Puls på betet - normalt?

A

Ashira

Hej. Nu blir jag snart tokig!! :crazy:

Här har man lärt sig att om man känner puls vid kotorna när det är betestider så är det fång på gång! Detta har gjort att jag har varit/är väldigt orolig eftersom min häst har kännbar puls i stort sett hela tiden.

Jag har varit väldigt försiktig med tillvänjningen men oavsett så kan man varje dag känna pulsen vid alla fyra kotorna! Pålle går nu i en stor vinterhage där hästarna har betat in sig själva succesivt allt eftersom gräset kommit upp. Sen har vi en separat sommarhage med helt ogödslat naturbete. Men eftersom folk har skrämt upp mig i och med pulsen så har jag inte vågat släppa så mycket där.

Nu till huvudsyftet med detta inlägg: Jag råkade halka in på en sida på nätet där det fanns en artikel skriven av Ove Wattle, vet på SLU.

Han skriver till min förvåning bl a följande: " Alla hästar på bete får av och till lite puls, det är inget man behöver oroa sig för. Men man ska inte ignorera detta på en häst som haft fång

Vad är nu detta? Detta har jag aldrig hört någon säga förut. Att det faktiskt är normalt att hästar får lite puls på betet utan att det betyder fång!?

Kan det faktiskt vara så att det är ett "normalt" tillstånd för min häst att jag kan känna lite puls på sommaren? Förra sommaren var det likadant vad jag kan komma ihåg.

Hästen har inga andra "symtom", är helt oöm och oberörd, rör sig lätt och ledigt mm mm.

Vad säger ni om detta? Skulle vara kul att höra kommentar från någon veterinär också.

Hmm, om det verkligen är så som Ove Wattle säger så gör det ju inte hela den här fångproblematiken enklare precis! :(

Sv: Puls på betet - normalt?

Det beror på var du tar pulsen fick jag veta av hovis. Jag tog pulsen vid båda sidorna av kotan och där finns alltid puls enligt honom. Om den är mycket förstärkt och riktigt nästan synligt pulserar får man väl kolla det med Om det är någon fara ska pulsen kännas nere på varsin sida om karleden. Det är där fångpulsen kan yttra sig enligt honom.

Det där var ju oerhört intressant!
Jag har själv ingen fånghäst, men vill ju gärna veta så mycket som möjligt om sjukdomen så att man kan upptäcka den i tid. Det verkar ju vara A och O om hästen ska drabbas så lindrigt som möjligt.

Min häst fick ett mycket lindrigt fånganfall för 12 dagar sedan, hon hade feber och synlig puls nedanför kotan på insidan. Hon är barfota och var då dessutom väldigt öm och haltade. Hon går nu i vinterhage och in på nätterna och så har jag börjat vänja in henne nu när hon är ok igen. Jag kan tänka mig att de kan få ökad puls utan att det är farligt, men att man ska vara försiktig, det har jag lärt mig!

Precis! Man vill ju lära sig så mycket som möjligt om de tidiga symtomen för att kunna unvika att göra det värre. Men tyvärr känns det så förvirrande! :(

Hästfolket i min närhet går nästan "i taket" om de känner minsta lilla puls, börjar stänga in hästarna i vinterhagarna mm och då känner man sig som en dålig hästägare om man tvivlar lite. Men samtidigt så är man ju livrädd att de ska ha rätt! :crazy:

Jag har inte heller (än så länge :crazy: ) någon fånghäst men tycker det känns lite läskigt med alla rapporter om nya fånghästar - raser som inte brukar få fång. :(

Nica2 skrev:
Min häst fick ett mycket lindrigt fånganfall för 12 dagar sedan, hon hade feber och synlig puls nedanför kotan på insidan. Hon är barfota och var då dessutom väldigt öm och haltade. Hon går nu i vinterhage och in på nätterna och så har jag börjat vänja in henne nu när hon är ok igen. Jag kan tänka mig att de kan få ökad puls utan att det är farligt, men att man ska vara försiktig, det har jag lärt mig!

Usch då! Men bra att hon är någonlunda ok igen!

Du sa att hon hade synlig puls? Du menar att man faktiskt kunde se hur det bultade?

mysis skrev:
Det beror på var du tar pulsen fick jag veta av hovis. Jag tog pulsen vid båda sidorna av kotan och där finns alltid puls enligt honom. Om den är mycket förstärkt och riktigt nästan synligt pulserar får man väl kolla det med Om det är någon fara ska pulsen kännas nere på varsin sida om karleden. Det är där fångpulsen kan yttra sig enligt honom.

Hmm.. det svåra är att olika folk säger olika saker. Jag frågade min vet och hon sa att man känner om hästen har ökad puls just där du sa att du brukade känna efter dvs vid båda sidorna av kotan.
Så har ju jag också gjort (när jag springer och känner 1000 ggr om dagen :crazy: ) Men hon sa också att man måste lära sig skilja på normal puls och starkt ökad puls. Suck!

Ja, jag kunde se pulsen med blotta ögat, men som sagt hon var då både öm och hade feber.

Det har jag aldrig hört talas om:confused:
När man lider av fångest så blir man kallsvettig eftersom man hela tiden letar efter ev. puls.

Om hästen dessutom har digitalpuls så vet man att det ÄR fel.

Kom förresten på att du kan hjälpa hästen genom att ge en varierande kost av inflammationshämmande växter.

Torkade brännässlor (efter ca 36 h kan man ge dem efter slagning)
Asp och al, både blad och bark är bra. Jag lägger in grenar i boxen.
Tistlar (de höga som växer med brännässlorna)
Vass (en del vill ha det klippt för det är vasst) Jag kan gå med henne i vatten där det växer.

Har också hört att puls vid kotot och hovar = FÅNG.

Men samtdigt när jag tänker efter har en vet sagt till mig att man kan ta pulsen på hästar vid benen för att de kan vara lätt att känna där. Men frågan är ju vad som är normal puls och ökad puls?

axel skrev:
Det har jag aldrig hört talas om:confused:
När man lider av fångest så blir man kallsvettig eftersom man hela tiden letar efter ev. puls.

Om hästen dessutom har digitalpuls så vet man att det ÄR fel.

Ha ha jo det var precis rätt ord! "Fångest" :)

Men vad menar du med "om hästen har digitalpuls"? :confused:

Flummflicka skrev:
Har också hört att puls vid kotot och hovar = FÅNG.

Men samtdigt när jag tänker efter har en vet sagt till mig att man kan ta pulsen på hästar vid benen för att de kan vara lätt att känna där. Men frågan är ju vad som är normal puls och ökad puls?

Ja precis! Det har jag också hört av min veterinär! :) Men sen läser man här på Buke eller hör andra i ens närhet snacka och då verkar det som om man inte alls ska känna någon puls där om allt är normalt!???? Inte konstigt man blir konfunderad! :(

Nica2 skrev:
Ja, jag kunde se pulsen med blotta ögat, men som sagt hon var då både öm och hade feber.

Ok, men då har det väl redan gått en tid sedan de första tecknen visade sig? Men de allra första tecknen är tydligen ganska svåra att tyda och det verkar också vara olika från häst till häst...:(

Ashira skrev:
Ha ha jo det var precis rätt ord! "Fångest" :)

Men vad menar du med "om hästen har digitalpuls"? :confused:
Det är när du ser pulsen på insidan av skenan.

Puls där eller vid kotleden kan innebär vilket fel som helst i hoven.
Det kan vara hovböld, sömstick mm

axel skrev:
Det är när du ser pulsen på insidan av skenan.

Puls där eller vid kotleden kan innebär vilket fel som helst i hoven.
Det kan vara hovböld, sömstick mm

Okej, men då menar du att man verkligen ser pulsen? Att pulsen är så ökad att man verkligen ser det med blotta ögat? För visst är det så att det är där man normalt sett kan "ta pulsen" på hästen? Ûngefär som när vi tar pulsen på oss själva vid handleden?

Det behöver väl inte vara något fel om man inte kan se pulsen utan bara känna?

axel skrev:
Ja man kan SE hur det dunkar.

För mig är puls i benen= ngt fel.

Ok, förlåt om jag är lite tjatig och verkar "trög" :rofl: men det är så jobbigt eftersom olika människor tolkar "puls" på olika sätt.

Jag har bekanta som säger att det är något fel minsta lilla man kan känna dvs ingenting syns men om man letar tillräckligt länge och trycker tillräckligt hårt så kan man känna att det dunkar lite.

Tack för ditt tålamod hi hi :)

Nu har jag gjort en liten undersöknong på min häst. :angel: Jag kände puls i kotorna OM jag tröck hårt och höll länge... fast jag antar ju då att det beror på just det; att jag tröck hårt och länge. Då kunde jag efter ett tag känna puls.

Men ja, som sagt. Alla tycks säga olika och jag blir bara såhär: :confused: angående alla fång-grejor. Hemsk sjukdom iafl. :(

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej Jag har en islandshäst som är överviktig (vilket vi jobbar på med daglig ridning/motion!). Hon har dock lite puls i alla fyra benen...
Svar
13
· Visningar
1 883
Senast: hejmanna
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 937
Senast: Pallen
·
Hästvård Har en ponny som gått i sin gamla vinterhage där gräset är några cm, (stödutfodrades med hö) men efter förändring på puls i kota å...
Svar
5
· Visningar
1 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka