Sv: Pudel?

Jag förstår hur Lupinen menar och alla hundar utan papper klassas som blandras. B&R är väl blandrasklubben? Eller vad står det för? Många annonser skriver renrasig eller 100% renrasig men utan papper. De är oftast INTE renrasiga och en varningssignal till köpare att något är skumt. Oftast har föräldrarna inte klarat hälsotester eller så är föräldrarna helt enkelt inte renrasiga. Eller så har uppfödaren blivit utesluten ur skk kanske pga att de tagit för många kullar på en tik, att de inet följt hälsotester m.m. Det finns tyvärr alltför många oseriösa uppfödare och det kommer tyvärr fler och fler inom pudelrasen också. Många som uppges vara renrasiga och lurar sina köpare, tyvärr. Det är tyvärr detta som får in många sjukdommar i rasen då många av föräldrarna inte hälsotestas på de rastypiska sjukdommarna.

Har du fått sett en stamtavla ( riktig stamtavla från skk med mammas registreringsnummer och pappans) Om du söker på skk hunddata kan du hitta föräldrarna då? Detta är ett sett att se om de verkligen är reggade i skk. Här söker du på deras reggnummer.

B&R står för Blandras/Renras. Man får alltså regga både blandraser och renrasiga i den klubben. Här är Devons sida (Man kan klicka in sig till mamma där.) Pappan finns på SKK.

Tycker bara det känns lite underligt att han inte är renrasig då det står så i papper och när man söker på honom.

Mamman är ju inte reggad i SKK, utan i B&R, men pappan är reggad i SKK, som sagt.

Ok jag förstod det som att mamman också var med i skk eftersom hon hade stamtavla eller papper? Hon har ingen stamtavla om hon inte är medi skk utan då har hon bara ett papper på att hon är hon, inte att hon är renrasig. Då finns alltså redan där inga bevis på att mamman är renrasig enbart utifrån B&R om de inte har en stamtavla på skk. Söker du på hennes stamtavla så står det at hon inte har en. Att det står 100% renrasig under B&R det kan vem som hellst uppge och ljuga om, då det inte finns några papper som bevis att hon är renrasig. Då klassas mamman också som blandras. Tyvärr finns nog en chans att hon inte är renrasig om jag förstår det rätt eller att hon inte är hälsokollad.

Men vad var det för papper du hade sett på henne två led bakåt? Dessa från B&R? B&R för mig är en liten grupp, pga att alla hundar som inte är bevisade renrasiga kan registeras. Tycker det är fel att kalla klubben för blandras och renras. Hur många är renrasiga där och hur många blir lurade att tro att hunden de köper är renrasig för att föräldrarna är med där under renras trots att det inte finns papper på dem. Hoppas ni förstår hur jag tänker. Bara en liten tanke jag fick när jag satt och tänkte på detta. Tänk så många som blir lurade pga att det står 100% renrasig på B%Rs sida.

En bekannt till familjen köpte en sk renrasig pudel. Båda föräldrar var renrasiga sa dem. och det stor 100% renrasig i annonsen. Jag försökte varna dem och sa att den inte är renrasig utan papper, men de trodde på "uppfödaren" eftersom ju hunden uppsades vara 100% renrasig Nu när hunden är snart ett och ett halvt år syns det på låååånga håll att hunden inte är renrasig. Tyvärr kan man inte alltid lita på detta 100% renrasig och jag blir så frustrerad när jag ser detta i annonser för det är oftast bara på de hundar som inte har stamtavla som detta skrivs ut. Varför kan man då fundera över :crazy:

Hade jag vetat att mamman till min hund inte hade stamtavla så hade jag inte avlat på min hund, men det är bara min åsikt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker inte alls att jag stödjer det! Om det står "Renrasig mellanpudel" på annonsen och i papperna han har från B&R, så vad ska en förstagångens hundägare då tro?

Det är papper från klubben han är reggad hos nu, alltså B&R.
Ang. det feta: Hur kan du dra de slutsatserna? Det står "100% Mellanpudel" på både mormor och morfar. Du menar att dom ljugit om det?

Det är inte frågan om att jag har en söt och trevlig hund, det vet jag. Det handlar inte heller om att du skriver saker för att vara taskig, det vet jag också om att så inte är fallet. Jag funderar bara hur du tänker, eftersom vi verkar ha väldigt olika värderingar i det hela. Intressant att diskutera, helt enkelt!

Ang. det understrukna: Vad ska man ha gjort för att bli det?

Jappisen har redan svarat jättebra, precis som jag också hade tänkt skriva. Och jag är jätteledsen för din skull, det är inte lätt att vara förstagångsvalpköpare. Men det bästa man kan göra då är att vända sig till en registrerad uppfödare, tex via rasklubben. Visst, det kostar mer att köpa garanterat renrasig valp efter hälsokontrollerade, meriterade föräldrar. Men å andra sidan vet du vad du får.

Som förstagångsvalpköpare är det jätteviktigt att läsa på och informera sig. Och som sagt vända sig till rasklubben! Precis som Jappisen tycker inte heller jag att en oreggad hund med osäker stam ska gå i avel. I och med att föräldrarna förmodligen inte är vare sig DNA-testade mot prcd-PRA eller ögonlysta och garanterat varken röntgat (HD finns det en hel del hos mellanpudel) eller kollat patellasatusen (som inte är något krav, men en hel del uppfödare kollar det ändå).

Apropå det jag markerat i fetstil, så är jag själv uppfödare och använder bara friska, hälsokontrollerade, meriterade hundar i avel. Jag kan hjälpa mina valpköpare med både det ena och det andra, inkl pälsvård. Hur jag tänker? Att det är för jäkligt med alla dessa "renrasiga" pudlar, som i slutändan ger de äkta pudlarna dåligt rykte tex hälsomässigt! Folk som du tror att de köpt en renrasig pudelvalp, "uppfödaren" kommer med endera bortförklaring till att valparna inte är registrerade, visar kanske upp "papper" på att de är renrasiga och "registrerade" (ofta i jordbruksverket, eller som i ditt fall en blandisklubb). När valpen växer upp visar det kanske sig att det inte alls är en renrasig pudel, eller en grymt ful pudel (krok/kringelsvans, kraftigt överbyggd bakdel, dåliga tänder, flaxiga öron, spretiga tår, otypiskt huvud, andra icke rastypiska anatomiska detaljer) och inte sällan dålig mentalitet! För att inte tala om resten...det visar sig att hunden har PRA, katarakt eller någon annan ögonsjukdom mfl andra sjukdomar. Visst, det kan hända renrasiga pudlar med - men i betydligt lägre frekvens!

Så, jo du stödjer absolut den här buskaveln genom att helt naivt ha trott på säljaren och köpt den här valpen. Marknaden för dessa valpar gör att de här "uppfödarna" kan fortsätta producera. En sak till. Som registrerad uppfödare finns det regler att följa, tex hur många kullar man får ta på en tik och hur. Det är i och för sig exakt samma regler för Alla, men om du står utanför SKK är det mycket svårare att kontrollera och reglera och se till att folk följer regler och djurskyddslagar. :crazy:

Ja, det var papperna från B&R. Men inser väl nu att de är mer eller mindre värdelösa. Tack för svaret :)

Okej.. nu känner jag mig ju nedtryckt i skoskaften, upphackad och nedgrävd. Alltså ska jag gå med huvudet under jorden resten av tiden hunden lever? Jag inser nu att jag handlat fel, men det är väl ändå inte jag som är boven i dramat? Finns ingen anledning att trycka ner folk, om man nu inte har riktigt dålig självkänsla. Men okej, du har fått som du vill, jag känner mig som skit. Men jag tänker då inte banna mig själv resten av hundens liv för att jag tror det bästa om folk. Så vi kan ju se den här "diskussionen" som överspelad.

Jag är säker på att Lupinen absolut INTE menar att trycka ner dig. Det är klart att du inte tycker om din hund mindre eler ska gå och gräva ner dig. Gjort är gjort och du litade ju på dem. Vi lär oss alla med tiden. Alla som köper oregistrerade hundar stödjer ju den aveln eftersom de har fått sålt sina hundar. Hade ingen köpt hade inte aveln kunnat fortsätta. Sen är det klart att du inte gjort det med vilje om du inte visste. Jag hade nog känt mig lurad och tagit ett snack med den där uppfödaren och konfronterat henne. Stå på dig!

Din hund är säkert underbar på alla sätt och vis och blir säkert en trevlig liten kille :laugh:. Det finns ju inget som säger att du ska tycka om honom mindre för att han nu kanske inte är renrasig. Vi här i tråden försöker bara hjälpa till, istället hade jag varit besviken och kännt mig nertryckt av uppfödaren som har blåst en. Men det är hur jag tycker, jag vet att jag hade blivit arg och besviken på denna.

Psst! Min är renrasig, med SKK stamtavla, men han är ändå "en ful pudel" då han har kringelsvans bland annat ;) Nu spelar det inte mig någon roll, jag tänker inte ställa ut av den anledningen att jag inte är intresserad utav att hålla min hund i den pälsen som krävs. Jag vill ha en funktionell hund som fungerar både i vardagen och ute på äventyr, och det duger han utmärkt till, kringelsvans eller ej :)

Okej.. nu känner jag mig ju nedtryckt i skoskaften, upphackad och nedgrävd. Alltså ska jag gå med huvudet under jorden resten av tiden hunden lever? Jag inser nu att jag handlat fel, men det är väl ändå inte jag som är boven i dramat? Finns ingen anledning att trycka ner folk, om man nu inte har riktigt dålig självkänsla. Men okej, du har fått som du vill, jag känner mig som skit. Men jag tänker då inte banna mig själv resten av hundens liv för att jag tror det bästa om folk. Så vi kan ju se den här "diskussionen" som överspelad.

Synd att du tar det på det viset, avsikten var inte att trycka ner dig i stövelskaften utan att informera. Du undrade hur jag tänkte och jag berättade det. Jag förstår om du tycker det är surt att höra, men faktum kvarstår att de här "uppfödarna" (eller valpproducenterna) finns och frodas eftersom folk köper valparna och tror på vad de säger. Men det är ju inte ditt fel, även om jag kan tycka att man har ett visst ansvar själv.

Du ska absolut inte gräva ner dig och det är naturligtvis inte du som är boven i dramat. MEN det är inte jag heller! Jag tycker absolut inte att du ska känna dig som en skit, ta det som en erfarenhet istället. Nästa gång är du säkert inte lika naiv, utan nu vet du mer och kan ställa högre krav. Man lär så länge man lever och syndar till man dör. :)

Jag har också varit förstagångshundägare, även om jag informerade mig grundligt (om rasen främst) och höll mig till SKK-anslutna uppfödare så har även jag gått på nitar. Jag har också varit naiv och blint trott på det uppfödaren sagt och i efterhand upptäckt att denne ljög mig rakt upp i ansiktet. Det är misstagen man lär sig på!

Din hund kan säkert vara hur fin och bra (och förhoppningsvis frisk!) som helst för det och det håller jag tummarna för. Jag rekommenderar att du ögonlyser och kollar patellastatusen när åldern är inne. Det är inte fel att röntga höfterna med, med tanke på att det finns mellanpudel i stammen. Sen vet du i alla fall hur det står till och du vet om din hund klarar av belastningen av agility tex.

Och jag rekommenderar verkligen även att du DNA-testar för prcd-PRA, så får du svart på vitt om din hund är fri (A), anlagsbärare (B), eller har sjukdomen (C). Man får bara para A+A eller A+B, har någon av föräldrarna C så får man inte registrera valparna. Det krävs att båda föräldrarna har anlaget (B) för att avkommorna ska få prcd-PRA (C). Det är ett företag i USA som heter Optigen som gör det här testet, ska finnas ett i Tyskland med men det vet jag inget om.

Sen finns det ju VetGen med, som säger sig kunna DNA-testa blandrashundar och få fram vilka raser som finns inblandat! :idea:

Jag är säker på att Lupinen absolut INTE menar att trycka ner dig. Det är klart att du inte tycker om din hund mindre eler ska gå och gräva ner dig. Gjort är gjort och du litade ju på dem. Vi lär oss alla med tiden. Alla som köper oregistrerade hundar stödjer ju den aveln eftersom de har fått sålt sina hundar. Hade ingen köpt hade inte aveln kunnat fortsätta. Sen är det klart att du inte gjort det med vilje om du inte visste. Jag hade nog känt mig lurad och tagit ett snack med den där uppfödaren och konfronterat henne. Stå på dig!

Din hund är säkert underbar på alla sätt och vis och blir säkert en trevlig liten kille :laugh:. Det finns ju inget som säger att du ska tycka om honom mindre för att han nu kanske inte är renrasig. Vi här i tråden försöker bara hjälpa till, istället hade jag varit besviken och kännt mig nertryckt av uppfödaren som har blåst en. Men det är hur jag tycker, jag vet att jag hade blivit arg och besviken på denna.

Tack för att du förstår och försöker förklara det jag tydligen inte fick fram! :love:

Psst! Min är renrasig, med SKK stamtavla, men han är ändå "en ful pudel" då han har kringelsvans bland annat ;) Nu spelar det inte mig någon roll, jag tänker inte ställa ut av den anledningen att jag inte är intresserad utav att hålla min hund i den pälsen som krävs. Jag vill ha en funktionell hund som fungerar både i vardagen och ute på äventyr, och det duger han utmärkt till, kringelsvans eller ej :)

Jamen så är det ju, det finns inga perfekta pudlar/hundar. :) Nu är ju kringelsvans ett diskvalificerande fel (som iofs vissa domare ser genom fingrarna med...) men min vuxna avelstik har ju sina fel och brister hon med. Hon fattas tex en tand (en tillåten) men har bra käkar och snygga tänder och de sitter bra i munnen, är aaaningen lång i ryggen och har lite rak skuldra. Men hon är välkroppad och välproportionerlig, har bra svans och ansättning och är pudlig och rastypisk för övrigt. Prcd-PRA fri (A), patella UA och har gjort ett finfint MH (inkl 1 på skott), godkänt anlagsprov i viltspår och är öppen och tillgänglig och älskar precis alla, oavsett ålder eller storlek. Frisk som en nötkärna och synnerligen fertil (fick 5 valpar i sin första kull). :love:

Det är ju det, att även om man ogillar blandrasavel eller oregistrerad avel innebär det inte att man avskyr hundarna som blivit resultatet. Eller deras ägare. (Det innebär för övrigt inte heller att man inte tycker :devil: illa om viss rasasvel.)

Var det till mig eller övrigt till alla? Jag håller med om det du skriver.

Imorgon ska Jappisen gå på simning på djursjukhuset för andra gången. Ska försöka ta någon bild på tokern utan att få min kamera nerskvätt. Han simmar ju mer ovanför ytan än under haha. Trött blir han iallafall och sover gott efteråt. Första gången utan instruktör imorgon.

Det är ju det, att även om man ogillar blandrasavel eller oregistrerad avel innebär det inte att man avskyr hundarna som blivit resultatet. Eller deras ägare. (Det innebär för övrigt inte heller att man inte tycker :devil: illa om viss rasasvel.)

Nej precis! Man måste försöka skilja på sak och person. :)

Yo igen! Efter ett tag under jorden känner jag att nu skiter vi i den här diskussionen. Det kommer ändå inte bli nå valpar och han kommer kastreras, that's that. Och ja, jag kommer vara mer försiktig i urvalet nästa gång, då jag ändå har ett visst utställnings (och avels-)intresse.

Nå! Idag är det så galet vackert häruppe iallafall! På vissa ställen är det 3-4 cm frost på träden och absolut allt är vitt. Jättevackert, verkligen! Jag och Devon håller på att öva flitigt så att kommandona sitter. Vissa sitter som sten och vissa blir han döv av :angel: Men jag tycker han sköter sig fint än så länge ändå! Tränar iallafall det man hinner såhär i tentatider.

På tal om det så har jag sista tentan för denna gången om 3½ timmar, så håll tummarna då! :D

KL

i förrgår hade jag ett allvarligt snack med min pudel, alias hårig gorilla, att om han nu fötts till pudel och inte vinthund ( som han tror han är :angel: ) så får han faktiskt finna sig i vissa saker såsom ansa förvuxna tassar med päls runt och t om under klor. I ett anfall av försenad pmsenergi gjorde jag för mycket på en gång och mina ömma fogar som lider av sviter efter 3 graviditeter gjorde så ont så jag hade inte mycket til övers för min hyperstressade hund som ideligen slet åt sig tassarna med full kraft. Han var billig kan jag säga!

Men så idag mötte vi en jämngammal okastrerad labrador i skogen och min hund uppförde sig som värsta väluppfostrade i jämförelse med den dragande och flåsande, harklande saken... :love: ( att han sedan redan var trött & lycklig efter 90 min skogspromenad och bus med hundkompisar det behövde man ju inte tala om :angel: )
Men han är allt lite väl mesig som inte ens sa till när han blev påsatt av vovve som trodde han var tik, eller han dög iallafall :rofl: Labradoren flåsade som en tok, slickade Melvin både bak och under tills jag fick rädda min stackare.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
433
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
907
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 195
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka