Pullarträns

Tagliabue

Trådstartare
Köpte ett pullarträns från H''ks, tror det heter Poseidon .. det har iaf typ vita dekorsömmar och är riktigt snyggt enligt mig. Hur som haver, har för mig att jag hört deras träns har stora nosgrimmor, men jag köpte ändå ett fullstort då min häst har väldigt långt men smalt huvud.

Till saken så satt det helt perfa själva tränset, har ett hål till godo att spänna ut så det var på håret att det passade. Nosgrimman däremot, den var ju fruktansvärt stor .. .spände längst in och då satt det löst ändå .. vill ju ändå kunna spänna lite mer än så om ifall.

Inte ens spärrgrimman gick att spänna på cobtränset som jag testade idag. Så nu står jag i valet och kvalet på om jag ska byta till fullstort istället ändå, eller lämna tillbaka det helt ..

Kan man inte få typ byta enbart nosgrimman? Vore helt ultimat men lär ju inte gå ..

Sv: Pullarträns

tror inte man får byta enbart nosgrimman mot en annan storlek, men du kan inte ta det till en sadelmakare som kan sy in det? man kan ju korta delen där spännerna sitter nån cm åtminstonde utan att dekor sömmen ser för konstig ut

Och vad kan det gå på? Känns som att jag lägger gärna inte ut allt för mkt på ett träns som kostar typ 500 nytt, sen må jag betala mer för att sy in fanskapet för att tillverkarna inte kan sy vettiga storlekar? :D Nejdu .. då får han behålla de träns han har nu, eller så letar jag ett annat :p

Min erfarenhet är att pullarträns ofta är rätt skeva i storleken. Har ett träns som är nästan x-full i själva huvudlaget (storlek full enligt märkning) men pullarnosgrimman är nästan storlek cob.

Det är inte så dyrt att få remmar kortade, tror jag betalade 30 kr/st när jag fick kortat ett par sidostycken för något år sedan. Numera ber jag Buck och byter det mot träningar :D

tror inte en sadelmakare tar så mycket för att korta remmar, det är super lätt att göra också :p. bara sprätta upp- skära av en bit- göra nytt hål till spännet och sy fast :D. det är jobbigare att korta in sidostycken.
har sadelmakaren läder-symaskin så går det på en kvart.

Okey .. jag har som ingen kolll på hur mkt det kostar egentligen, men fick känslan av att de kunde bli dyrt ;) Meen, han kan ju inte ha cobtränset - om jag inte vill ha en häst som är sjukt irriterad och har bettet uppdraget som f'n så .. ;) Så jag överväger på att byta till det fullstora igen ändå.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 757
Senast: Calmiche
·
Utrustning Har ett 10 år gammalt Treadstone pullarträns som jag fick med till min häst. Det är väldigt blankt och mjukt i lädret, med breda remmar...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 875
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
791
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka