor skillnad för hullet. Vill man kan man efterhand lägga till lite olja i foderstaten, för att tillföra energi.

Men i förstahand tycker jag att grovfoder ska få göra jobbet. Snällare mot hästmagen än kraftfoder i olika former. GLÖM INTE kontrollera parasiter genom träckprov (t ex www.kollamasken.se)

Mitt standardsvar: lusern och bra grovfoder.

Eftersom lusern är ett grovfoder (även i pelletsform) kan man ge en rejäl giva direkt utan upptrappning. Givetvis under kontroll så man ser att magen håller sig i trim (vid diarré och störning brukar jag ge magstabiliserande medel).

Att ta in nattetid gör stor skillnad för hullet. Vill man kan man efterhand lägga till lite olja i foderstaten, för att tillföra energi.

Men i förstahand tycker jag att grovfoder ska få göra jobbet. Snällare mot hästmagen än kraftfoder i olika former. GLÖM INTE kontrollera parasiter genom träckprov (t ex www.kollamasken.se)

Instämmer i detta men vill även lägga till att kolla tänderna på hästen...

Tack för mycket bra svar! Nu är det ju som sagt tyvärr inte min häst men jag ska föreslå detta så får jag hoppas att ägaren nappar på det...

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 662
Senast: Gabby_Ossi
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 657
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 581
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 095
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Adoptivhund vägrar gå ut
  • Barmarksdrag/canicross