Quarter och täcken.

TCJ

Trådstartare
Ni med quarterhäst, upplever ni några problem när ni skall hitta täcken som passar era hästar?
Jag vet att endel av de dyrare märkena (som HW tillex) har specifika quartertäcken, dock jävligt tråkiga sådana.
Vilka modeller och märken använder ni?

Sv: Quarter och täcken.

Jag tycker överlag att de europeiska modellerna sitter kass på de flesta typer av hästar.

De täcken som sitter bäst är de amerikanska märkena med formsydda täcken, med eller utan knäppning fram (personligen gillar jag de stängda bäst).

Kan tillägga att de i särklass bästa "europeiska" täcken jag haft var märkeslösa från Ullared, dom var bra passform, effekt och hållbarhet.

Hingsten har ett Horseware med hals som sitter bra också.

Ja vi har haft enorma problem att hitta passande täcken till våran quarter. Han har mycket muskler men liten över ryggen. Bucas är dom täcken som sitter riktigt bra, tyvärr är dom ju svindyra, men i har gett upp att hitta något annat som passar (dom på hästaffären är nog lite trötta på alla hemlåningar av täcken för att prova)

Vad jag misstänkte. Att både bog och röv ställer till det. Jag har inte fått chans att prova än, men denna säsong blir det inga märkestäcken.

Wrangler, är det någon av HWs klassiska modeller eller är det den faktiska "quartermodellen"?

Mjo Fia, både Bucas å HW är så dyra så det är rentav larvigt..

Vad drar era i storlek?

Jag har genom åren provat mig igenom det mesta, och med bredbogade hästar tycker jag att Shires täcken är de som är rymligast och har bäst passform. Bucas tycker jag bara är trånga i bogen, har iofs bara provat de täcken som har bogplatta, men är inte imponerad. HW har jag ett flugtäcke som satt super på min ganska maffiga paintåring i somras, men har inte provat några av deras quarter-modeller p.g.a. priset

Utav Gekås täcken så är "EOUS" täckena i särklass de med bästa passformen, bra passform och rymligast i bogen, även om de ofta är de "dyraste" täckena på Gekås, vilket inte är dyrt det heller :D

Wrangler: Har länge kikat på täckena från Schneiders, men har funderat på om det är värt att prova då det ändå kostar en del att ta hem grejerna till Sverige... Men gillar utbudet, de har verkligen fokuserat på funktion istället för flashiga färger och "modedetaljer"...

Om det är värt att köpa från USA beror ju på om man har problem att hitta bra, passande täcken eller ej. ;) Jag tycker det är värt det.Dessa täcken är sydda helt annorlunda, de skaver inte, de glider inte, de går inte att jämföra med den europeiska modellen. De passar hästar som araber, quarter och liknande. De kanske sitter skit på halvblod.(fast det har jag svårt att tro)

Detta med rymliga bogar vet jag inte riktigt vad man menar med.... jag vill inte ha stort i halsen (därför är de med reglage där bra), vill att täcket ska hänga lite framför bogen och inte ligga på o skava. Jag hatar täcken med stor hals som sitter på halva bogen, det går fetbort på mina hästar iallfall.

Jag vill inte heller ha täcken som slutar i höjd med framknä't. Det ska sluta där hästens kropp slutar och gärna vara lite inåtvinklade för att inte släppa upp en massa luft o väta. Gillar även formen på "bensnören" o bukgjordar som sitter på de amerikanska varianterna.

Senast ändrad:

Kl

Jag har en kraftigt byggd quarter med hög manke och stor rumpa (med högt kors). Jag har jättesvårt att hitta täcken som inte trycker på manken när han har huvudet nere (vilket är i stort sett nästan hela dygnet).

Jag har ett gammalt Hansbo fleecefodrat regntäcke som just nu sitter bäst på honom (förutom att det är en storlek för litet = skinkorna utanför).
Jag köpte ett likadant fast en storlek större och i vintertäcke men det trycker på manken och viker sig i bogen. Täckena är så förbaskat dyra så man kan ju inte köpa ett och sedan så passar det inte. Är det någon som vet vilka täcken som kan passa bäst? Jag har verkligen inte lust att köpa ett HW Quartertäcke o sen passar det inte.

Senast ändrad:

De ser ju helt klart smarta ut! Jag är dock lite osäker på priser och så när det gäller att importera täcken. Skulle helst slippa..

Jo jag förstår det, men tyvärr vet jag ingen som säljer de amerikanska täckena här.... :(

Käcka modeller. Gillade anordningen för spännena runt buken!

Åh dom täckena ser ut som något för min ponny!

Hon får inte plats i vanliga täcken. (Knappt ens Bucas med bogbreddare nu för tiden.)
De måste ligga på manen för att bogarna ska få plats i täcket...

Man kanske får fundera på att beställa!

Vi har bara Horseware quartertäcken till våran quarter. Allt från vintertäcken till tunna sheets. Underbara täcken som sitter perfekt på våran häst.

Mina går med HW's Rambo duo täcken!

De enda täcken som sitter där de ska, utan att ge skav eller glida runt. Dessutom är det skitsmidigt att kunna sätta i liners, glatt insida som gör att inga hår fastnar.

Har provat ett gäng andra men HW har suttit klart bäst!
De har varsitt Bucas Freedom också som är helt okej, dock så börjar det bli tajt framtill för quartern, hon har breddat sig massor. Sitter dock perfa på paintkorsningen :)

Domani sitter som en smäck på båda mina. Enda problemet har varit unghästen.
Hon drog 125 i rygg och 135 i bredd, så resultatet blev för långa täcken.

Ett problem jag får är att halsöppningen blir för stor när bogen är lagom
stor, så täcket dras bak. (På dom flesta modeller)

Hansbo helhalstäcken passar jättebra på unghästen av foundationtyp, men inte
dom övriga täckena därifrån.

Men Domani har fungerat på båda.

Jo snordyra är dom.. men vad gör man. Våran har 130 vilket är perfekt eftersom bucas finns i det.

Enligt HWs hemsida har de bara EN variant av quartertäcken. Var finner du fler? :)

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 297
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 810
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • ChatGPT
  • Dejtingtråden del 38