Puls i benen

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare TurboDevil
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 8 092
T

TurboDevil

Är nu jätte orolig och har målat upp det värsta av det värsta hela natten nu. Min häst har puls i sina ben. han har lit gallor bak men de är lika stora och är helt enkelt vanliga gallor. Kände igår att han har puls i sina ben. Märker ingenting vid ridning, han jobbar gärna och villigt. han länger på sina steg och tar lika långa steg, han rör sig inte ojämt och känns faktiskt inte ofräsch på något sätt. han är alltid glad och tycker det är roligt när vi rider, frustar, jobbar, arbetar med vilja på både volt och rakt spår. han är lika villig i alla gåmgarter. Hästen har innan mitt övertagande bara stått i ett år så han har lugnt satts igång och går endast skogsridning och mycket enkla pass. har försökt sammanfatta så gott jag kan för att skapa en bild för er hur allt ser ut runtomkring. Så hur ska jag reagera över den här pulsen i benen?:confused:

Sv: Puls i benen

en häst ska ju ha puls i benen men inte en allt för stark puls. om hästen inte visar smärta eller rör sig obehindrat är det nog inget att oroa sig för, om det är fång du är rädd för kan du vara vaksam och ringa vetrinär om du misstänker att något står på tok.. men lite puls i benen skulle inte jag vara orolig för, det ska dom ju ha.

Lite och lite eftersom jag har så liten erfarenhet av just det problemet så vet jag inte vad som klassas som mycket och vad som räknas som lite. men hästen verkar inte påverkas av detta. Det jag var orolig för var att det skulle ligga någon skada ( Hälta, kotledsinf och dylikt) bakom detta. men eftersom hästen inte visar något obehag är jag splitrad.

om du känner med pek och lång finger vid kotan så ska det inte kännas tydlig puls. gör det det så gör det ont på hästen och något kan behöva göras. det kan räcka att hästen tex. är oskodd men ömmar för att det ska bli puls.

om jag känner tydlig puls i något ben så har jag aldrig velat/vågat ignonera det.

Vad var anledningen till att du kände på pulsen, om det inte verkade vara nåt fel på hästen iövrigt:confused:

Enda gången jag känner på pulsen är om nåt ben ömmar, är varmt, svullet,hästen går orent eller nåt annat jag reagerar på.

det känner jag automatiskt efter varje dag vid visitation på alla hästarna eftersom det är ett klart tecken på att något är tokigt/hästen har mer eller mindre ont. när man känner igenom benen så känner man ju samtidigt om det är puls vid kotan.

det känner jag automatiskt efter varje dag vid visitation på alla hästarna eftersom det är ett klart tecken på att något är tokigt/hästen har mer eller mindre ont. när man känner igenom benen så känner man ju samtidigt om det är puls vid kotan.

När jag känner genom benen, är det eter annat än att känna på pulsr.
Kan hästen ha hög puls utan andra symptom då?

Vad ska normalpulsen ligga på?

alltså, om hästen inte har ont så känns inte pulsen, har den ont i benet så pulserar det mer eller mindre tydligt när man känner. har den riktigt ordentligt ont så pulserar det hur du än håller vid kotan, det kan jag inte tänka mig att man skulle kunna missa :crazy:. gör den det så är något fel.

att känna igenom hästens ben inebär för mig att känna efter sår/svullnader/värme/puls helt enkelt att det är som det ska och det gör iallafall jag varje dag. tar kanske max 30 sekunder/ben

Det är ju betydligt enklare att avgöra om pulsen är förstärkt om du vet hur den känns i normalfallet...

Har hästen tunna (sviktande) sulor? Sulöm? Blödning i sulan?

Hästen har under ca ett år hos den förra ägaren inte blivit ordentligt omskött. Han har tex inte verkat eller skott hästen under det här året. jag har nu efter mycket slit skor fram på hästen men inte bak. Han Hade ömma fötter och blåmärken konstaterade hovslagaren så han satte på skor fram men nämde inget om bak. Kan denna ovana belastning på ett par "dåliga fötter" vara anledningen till att han pulsar. Hästen är inte varm om fötterna och inte heller i övrigt.

om du känner med pek och lång finger vid kotan så ska det inte kännas tydlig puls. gör det det så gör det ont på hästen och något kan behöva göras. det kan räcka att hästen tex. är oskodd men ömmar för att det ska bli puls.

om jag känner tydlig puls i något ben så har jag aldrig velat/vågat ignonera det.

Men riktigt så enkelt tycker jag nog inte det är. Sedan jag läste vad du skrivit så kände jag på de tre hästarna i vårt stall och man kan känna pulsen på alla tre. Svag visserligen men kännbar. Två är skodda och min egen oskodd. Skulle alla tre ha ont :confused:

Jag är själv mycket van vid att känna på benen, kotorna på min häst eftersom det är lätt att drabbas av t ex "fångest" på sommaren men vi känner alltid på honom före och efter ridning för att snabbt få en "hint" om det ev är något på gång.

Så att säga att det inte ska kännas något tycker jag inte är helt korrekt. :) Har dessutom lagt märke till av allt mitt "kännande" att pulsen känns starkare när hästen varit i gång - kanske sprungit i hagen precis eller stått en hel dag och stampat efter insekterna. Stark värme påverkar också har jag märkt.

