Pullarnosgrimma - nackdelar

mackan

Trådstartare
..Just det... vad är era åsikter runt vad som är en NACKDEL med denna nosgrimma? Jag har hållt på med hästar i 25 år men måste erkänna att jag vet väldigt lite om denna nosgrimma då jag till 90% använder remont, och i några fall använt aachen, som jag numera aldrig använder. har alltså inga personliga erfarenheter av pullar, och vill veta vad folk vet. berätta :) Inga "ryktes" åsikter, alltså inga kliche citat, utan vad ni SJÄLVA personligen anser av att SJÄLVA, personligen använt denna nosgrimma.
tack :smirk:

Sv: Pullarnosgrimma - nackdelar

Tycker inte det är en ända nackdel, bästa av alla nosgrimmor!! Snygg är den också. Lämnar fria luftvägar och skaver ej mot tänderna, låser inte hästen som en engelsk. Ända minuset är ju att den inte är tillåten i dressyr..

Hur är den annorlunda i den lägre remmen jämfört med en aachen, som ju ofta anklagas för att "trycka" upp bettet mot tänderna osv...? Nyfiken :) :bow:

Är inte särdeles förtjust i nosgrimmor öht.. Remont, pullar, achen snörper igen hästens mun. Min åsikt är att man inte ska behöva detta. Rider min häst på engelsk i dressyren, hoppar med pullar (när han rids på bett, går ofta på hack. Går sällan på pullar.) då han ändå trivs bäst med den inom hoppningen.. Trots mattes åsikter :p Till vardags så rider jag utan nosgrimma och det fungerar utmärkt.

En nosgrimma är inte det optimala för alla hästar och ändamål. Har testat såväl remont, achen, pullar och engelsk på min pålle.. Med facit i handen vet jag ju vad han trivs med och det är viktigast.

Ett tips: När du hållit på så länge med hästar kanske det är läge att tänka om! Köp senaste numret av tiskriften Hästfocus, där hittar du en fin färgbild tagen från insidan en hästmun. Inte vill man göra sin häst så illa? Skippa nosgrimman, det går lika bra med selleri!

Eh... nu var det inte ett inlägg där jag ber om råd huruvida jag ska använda nosgrimma eller inte, utan jag ville ha folks egna erfarenheter av en särskilt nosgrimma, vilket min tråd tydligt uttrycker.
Man får inte tävla hästen utan nosgrimma, dessutom använder jag som jag skriver i princip uteslutande remont grimma vilket är en mycket snäll nosgrimma. denna spänns vidare helt löst, alltså fyller den ingen funktion egentligen. Dessutom kan jag garantera dig att mer skador orsakas I hästens mun av bett och en felaktig hand som håller tyglen, än en nosgrimma gör....

Jag hatar verkligen Bukes inlägg när folk går till angrepp och börjar debattera om saker man inte frågat om, samt drar förhastade och felaktiga slutsatser. UNDANBEDES därför i denna tråd. Tack.

Senast ändrad:

Jag använder pullar, remont eller engelsk på min häst beroende på vad jag gör.
Men nu handlade det om pullar.
Tycker att den är jättebra, eftersom den ger fria andingsvägar (näsborrar) och gör hästen MYCKET mer lätthanterlig.
Men det här är så som de hästar jag har använt pullar på reagerat och beroende på hur man spänner den.
Det finns de som sätter krysset långt ner, men då borde ju hela poängen med att underlätta hästens andning försvinna..

Jag kör alltså på en pullar med ganska högt kryss.
Prova att använda, för den skadar inte hästen, dessutom kan man ju köpa en jättebillig och bara sätta på tränset man redan har i stället för att köpa ett helt träns.

Den sitter ju i en helt annan vinkel eller hur jag ska säga, ringarna på pullargrimman ca sitta ca en tumme nedanför ögat, och krysste ska var högt upp på nosryggen. Den ger då inget skav mot kinderna, som engelska nosgrimmor ger, och stryper inte andningen, som remont kan göra (sen är remont asfult på allt annat än islandshästar :p )

Båda mina hästar trivs mkt bra med pullar. Dom gapar inte eller så, så har nosgrimma mest som dekoration. I dressyren har jag en väldigt bred och mjuk aachen-grimma, med nederdelen löst spänd.

Tack tack (och till Centaur också) för svaren, precis i linje med det jag var ute efter.
Debatten runt vilka nosgrimmor folk föredrar är ju en het debatt. därför var jag som sagt bara nyfiken på fakta innan jag bildar mig en egen uppfattning eller bestämmer mig för att pröva eller inte pröva.

mackan skrev:
Jag hatar verkligen Bukes inlägg när folk går till angrepp och börjar debattera om saker man inte frågat om, samt drar förhastade och felaktiga slutsatser. UNDANBEDES därför i denna tråd. Tack.

Fast det jag skrivit har ju en hel del substans, ja faktiskt så nära sanningen man kan komma, men det örat vill du inte lyssna på, . Det är ju enklare om folk bara håller med , förstås! Sorry, men det hjärtat är fullt av.....

Det är en bra nosgrimma. Enda nackdelen är att det är så fruktansvärt FULT!

Fälttävlanstönt som man är så använder jag i stort sett enbart pullarnosgrimma på min pålle, den är perfekt när man rider terrängen och hoppningen (eftersom den lämnar luftvägarna helt fria) och han trivs otroligt bra med den även i dressyren (då han ofta gapar och "grejar" med bettet med andra nosgrimmor).

Sedan tycker jag att den sitter bra också, det är den enda han inte har fått skav av hittils.

Och så är den ju grymt snygg också :love: (fast det tycker jag inte ska vara något argument eftersom det är hästen välmående som ska sättas först vad det gäller utrustning).

Men snälla du....! Min tråd frågar om NACKDELAR dessutom - anser du då inte att jag tar i beräkning att vissa nosgrimmor anses ha nackdelar, liksom fördelar. Gå till angrepp på någon annan om du vill, men jag anser det vara helt obefogat i mitt fall och undanber mig därför personangrepp. Är du på krigstigen får du välja någon annan...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 817
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 012
Senast: Gabby_Ossi
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 689
Senast: IngelaH
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka