Quarter Appendix

R

ronjabus

Ni som har en Quarter Appendix, vad säger ni när folk frågar vad ni har för ras? Säger ni Quarter Appendix, Quarter eller säger ni att ni har en korsningshäst? *nyfiken*

Sv: Quarter Appendix

En quarter appendix är i mina ögon en quarter.

Om du tävlar och meriterar den så är den fullt registerbar som quarter.

Quarterhästen som ras är till en mkt stor del fullblod från början.

En appendix quarter ar en quarter.

Min ar helt enkelt en quarter, hennes 6% fullblodsblod gor i mina ogon varken till eller ifran och 10 aqha poang senare sa ar hon en quarter.

De raknas lika lite som "korsninghast" som svenskt varmblod med inslag av hanoveranare ar en korsning.

Hi Canadi:
Sista gång non fråge mig vad Amigo var för häst, "han se utt som en Racing Quarter!" fick dom till svar:
"en brun häst!"
Bli inte så popular efter det :D
People are so funny :rofl:

Jag säger att det är en appendix, hon är ju 50-50 så det är ju bara rätt.

När får man sluta kalla dem appendix? Om jag betäcker min med ren quarter, vad bli avkomman då?

Alla din hästs avkommor och deras avkommor osv blir appendix såvida dom inte kan registreras om pga meriter. Om ditt sto registreras om kan man också registrera om alla avkommor och deras avkommor osv.

Så såvida inte hästarna tävlas och blir godkända för vanliga papper kan man aldrig komma ifrån appendixpappren, även om man bara betäcker med quarter i miljoner led.

Inom APHA däremot finns inget appedixregister utan där får alla riktiga paint eller spb papper direkt. Det finns tom en del fläckiga rena fullblod som registrerats i APHA och således fått dubbelregistrering (APHA/Jocky Club)

lol mine's a "yellow dork".... ppl are hillarious ;)

Now that is a good horse, easier too see in the trees than them dern brown horses, unless their standing in a wheat field ready for harverst :rofl:

Om det är inte fåger om avels djur är det här med Appendix, Crosses och papperna ovasentlg. För mig det viktiga är kan hästen göra ett Good Day´s Work in the wood´s or field, bringing home and roping the doggies, or getting your getting you over the Mexican border and back with no holes in your ass :devil:

Vill man tävla på AQHA tävlingar så är det väldigt viktigt vad det är för sort. Appendix är ok i showringen vilket inte crosses är.

Som leaf sager "Om det inte ar avelsdjur" vara AQHAtavlingar startades ju for att meritera just AVELSDJUREN.... annars skriver, men det vet val du, Leafhill precis vad de flesta ute i buschen arbetande ryttare tycker och tanker - sa lange hasten kan gora jobbat sa spelar papper, farg, blandras eller skelogdhet ingen roll.

Lite petigare har med papper nu for tiden, men det ar bara for att har "Ratt som det ar" sa forsvinner paper med "icke onskvarda blodslinjer" och hasten saljs som en (ranch) grade quarter, grade paint eller bara grade.

Leaf: hah we almost disappeared in a cornfield last summer! lol, but he's hard to miss... now wether thats a Good thing or a bad thing i dont know.. :D

"Ett brunt odrägel" Fast nu är ju inte hon appendix utan den konstiga kombon SPB och Quarter...;)

Vad är crosses då? Är det quarter med annan blandning än fullblod?

crosses, dvs korsningar, ar alla hastar med blandad harstamning... :) oavsett om det ar arab/fjord eller quarter/belgian. :)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
502
Senast: Nikan
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 987
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 736
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Visst finns här en del menskoppsanvändare? Har ni några värdefulla tips för en "nybörjare"? Jag undrar främst kring hur man väljer...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 986
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025