Puls i hovarna

Aionee

Trådstartare
Okej, okej förlåt för en -kanske- superdum fråga, men hur känner man skillnad på puls i hästens hovar och t.ex. värme? Känner man en tydlig puls eller kallar man värme i hovarna för "puls i hovarna"? :o

Jag är jättenojig för fång och då är puls i hovarna något man ska hålla utkik efter. Men det är så satans svårt när man aldrig känt hur puls känns och inte kan veta om det är puls eller om hästen är varm i hovarna efter t.ex. ha sprungit/varmt väder. :(
Min häst har varit varm, men han har inte visat några andra tecken på fång/hälta/ovillig att röra/springa eller lyfta hovar. Så jag har antagit att det bara är värme i hovarna... men vad är skillnaden på puls?

se där, superdum fråga. ;) Så då bör jag inte oroa mig över värme i hovarna utan känna mer vid kotan?
Försök att hitta pulsen så du vet hur den är när den är normal, då känner du ganska snart när den blir förstärkt. Min var jättesvår att känna normala pulsen på , så den dan den var förstärkt så visste man. I normala fall var min häst nästan död. Jättetjock päls gjorde inte saken bättre.

Försök att hitta pulsen så du vet hur den är när den är normal, då känner du ganska snart när den blir förstärkt. Min var jättesvår att känna normala pulsen på , så den dan den var förstärkt så visste man. I normala fall var min häst nästan död. Jättetjock päls gjorde inte saken bättre.
Okej tack! :bow:
Får känna efter imorgon det första jag gör. Denna fång-noija gör mig galen :grin:

Okej, okej förlåt för en -kanske- superdum fråga, men hur känner man skillnad på puls i hästens hovar och t.ex. värme? Känner man en tydlig puls eller kallar man värme i hovarna för "puls i hovarna"? :o

Jag är jättenojig för fång och då är puls i hovarna något man ska hålla utkik efter. Men det är så satans svårt när man aldrig känt hur puls känns och inte kan veta om det är puls eller om hästen är varm i hovarna efter t.ex. ha sprungit/varmt väder. :(
Min häst har varit varm, men han har inte visat några andra tecken på fång/hälta/ovillig att röra/springa eller lyfta hovar. Så jag har antagit att det bara är värme i hovarna... men vad är skillnaden på puls?

En bra grej kan var att öva på att ta puls på ett enkelt ställe, så som under ganachen. Sen när du känner dig bekväm med det kommer det nog vara enklare när du ska ta puls på andra ställen. Fångpuls kan man känna i karleden, lite på sidan om kronbenet. Puls där är ovanligt om hästen inte har problem, så känner du puls skulle jag kolla upp det direkt :)

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästvård Hej Jag har en islandshäst som är överviktig (vilket vi jobbar på med daglig ridning/motion!). Hon har dock lite puls i alla fyra benen...
Svar
13
· Visningar
1 889
Senast: hejmanna
·
Hästvård Hej! Jag har ett islandssto på 10 år som fick fångkänning igår. Enda symptom var puls över kotan och lite varma hovar. Kändes i båda...
Svar
14
· Visningar
1 921
Senast: Amk
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 412
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur