Zarro

Trådstartare
Jag undrar över det här med att dra pulka efter hästen på vintern.Är det möjligt på något sätt eller är det bara som man läste i tidningar då man var liten?
Hur gör man i sådana fall?

Sv: Pulka

Det är klart att det är möjligt, men man får ha en riktigt säker häst och en pulka med någon sorts broms så man inte riskerar att åka in i haserna på hästen.

Glömmer aldrig när man var väldigt ung och dum :angel:. Vi köpte sådan där tolk sele och satt jag mig och kompisen bakom hästen ...

Det dunkade ganska bra utom att det var lite ostabilt och så, men vi fick en rejäl utskällning efter åt :angel:. Vi fattade inte att det var farligt på en endast tömkörd och riden häst :angel:.. Specielt om man är 8 år...

Vi gjorde om det fast med en snow racer (med tillåtelse) och då gick det mycket bättre :D !

Tycker inte man skall riktigt chansa på pulkan, vi hade som tur "handbroms" på våran. Bättre att be någon bygga en lite model eller köpa en gammal billig släde på blocket. Eller köra med snow racer :rofl:

Mvh
Emma

Pulka går bra och snowracer ännu bättre!
Det finns flera olika lösningar på hur man får fast grejjerna bakom hästen.
Oftast rids ponnyn samtidigt som den drar, då använder vi en brösta tillsammans med sadel, fäster pulkan med balsnören som går sönder vid ett eventuellt haveri.
Drar hon utan ryttare använder vi hennes sele så klart!

Vi har en tolksele också, men jag rekommenderar ingen att köpa en sån! Man kan knåpa ihop en bättre och billigare själv!

Händer o fötter fungerar jättebra som broms! :idea:
Det är bra att ha tillräckligt långa linor så man hinner bromsa... och så man inte får så mycket snö och hovar i ansiktet...

Här kommer ett par bilder, tyvärr syns det inte riktigt hur vi fäst ihop allt men fråga gärna om det är något du undrar!

14467362.jpg

14467363.jpg

Det finns ett par saker man kan ha efter häst utan skaklar. En människa på skidor eller en annan häst.

Vi brukar åka pulka efter hästen varje vinter. Själv tycker jag inte om att åka pulka, så jag rider på hästen i stället och så låter jag tjejerna i stallet åka pulka efter. Vi använder en vanlig Tolksele och det fungerar utmärkt.
I nedförsbackar får den som åker i pulkan bara se till att bromsa så pulkan inte åker ifatt hästen.

Ok men det låter ju jättebra.
Får jag fråga dom som inte tycker om grejen med pulka varför inte?

Jag har aldrig förstått vitsen, jag åker hellre släde bakom, men har man små barn kan jag ju förstå att dom tycker det är "en rolig grej".

vi gör detta varje vinter, till och med min pojkvän gör det /fast det blir trångt för honom i pulkan då han är 2 meter) aldrig har det hänt att pulkan har åkt ifatt hästen däremot. Vi har en som rider och en som åker efter. vi har en tolksele och ett par vanliga tömmar i nylon. hyästarna tycker detta är skitkul och det blir ju ett ordentligt jobb för denm om det är mkt snö!
Vi har ju travhästar så man behöver inte oroa sig över att de ska bli bakrädda.

Vi tolkade några gånger bakom min gamla ponny. Ryttare på hästen och sedan pulka bakom. Dock välte pulkan rätt ofta när vi körde på grästuvor och sånt. Bättre gick det med ryttare på hästen och person bakom på skidor. På sommaren kan man alltid åka inlines bakom en häst som är under ryttare =)

Jag har aldrig förstått vitsen, jag åker hellre släde bakom, men har man små barn kan jag ju förstå att dom tycker det är "en rolig grej".

nä, jag skulle inte heller sätta mig i en pulka bakom hästen! :D Det skulle väl se för roligt ut! :rofl: men det är kul att åka snow-racer bakom!
Trots att vi har två slädar har jag fegat med att köra släde... har hört att det är så lätt att välta, skära snett m.m. med en släde.
Har du kört släde? Hur är det och vad ska man tänka på ur säkerhetssynpunkt? Det är svårt att hitta bra litteratur om hobbykörning m släde...

*kl*
åhhh.. DU FÅR INTE SKRIVA SÅ!!!
nu vil jag juh ha snöööööööööö...:love:
vi har alltid skaffat en vanlig brösta till sadeln och kopplat fast två longerlinor i sadeln (eller rep, eller liknande)och sen suttit i ett runt tefat eller på skidor..
efter en incident som orsakade att jag och min häst var 1 millimeter från att bli överkörd av en lastbil så ändrade vi liiite... kapade bara svansen.... :crazy:
vi fäste nämligen tefatet och när den som åkte efter ramlade av och då åkte den upp som en drake bakom henne och då blev hon skitskraj..

hästen jag hade då hade aldrig haft något bakom och efter sig.. det enda vi gjorde var att gå med en kratta på grusen och räfsa så det lät konstigt och stimma och stojja och hoppa rundor bakom henne osv. i ca 10 min innan vi tog ner hene på travbanan och rejsade satan där med 5 andra som tolkade.. skiiit kul.. kör på det och gör inte så stor sak av det så ska du se att det går skitbra..

:confused:
Inte pulka?!? Varför inte?

Hästen i första hand. Pulka är okej med skaklar. Får aldrig finnas en möjlighet att åka på hästens ben. Dessutom, blir hästen skraj kan man få sig en rediger spark. Det ska vara säkert OCH roligt.

Jämför med hundsläde. Bara en komplett idiot skulle köra utan skaklar. En broms i en pulka är inte på långa vägar tillförlitlig. Nä, skärpning med redskapen!
Har man säker utrustning ökar bara glädjen.

Visst är det lite läskigt innan man vänjer sig, det går ju inte att styra på samma sätt som en vagn, släden åker ju lite "som den vill" men man vänjer sig. Jag tycker inte det är så stor risk att välta, däremot kan man ju halka ner i diken etc om det lutar för mycket, men det brukar inte vara några problem att komma upp igen om det skulle hända, men försök håll dig på plan mark ;)

Vad tänkte du då? När man kör hundspann har man ju inga "skaklar" utan endast linor.

det finns massor med gamla slädar, dom går utmärkt att köra .Problemet är is och packad snö då dom driver i sidled .samt grus som går dåligt att köra på.Jag har 7 slädar och sörjer att jag inte kan köra fler samtidigt.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 647
Senast: Kajsalisa
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 589
Senast: Derivata
·
Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar