Putsa hundens saker?

Sv: Putsa hundens saker?

Lädersaker?
Halsband och koppel?

Det enda halsband jag har i läder ha jag kanske smörjt en gång på 8 år:)
Det kräver inte direkt nå underhåll.
Koppel smörjer jag aldrig.
Täcken tvättar jag när dom är smutsig, används inte så ofta och långa stunder.
Samma med sovfiltar, tvättas när dom är smutsig.

Jag brukar smörja min hunds saker nästan efter varje användning, har däremot oftast selar från Hurtta så läderhalsband kanske 1-2ggr i veckan :P

Haha jo :) Men köper kanske lite dyrare saker än dig också, senaste inköpet är ett OS halsband för ca 2000kr xP

Halsband har jag endast på tävling numera, då hunden har haft en nackskada och har halsbandsförbud. Det är i läder, som kopplet, och har aldrig smorts. Ser ingen anledning till det, har haft det i fyra år utan att det tagit stryk. Skulle inte vilja smörja kopplet och riskera att det blir halt/äckligt att hålla i.

Tvättar aldrig täckena, av samma anledning som jag inte tvättar hästtäcken - impregneringen försvinner. Borstar bara av om det är lerigt.
Selarna tvättas inte heller, ser helt enkelt ingen som helst anledning till det.

Haha jo :) Men köper kanske lite dyrare saker än dig också, senaste inköpet är ett OS halsband för ca 2000kr xP

Varför tror du att jag inte köper "dyra" saker till mina djur?
Jag smörjer inte mina läderkoppel/halsband till hundarna oavsett pris.
Däremot hästarnas lädersaker smörjs och sköts, dom har ett annat slitage.

Jag tycker bara att man borde vara rädd om saker som kostar typ över 1000kr, iallafall mer än om de som kostar 200 kr om du förstår vad jag menar.
Så du favoriserar hästarna? Varför slits de på ett annat sätt? Sadlen, sadelgjord osv kan jag förstå men tränset slits väll inte direkt, hunden har ju ändå halsbandet på i stortsett mer än vad hästen har sitt träns på sig.

Av den enkla anledningen att tränset utsätts för svett. Svett innehåller salt, och salt sliter.
Hundar svettas inte.
Dessutom har ju faktiskt hästen tränset i ansiktet, det är ju lite skillnad mot en hund som har halsbandet om halsen, där pälsen är tjock (oftast).

Jag tycker bara att man borde vara rädd om saker som kostar typ över 1000kr, iallafall mer än om de som kostar 200 kr om du förstår vad jag menar.
Så du favoriserar hästarna? Varför slits de på ett annat sätt? Sadlen, sadelgjord osv kan jag förstå men tränset slits väll inte direkt, hunden har ju ändå halsbandet på i stortsett mer än vad hästen har sitt träns på sig.

Favoriserar?!
Tror du mina hundar är avundsjuk för att jag smörjer hästarnas saker men inte deras:rofl:

Det är inte bara en fråga om större slitage utan säkerhet oxå.
Det kan ju hända olyckor om det går sönder under ridning.
Inget händer om halsbandet eller kopplet går sönder.

Okej, tränset utsätts för svett som hundhalsbandet inte gör. Men är det inte som att man då smöjer hundens halsband en gång i veckan och hästens varje dag? Blir inte det typ samma balans?

Fast det spelar ju knappast någon roll ifall man smörjer hundens halsband? Tränset har fler ställen som det slits på, dvs det går lättare sönder.
Halsbandet består endast av EN läderbit, så slitaget blir så minimalt att det knappast märks. Jag har aldrig varit med om att lädret i ett halsband gått sönder, snarare metalldelarna i så fall.

Okej, tränset utsätts för svett som hundhalsbandet inte gör. Men är det inte som att man då smöjer hundens halsband en gång i veckan och hästens varje dag? Blir inte det typ samma balans?

Svara ist VARFÖR jag skulle smörja halsbandet?
Det har hållit i snart 9 år och jag gissar att det håller hundens livstid ut, utan att smörjas mer än av hundens egna fett från pälsen.

För det blir mjukare, finare och ser inte ut som skit när det sitter på hunden. Att folk favoriserar hästarna när det gäller smörjning men era hundar förtjänar väll samma bortskämdhet?

För det blir mjukare, finare och ser inte ut som skit när det sitter på hunden. Att folk favoriserar hästarna när det gäller smörjning men era hundar förtjänar väll samma bortskämdhet?

:rofl::rofl::rofl:
Jag tror att det jämnar ut sej, hunden kan vara glad för att hon får godis - det får nämligen inte hästen. Så för deras del är det rättvist.

Dessutom är hundens läderhalsband mjukare än hästens träns. Förmodligen av anledningen som Norrlänning skriver.

Lädret är mjukt ändå, fint ändå och ser inte ut som skit förutom då hunden rullat sej i skit och det fastnat i halsbandet:idea:
Det är inte för att skämma bort hästen jag smörjer lädret:crazy:

:rofl::rofl::rofl:
Jag tror att det jämnar ut sej, hunden kan vara glad för att hon får godis - det får nämligen inte hästen. Så för deras del är det rättvist.
ja dom skulle nog bli väldigt sur på dej om dom anade någon favorisering:rofl:
dessutom är hundens läderhalsband mjukare än hästens träns. Förmodligen av anledningen som norrlänning skriver.

1010101010

Halsbanden kan jag tycka blir lite hårda och tråkiga i regn så de kan jag fetta in om vi har varit ute länge i regnväder. Munkorgarna i läder är jag väldigt rädd om, men oftast räcker det med att borsta rent dem från sand efter användning och sedan stoppa dem med strumpor så att de håller formen. Täcken tvättar jag när de blir smutsiga.

Annars tycker jag att det är stor skillnad på hästars och hundars persedlar. Hästar smutsar ner sig mer och oavsett noggrann ryktning så finns det inte sällan smuts kvar. I kombination med att de svettas så blir det skitig beläggning på t.ex. tränset. Det kräver naturligtvis rengöring varje dag.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 050
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och... 2
Svar
23
· Visningar
1 920
Senast: Tantan
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske... 10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 571
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 157
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka