Puls på betet - normalt?

Sv: Puls på betet - normalt?

Det här är intressant, därför livar jag upp tråden igen. svara nu alla med både fång och icke fång människor.

Jag kan ju svara... Tycker att puls är FRUKTANSVÄRT komplicerat! Nu har jag ju två fånghästar, och jag brukar vanligtvis ta puls på dem dagligen. De går inte på bete i år, och står mestadels inne på box.

Pulsen kan variera ändå, även om hästarna inte utsätts för något speciellt. Nu på sommaren tror jag, t.ex., att värme kan göra att man känner pulsen tydligare. Min shettis, som numera inte har mycket till puls i benen i vanliga fall, kan ha rätt tydlig puls när det är 20-25 grader varmt. I alla benen. Rörelse kan också påverka pulsen.

Det bästa, tycker jag, är att ta pulsen på morgonen. Mina hästar på boxvila har nog stått som mest stilla då, och det är också som svalast. Då har de oftast ingen/väldigt svag puls vid kotorna. Hade de däremot haft ett nytt fånganfall på gång, hade säkerligen pulsen dunkat då också.

Ja man kan SE hur det dunkar.

För mig är puls i benen= ngt fel.

min hovslagare berättade att några gånger under en dag finns det puls(i benen såklart) hos alla hästar även om dom inte har fång eller annat.

En stor häst i stallet som är frisk som en nötkärna, hade synlig puls någon dag när det var varmt och "ådrorna" var mer synliga.
Det blir kanske som på oss människor när vi blir varma, att ådrorna kommer fram, tex på killars(och mina :eek:) underarmar, kanske kan det bli så på hästarna också? och man känner då pulsen mycket lättare?

Jag lånar tråden för en liknande frågeställning.

Min pålla har kraftigt stasade blodkärl ffa ena fram (men även andra) puls som kommer och går. Man kan se blodkärlen, men inte pulsen. Hon har varit ömfotad pga upprepade tappskor i samband med skoning (precis tappat en sko, blivit skodd och sen tappat 2 skor). Hon blir alltid lite stasad när hon tappar skor- men inte så här mycket och det brukar gå över på någon dag när skon väl är ditsatt igen. Pga svullnad med eventuell senskada avvaktade vi någon vecka innan vi åkte till klinik. Där var det enda som syntes på undersökning just blodkärlen. Hon var också lite ömfotad, men med tanke på hur hovis tvingats sko (mycket hov försvann när hon tappade skorna) tyckte inte vet. att det var så konstigt.

Pållan fick butta, blodkärlen gick ner, men 2 dagar efter avslutad kur var dom tillbaka igen. Hovis kom ut, men hittade ingen smärta/ömhet och pållan gick jättefint (men den dagen var blodkärlen inte svullna alls??).

Jag ser ingen hälta, har som max varit kanske 1 grad på ena fram, men gick ner mycket utan butta. Någon som kan hjälpa mej klura ut vad detta kan vara??

Pållan har ingen feber och är sitt vanliga pigga och glada jag, travar glatt i hagen (har aldrig varit mycket för galopp utan ryttare). Hovis hittade som sagt ingen smärta med visitertång, varken över sömmar eller nån annanstans i hoven.

Jag kommer ringa vet igen. men skulle gärna vilja ha lite ideér på vad det skulle kunna vara.

/ Lavinia, lätt panikslagen

Jag kände lite puls på min häst i våras när dom gick ut på bete (fram). Kände även på hag-kompisarna och alla hade lite puls, ingen var halt och har inte blivit det heller.

Min häst fick ett mycket lindrigt fånganfall för 12 dagar sedan, hon hade feber och synlig puls nedanför kotan på insidan. Hon är barfota och var då dessutom väldigt öm och haltade. Hon går nu i vinterhage och in på nätterna och så har jag börjat vänja in henne nu när hon är ok igen. Jag kan tänka mig att de kan få ökad puls utan att det är farligt, men att man ska vara försiktig, det har jag lärt mig!

Nyfiken på hur detta kan klassas som ett mycket lindrigt fånganfall. det finns inget som heter "fångvarning". visar hästen tendenser så har den FÅNG. om den sen haltar och har puls så är det inget som 12 dagar tar hand om och sen kan man köra på som om inget hänt.

KL
Vidgade blodkärl kommer av värme. Då sväller blodkärlen och blodgenomströmningen. Kallare väder - renare ben och mindre framträdande blodkärl. Inget konstigt med det. Dock ska det inte vara olika på ena fram och det andra, är det det så är det varning att det är ngt annat.

Gällande en hov som är varm då och då: hästen släpper på blodtillförseln regelbundet under en dag, och då kan ökad värme i en hov eller flera åt gången, kännas. Behöver inte vara liksidigt samtidigt, men det ska gå tillbaks väldigt snart, och då ska hovarna vara svala.

ang. puls är det som med feber hos hästen. Man ska veta hur hästens normala puls känns i kotorna. Är det ngt utöver det vanliga är det ngt vajsing.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej Jag har en islandshäst som är överviktig (vilket vi jobbar på med daglig ridning/motion!). Hon har dock lite puls i alla fyra benen...
Svar
13
· Visningar
1 883
Senast: hejmanna
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 937
Senast: Pallen
·
Hästvård Har en ponny som gått i sin gamla vinterhage där gräset är några cm, (stödutfodrades med hö) men efter förändring på puls i kota å...
Svar
5
· Visningar
1 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka