Quarter hingst i avel

T

theresebl

Har några frågor till er som vet .
Jag har en hingst som jag har tagit hem från usa .
Han är dna testad och cem testad .
Jag har beställt språngrulle .
Men nu till frågorna :
Ska jag lista honom på aqha och i så fall hur / vilka papper .
Han ska användas på ett paint sto i år .
Ska han listas som hingst på spha också ? Vilka papper ?
Blir avkomman paint ? Om den blir enfärgad ?
Har säkert glömt något viktigt .
:confused:

Sv: Quarter hingst i avel

Hej, spännande med en ny hingst.

Han behöver listat hos såväl AQHA som APHA. För att allt ska bli rätt så är mitt tips att du går in på respektive svensk rasförenings hemsida (www.sqha.com resp. www.spha.se) och så kontaktar du någon i avelsgrupperna där, så får du svar på hur du ska göra med pappren.

Jag antar att det är en Quarterhingst du har och ja, då blir avkomman med paintstoet en paint. Oavsett om den blir enfärgad eller fläckig. Som fläckig registreras den som en regular Paint i APHAs stambok och enfärgade paintar registreras hos APHA som Solid Paint Bred.

Lycka till med nya hingsten!

Sv: Quarter hingst i avel

Har några frågor till er som vet .
Jag har en hingst som jag har tagit hem från usa .
Han är dna testad och cem testad .
Jag har beställt språngrulle .
Men nu till frågorna :
Ska jag lista honom på aqha och i så fall hur / vilka papper .
Han ska användas på ett paint sto i år .
Ska han listas som hingst på spha också ? Vilka papper ?
Blir avkomman paint ? Om den blir enfärgad ?
Har säkert glömt något viktigt .
:confused:

Om du bara ska betäcka ett paintsto i år räcker det om du listar hingsten hos APHA, ska du sedan betäcka quarter nästa år listar du honom även hos AQHA. Avkomman blir Paint oavsett fläckar eller ej, blir en regular paint om den är fläckig och blir en Solid Paint Bred om den blir enfärgad. Gå in på APHAs hemsida där kan du skriva ut ett dok stallion breeding listing, fyll i och skicka in...:)

Liknande trådar

Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: Görel
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel Har lite frågor kring detta. Vad behöver jag för papper, licenser och intyg på hingsten? Det är en sv hbl hingst med gröna papper och...
2
Svar
24
· Visningar
4 488
Senast: gylle
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård