Quarter/painthingst

Lycanthrope

Trådstartare
Snokar lite åt en kompis :) Lägger inte ut stam just nu.

Stoet har lång rygg, något markbundna gångarter, väldigt fin trav, bra jog.
Snäll och pålitlig men riktigt energisk. Något av en bitch ibland.
Ganska rejäl med inte alltför långa ben.

Hon söker en hingst som är ganska lätt i typen, så den kan förädla avkomman. Kort rygg, trevligt temperament.
Skäck är ett plus.

Vad finns det för hingstar som är värda att kika på? :D

Sv: Quarter/painthingst

Stammen är ju liksom ganska viktig att veta för att kunna tipsa om en bra match, iaf för mig!

Stoets stam, typ och tanken med avkomman?

Jag vet inte stammen just nu, det är ingen renras.
Tanken är väl en trevlig western allround häst, inriktning på reining/cutting är ju dock att föredra. Men då blir kanske hingstarna lite mer kompakta?

Det är inte alla hingstar som betäcker blandraser så det första man behöver göra är att kolla vilka som är villiga att ställa upp med sin hingst för andra raser.

Samma låt värja vår:
Betäknings Hystaria Ren Ras - Bland Ras och en massa skräp ett åringer på marknad som blir inte såld.
God Is Great
Beer Is Good
People Are Crazy
Az

Självklart, det är jag medveten om.
Men tänkte om jag får lite tips på hingstar så kan jag ju kika vad som gäller för just den hingsten då :)

Arizona: Det handlar inte om någon märklig korsning som kommer vara svårsåld på något vis.

Problemet är att även renrasigt är svårsålt just nu, att då försöka med en icke renrasig är verkligen att gambla...

Samma låt värja vår:
Betäknings Hystaria Ren Ras - Bland Ras och en massa skräp ett åringer på marknad som blir inte såld.
God Is Great
Beer Is Good
People Are Crazy
Az

God is Great
Beer is good (Guiness :D )
I'm Crazy

My cross breed is 3, no crap and is not for sale :cool:

Arizona: Det handlar inte om någon märklig korsning som kommer vara svårsåld på något vis.

Jag är väldigt intresserad av vad som INTE är svårsålt just nu. Iaf om man räknar med/vill gå jämt upp minst.

Självklart, mkt BRA renrasiga hästar går alltid att sälja men tom dom säljs till kraftiga underpriser idag så jag är mycket intresserad av denna frågeställning.

Varför väljer man att avla fram en korsning idagens läge? När man kan köpa en renrasig av bra kvalitét för under vad det kostar att föda upp en korsning.

Någon som kan svara? Gärna någon av er som funderar på eller har avlat fram eller betäckt för en korsning nyligen! :)

Senast ändrad:

Tror att många (obs att det står många och inte alla;)) inte tänker igenom det så värst noga utan mest känner att de vill ha en avkomma efter sitt sto och då de är sugna på western så betäcker de med en q/p hingst.

Tror att många (obs att det står många och inte alla;)) inte tänker igenom det så värst noga utan mest känner att de vill ha en avkomma efter sitt sto och då de är sugna på western så betäcker de med en q/p hingst.

Ja det tror jag också.

Men så fort man diskuterar detta så har alla 1000 och 1 anledningar till att betäcka sina ston om det så är renrasigt som renrasigt med en annan ras (ofta då gääärna med en qh/ph) eller sitt korsningssto med en "trevlig qh/ph hingst" och i brist på andra anledningar är det ju ofta pga att man själv ska behålla avkomman för sin egen skull.

Jag bara undrar, i all ödmjukhet för jag dömer ingen och jag är varken rasist eller korsningshatare, men VARFÖR? Och jag vänder mig så särskilt till de som fött upp ett dylikt föl som fötts i år eller kanske förra året, eller som betäcker sitt sto i år. Eftersom man kan få sig en renrasig fölunge eller åring på marknaden av bra kvalitét under det pris det kostar att föda upp sig en egen om man är NÅGORLUNDA seriös med foder och omkostnader runt det hela -varför har man gjort det valet?

Tyvärr tror jag att det handlar om att man i många fall råkar äga ett fertilt sto, känna någon med en hingst eller hitta en hingst till billig penning för betäckning och så ser man inte längre än näsan räcker. Och hur trevliga dessa människor och hästar än må vara och hur lite jag än tänker göra det till något personligt blir jag less och trött på detta för de som förlorar på det i slutänden är ALLA, inklusive hästar, ägare, säljare, köpare, uppfödare, hingsthållare och marknaden i stort.

Bra skrivet :bow:

Tycker detta gäller de flesta hästraser faktiskt, det finns många som föder upp de mest underliga korsningar utan synbar plan.
Min ras e nordsvensk och upplever det där också, varför inte värna om rasen och välja renrasig, godkänd hingst och sto med omsorg i stället för o bara tänka på sig själv.
Det blir lika dyrt att föda upp en blandis.

Jag har ett jättetrevligt varmblodssto. För några år sedan tänkte jag att det skulle vara roligt att ha en avkomma efter henne. Och för att göra det extra roligt tänkte jag betäcka henne med en paint, för att få en westernhäst med skojig färg! Det är väl så många tänker, och det gjorde alltså jag med. Fast jag tänkte om: varför befolka världen med ännu en häst när det finns massor av hästar redan? Så jag köpte en (renrasig) unghäst istället!

Men visst, det vore kanske kul att nån gång i livet få uppleva att en eget föl föds... Men å andra sidan: hur mycket kan inte gå fel...

Som jag uppfattade trådskaparen är vännen i fråga intresserad att avla fram en häst till sig själv (kan ha missuppfattat det). Men om det är fallet så är det väl inte så konstigt att man vill ha en avkomma efter en häst som man älskar och trivs bra med. Eller hur?
Själv får jag säga att jag skulle mycket väl kunna köpa mig en korsning likaväl som en renrasig. Jag tycker personligen att huvudet och hästens personliga prestationer är viktigare än papprena om ni förstår vad jag menar. Visst är det en chansning, men man får ju inte glömma att korsningar många gånger (inte alla) är tåligare hästar än renrasiga.

tar kontakt med Magnus Nilsson email magnusn@brn.se telnr. kan du hitta på deras websida Bröderna Nilsson AB, hisings backa (Gtg)

han äger förmodlingen en av skandinaviens bästa painthingstar.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 417
Senast: moonstruck
·
Avel Hej! Jag leker med tanken att betäcka mitt Kwpn tp- sto i sommar. Vi tränar på MSV nivå i dressyr, och min B-tränare tycker att hon är...
Svar
6
· Visningar
2 138
Senast: Chamsin
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 951
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur