Putsa gammal mjölkkärna?

gul_zebra

Trådstartare
Jag har köpt en gammal mjölkkärna som jag tänkt använda till förvaring. Jag vill inte göra om den men det känns som att den är skitig och att träet skulle må bra av lite omvårdnad, typ olja eller nåt. Hur går jag tillväga, vad ska jag använda?
 

Bifogade filer

  • 20210301_161858.webp
    20210301_161858.webp
    97,8 KB · Visningar: 40
Jag hade inte oljat den. Färgen kommer förändras mycket och det behövs egentligen inte, trä mår bra av att vara torrt om du inte ska utsätta det för vatten.
Ja något vatten har jag inte tänkt utsätta den för. Skitigheten däremot blir jag gärna av med, det är som en beläggning på träet typ som jag inte vet hur jag ska få bort utan att förstöra den. Min instinkt säger vatten och Ajax liksom :laugh:
 
Säger också linoljesåpa! Var dock försiktig med skurningen, är träet skört så ta en väldigt mjuk borste. Jag använder gamla tagelborstar ibland till att städa ömtåliga saker, kanske det kan funka. Testa i ett hörn som inte syns först, som alltid.
 
Ja något vatten har jag inte tänkt utsätta den för. Skitigheten däremot blir jag gärna av med, det är som en beläggning på träet typ som jag inte vet hur jag ska få bort utan att förstöra den. Min instinkt säger vatten och Ajax liksom :laugh:
Eller ren såpa. Som de använde för att göra den ren när den användes att göra smör i 👍
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har köpt begagnade köksstolar som behöver fräschas upp, dels ska jag byta tyget och dels tänkte jag slipa ner dem och sen olja in...
2
Svar
22
· Visningar
567
Senast: Tonto
·
Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
861
Hemmet Jag behöver talkpulver. "Rent" dvs utan oljor, parfymer eller annat gojs. Vilken typ av butiker kan tänkas ha sådant? :confused...
Svar
5
· Visningar
414
Senast: Sassy
·
Mat Hur förvarar ni isbitar i frysen? Jag har tre sådana där isbitsformar från IKEA, men när jag gjort isbitar i dem tycker jag att bitarna...
Svar
13
· Visningar
614
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp