Sv: Pulka

då har man en bra broms och att hundar inte sparkar in skallen på folk

Refererar till föregående inlägg om att köra utan skaklar.
Ingen av mina hundar har någonsin dragit utan. Inte heller någon av hästarna. Hundar sparkar inte. Det är helt riktigt. Det sa jag inte heller.

Hundar går sönder istället. Men det är klart, man sparade ju in lite pengar på skaklarna och fick äntligen lite användning för sina fina balsnören.

Vad är det för fel på säkerhet och bra grejor??? Draglinor är annat. I skog och jordbruk.

Ok. Här hemma tycker dock både ponnyn och barnen att det är jättekul! :D
Vi har dragit pulka och snow-racer bakom ponnyn på bilden i 6 års tid, varje vinter, fast alltid med en vuxen som övervakar...

Men det är klart, man sparade ju in lite pengar på skaklarna och fick äntligen lite användning för sina fina balsnören.

Vad är det för fel på säkerhet och bra grejor??? Draglinor är annat. I skog och jordbruk.

Men hallå! Kan vi inte försöka hålla en lite mer positiv ton här? Annars är det ju inget kul! :(

Om det är mig den syrliga kommentaren är riktad till vill jag bara svara att vi har åtskilliga skackler hemma av olika modell så det handlar inte om att spara pengar, valet av dragkonstruktion är grundat på annat.

*knapp lån*

Blir det bra snö i år skall jag försöka hitta en billig snow racer eller liknade och köra lite :D

Skall man köra med pulka skall det göras under kontrollerade former.
Snabbgalopp känns kanske för mycket ?:angel:

Man kan ju alltid köra runt lite hemma innan man ger sig ut på längre turrer.

Jag skall försöka göra en lite släd/pulka med skaklar till vintern i sljöjden. :)

Mvh
Emma

Hästen i första hand. Pulka är okej med skaklar. Får aldrig finnas en möjlighet att åka på hästens ben. Dessutom, blir hästen skraj kan man få sig en rediger spark. Det ska vara säkert OCH roligt.

Jämför med hundsläde. Bara en komplett idiot skulle köra utan skaklar. En broms i en pulka är inte på långa vägar tillförlitlig. Nä, skärpning med redskapen!
Har man säker utrustning ökar bara glädjen.

som nån skrev tidigare, riskerar man att åka ifatt bromsar man sig med fötterna (tar över dem i snön) eller helt enkelt välter med pulkan.
I vintras körde vi på en åker som sluttade lite på ett ställe, då blev det så att pulkan kom i nerförsbacke och körde ifatt hästen, tömmarna tryckte alltså på hästens ben, men inte reagerade han, han blev å andra sidan triggad av att de kom ifatt och gasade på.

som nån skrev tidigare, riskerar man att åka ifatt bromsar man sig med fötterna (tar över dem i snön) eller helt enkelt välter med pulkan.
I vintras körde vi på en åker som sluttade lite på ett ställe, då blev det så att pulkan kom i nerförsbacke och körde ifatt hästen, tömmarna tryckte alltså på hästens ben, men inte reagerade han, han blev å andra sidan triggad av att de kom ifatt och gasade på.

Tömmarna på hästens ben??

Man kan säga att du hade tur. Den gången.

jo tack du jag vet,det var inte direkt meningen att det skulle bli så. Fast jag tror att hästen skulle kunna bli påkörd acv ett tåg utan att bry sig ;)

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 647
Senast: Kajsalisa
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 589
Senast: Derivata
·
Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar