Quaterback

neywaz

Trådstartare
Jag som egentligen är en äkta arabmänniska ut i fingerspetsarna har gått i tanken att betäcka ett av mina arabston nästa år med något annat, som ett halvblod eller fullblod. Surfade runt på nätet och fick syn på Quaterback. Vilka gångarter!!! :d

Någon som använt sig av den hingsten och vad tycker ni bukefalosare om honom? Jag kan ju faktiskt ingenting om halvblod så jag önskar alla tips jag kan få ;) Har han nån hemsida, vad kostar det att betäcka med honom? Och ni som sett hans avkommor - lämnar han lika fint steg som han själv har? :p

Vad har han för bedömning på exteriör osv? :) Kanske helt galet att lägga en sådan hingst på ett arabsto...?

Sv: Quaterback

Jag har haft ett öga på han redan sen när han var två. Det är verkligen en flott hingst. Ska lägga han på något av mina ston, vet inte om det blir 2009 bara. Han har ett väldigt bra lynne.

Det är en otroligt fin hingst som jag hade tänkt att lägga på mitt fullblodssto i år. Tyvärr kunde de bara skicka sperma till de större flygplatserna (lite dåligt tycker jag nog) och jag har 25 mil till närmsta ställe de kunde skicka till.

Hade stoet inte haft föl vid sidan kunde jag lätt ha kört henne till en station i det området men ville inte transportera både sto och föl så långt.
Jag sitter istället och håller tummarna för att de ordnar med bättre kommunikationer i framtiden, för en Quaterback-unge ska det bli här!

Någon hemsida får man ju inte lägga ut här men kanske kan säga att det är Ängagården som tar in sperma från honom utan att bryta mot forumreglerna?

Bara att Googla...

Jag som egentligen är en äkta arabmänniska ut i fingerspetsarna har gått i tanken att betäcka ett av mina arabston nästa år med något annat, som ett halvblod eller fullblod. Surfade runt på nätet och fick syn på Quaterback. Vilka gångarter!!! :d

Någon som använt sig av den hingsten och vad tycker ni bukefalosare om honom? Jag kan ju faktiskt ingenting om halvblod så jag önskar alla tips jag kan få ;) Har han nån hemsida, vad kostar det att betäcka med honom? Och ni som sett hans avkommor - lämnar han lika fint steg som han själv har? :p

Vad har han för bedömning på exteriör osv? :) Kanske helt galet att lägga en sådan hingst på ett arabsto...?

Han har först och främst en kortlinjerad exteriör, med kort hals och rygg, så han bör nog användas till ston med långa linjer.

Han påstås ge ganska korrekta föl och har bra sperma.

Sedan tycker jag, efter att ha sett några avkommor, att även om han rör sig otroligt så finns det många hingstar som ger bättre gångarter. Långt ifrån de flesta nedärver hans "suppleness" och då är det sannolikt både billigare och mer praktiskt att använda en hingst som har säkrare förärvning. jag skulle alla gånger välja en bra D-hingst eller Belissimo M före Q.

Tusen tack för era svar! Mitt sto är ganska kort i ryggen själv så jag har förstått att det vore bättre att lägga en annan hingst på henne. Men Quaterback var himlans fin :love:

Vilka är D hingstarna? Som ni hör så är jag noll insatt i halvblodsaveln. :)

Ja Quaterback är otrolig:d, har betäckt 2 ston med honom i år så vi får se vad som tittar ut i vår:laugh:

Med D-hingst menar Hiddeos Donnerhall blodet.

Jag har sett väldigt många avkommor till QB och många har varit normala föl och inget direkt speciellt, men då ska man oxå tänka på att förra året betäckte han omkring 900 ston tror jag det va och jag kan tänkta mig att väldigt många av stona va "Berta" ifrån skogen och matte förväntar sig att denna hingsten ska göra underverk med deras sto och få en superhäst men det finns ju faktiskt ett sto med i bilden oxå, hingstarna kan ju inte göra underverk om stomaterialet är dåligt men visst han e ung o oprövad så man får se i framtiden hur hans avkommor hävdar sig.

Men jag har oxå sett HELT FANTASTISKA avkommor till honom.

Samtidigt av det lilla jag sett av stona som har fått dessa "vanliga föl" så tycker jag att fölen ändå har fått en mkt trevligare gång än vad mödrarna har haft.

På Bundeschampionatet som han vann fick han:

Skritt: 7,5
Trav: 9,5
Galopp: 10
Typ:9,5
overall impression: 9,5
Båda testryttarna gav honom 10

Han blev även bästa dressyrhingst i sitt 30 dagars test där fick han:

Skritt: 7,63
Trav: 9,25
Galopp: 9,75
Temperament: 9
Ridbarhet/Prestationsvilja/samarbetsvilja: 9,75
Hoppning: 7,75

Är det gångarter du är ute efter?
Storlek?
Bra ridbarhet?
Då känns något med Donnerhall i självklart till ett arabsto.
Var själv inne på Don Romantik till Sulana, men sen funderade jag på hans son Damino som gjorde ett lysande bruksprov i år. Han är dock bara 3 år men har ett lysande fäderne o möderne.
O betydligt billigare.
Don Romantic o fler Donnerhallsöner hittar du i Bluptråden på första sidan. Donnerhall sönerna toppar blupen...
Ger bra gång ,temp o storlek.

Har sett en riktigt snygg fölunge efter honom. Den fick högsta poäng på fölvisningen jag beskådade och gick vidare till Åstorp där den vann.

Halvblod? Bah!
Tycker du ska ta iberiskt på din tös :angel:

Nej, skämt åsido, Quaterback likväl som Donnerhallblod lär nog lämna rätt trevliga avkommor med din vitnosade, då hennes gångarter är riktigt trevliga och bör tas tillvara på. :love:

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
5 006
Senast: Nafayette
·
Avel Hej, Är totalt ny på det här med avel och är ju väldigt sent ute dessutom, men skulle gärna få lite åsikter angående mina tankar...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: KickiH
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 289
Senast: Derring-Do
·
I
  • Låst
Avel Kom igen nu! Jag behöver bolla lite idéer med sådana som kan det här med avel. Jag har ett 11 år gammalt sto efter D-Day - Martini -...
Svar
2
· Visningar
1 048
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31