Ska faktiskt av ren nyfikenhet känna på min väninnas hästar i morgon. :idea:

Hästen har under ca ett år hos den förra ägaren inte blivit ordentligt omskött. Han har tex inte verkat eller skott hästen under det här året. jag har nu efter mycket slit skor fram på hästen men inte bak. Han Hade ömma fötter och blåmärken konstaterade hovslagaren så han satte på skor fram men nämde inget om bak. Kan denna ovana belastning på ett par "dåliga fötter" vara anledningen till att han pulsar. Hästen är inte varm om fötterna och inte heller i övrigt.

Svar ja, det tror jag absolut.

Hur ska jag nu gå vidare med detta. Föra lite statestik på hur han är olika dagar, före efter ridning, varm kall i hovar osv? eller har ni några andra förslag?

Hur ska jag nu gå vidare med detta. Föra lite statestik på hur han är olika dagar, före efter ridning, varm kall i hovar osv? eller har ni några andra förslag?

Ja absolut! :) Lär känna hur just din häst fungerar.

Själv blev jag jätteorolig innan jag förstod att min dåvarande häst
inte var allvarligt sjuk när jag kände förstärkt puls i alla kotorna.
Det var en mycket varm sommar och massor med irriterande insekter.

Det tog ett tag innan jag förstod att väderleken/insekterna i hade samband med pulsen. De dagar solen brände och insekterna var i farten hade hästen förstärkt puls. När det någon dag/dagar där i mellan regnade var den knappt kännbar. Detta kan jag även märka på vår nuvarande häst.

Jag fattade ingenting förrän min hovslagare sa: "De e väl inge konstigt? Prova själv å stå å stampa hela dagarna utan å få upp pulsen!"

Sen när det gäller värme i hovarna så vet du väl att det inte behöver vara konstigt om en hov är lite varmare än de andra och att det sedan flyttar sig. Dvs ena stunden är kanske höger fram lite varmare och nästa gång du känner är det någon av de andra. Men det är så klart skillnad på värme och värme och om en hov är varmare än de andra hela tiden så får man förstås vara uppmärksam. :)

Det jag kan säga är att ha har starkare puls efter ridning än innan. igår när jag la märke till detta hade han bara varit ute på en skritt tur i skogen. Tycker detta är lite jobbigt och vet inte riktigt vad jag ska göra åt allt. En vet kommer ut idag för att besiktiga en kompis häst och tänkte då passa på att fråga henne för hon av någon borde veta tycker man.

fast det tycker jag det är. skillnaden mellan "vanlig" puls och puls pga. smärta är hur stor som helst. gör man det till en vana att "känna efter" så märker man skillnad direkt.

Är nu jätte orolig och har målat upp det värsta av det värsta hela natten nu. Min häst har puls i sina ben. han har lit gallor bak men de är lika stora och är helt enkelt vanliga gallor. Kände igår att han har puls i sina ben. Märker ingenting vid ridning, han jobbar gärna och villigt. han länger på sina steg och tar lika långa steg, han rör sig inte ojämt och känns faktiskt inte ofräsch på något sätt. han är alltid glad och tycker det är roligt när vi rider, frustar, jobbar, arbetar med vilja på både volt och rakt spår. han är lika villig i alla gåmgarter. Hästen har innan mitt övertagande bara stått i ett år så han har lugnt satts igång och går endast skogsridning och mycket enkla pass. har försökt sammanfatta så gott jag kan för att skapa en bild för er hur allt ser ut runtomkring. Så hur ska jag reagera över den här pulsen i benen?:confused:

Om du inte känner puls är hästen död.

Man känner olika lätt på olika hästar och det gäller då att veta när det är mer än annars. Det känns, men ytterst lite på de flesta hästar normlat sett. Har hästen mycket päls kan det vara svårare att känna pulsen.

Men sitter man och klämmer så känner man alltid puls på de allra flesta hästar. Sen om det är något problem känns den mycket tydligare, man kan till och med se den när den är kraftig.

Självklart förstår jag att hästen måste ha puls!! Så dum är jag inte.

Man ser när jag håller mina fingrar över pulsen att mina fingrar rör sig något och det tycker jag är mycket puls men rätta mig om jag har fel. Jag har nu ringt vet och fått vissa förhållningssätt till detta. Han ska kollas på på puls innan han går ut i hagen har han det så ska han gå i en mindre hage och bara gå promenad för att se om det blir förbättring. Sedan ska vet komma ut och titta och till en början ev ge antiinflamatoriskt så vi får se hur detta kommer gå:confused:

fast det tycker jag det är. skillnaden mellan "vanlig" puls och puls pga. smärta är hur stor som helst. gör man det till en vana att "känna efter" så märker man skillnad direkt.

Ja, absolut! :)

Det är jättestor skillnad men det jag ifrågasatte var ju inte om det var skillnad mellan de olika pulsarna utan att du fick det att låta som att det inte skulle kännas något alls om hästen var smärtfri. :)

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 622
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 901
Senast: skuggi
·
Hästvård För två veckor sedan blev min häst plötsligt tvärhalt mitt under en hopplektion (markarbete med galoppbommar på marken). Vi hade vilat...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 680
Senast: älgen
·
Hästvård Den här sommaren har ju absolut vart alldeles, alldeles underbar vad det gäller hästen :grin: Ska in på utredning hos vet på torsdag...
Svar
0
· Visningar
865
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka