Sv: Pudel?

Vi har tyvärr varit och lämnat honom igen idag. Han pissade ÖVERALLT. Antagligen beror det på att jag har en tik här. Men vi kan ju inte ha en hund som pissar upp på väggarna. Så idag fick vi köra och lämna honom och sen skrubba väggar, tvätta soffklädseln, slänga ett par skor och torka piss från en bokhylla...

MEN det positiva med allt det här är att sambon vill ha en pudel, så nu är det bara att leta vidare efter en som passar oss :)

Vad synd att det inte funkade.

Men det var ju bra att sambon fick upp ögonen för hur härliga pudlar är.;)

Vad synd att det inte funkade.

Men det var ju bra att sambon fick upp ögonen för hur härliga pudlar är.;)

Ja, jättesynd. Jag var så glad igår kväll när allt hade gått så bra och jag märkte att sambon också gillade honom, men sen blev jag så ledsen idag när allt gick åt fanders.

Men nu vet vi iaf vad vi ska ha för ras :)

Devon har lite problem.. Han slickar sig så mycket på snorren (Måste fasiken bero på det) att han fått ett sår just framför den.. Nu försöker jag smörja med Helosan typ 2 ggr per dag och säga åt honom när han slickar sig där.. Men det går ju inte att säga åt han hela tiden :crazy: Men det har faktiskt blivit bättre, men om han fortsätter slicka så mycket så kommer det ju gå upp igen. Tips, någon?

Sen har jag en fundering.. Devon är ju inte reggad i SKK, utan B&R. Men han har ju släktledsbevis på att han har renrasiga föräldrar och så 2 led tillbaks. Har jag fått för mig nåt helt knasigt eller är det så att om Devon skulle få avkommor så skulle man få regga dom i SKK, eftersom det är ju kända föräldrar 3 led bakåt då? Jag funderar, för jag har fått flera kommentarer om att han är himla fin av raskunniga människor och jag hade tänkt ställa ut honom där jag nu får ställa ut honom.. Men rent hypotetiskt.. Om han skulle bli fader, får avkommor reggas i SKK då?

Nej det kan jag inte tänka mig. Hör med SKK för säkerhets skull, men jag skulle bli mycket förvånad om det var så enkelt.

Är någon av de "renrasiga" släktingarna ögonlysta och DNA-testade? Det finns krav för att regga valpar och en del "uppfödare" verkar ha valt att skippa undersökningarna och sälja "renrasiga" oreggade valpar på tex Blocket istället. Det kan ju vara så att föräldrarna inte klarat ögonlysning eller DNA-test och inte hade fått gå i avel enligt reglerna.

Om du är intresserad av avel och utställningar så tycker jag att du ska satsa på en renrasig pudel istället. Och utställningsfrisyr på pudel kräver en hel del pälsvård. :)

Nej det kan jag inte tänka mig. Hör med SKK för säkerhets skull, men jag skulle bli mycket förvånad om det var så enkelt.

Är någon av de "renrasiga" släktingarna ögonlysta och DNA-testade? Det finns krav för att regga valpar och en del "uppfödare" verkar ha valt att skippa undersökningarna och sälja "renrasiga" oreggade valpar på tex Blocket istället. Det kan ju vara så att föräldrarna inte klarat ögonlysning eller DNA-test och inte hade fått gå i avel enligt reglerna.

Om du är intresserad av avel och utställningar så tycker jag att du ska satsa på en renrasig pudel istället. Och utställningsfrisyr på pudel kräver en hel del pälsvård. :)

Jag tror heller aldrig man får regga valpar efter en hund utan stamtava. Föräldrarna måste ha stamtavla.Det kanske är så att Devons föräldrar har stamtavla men inte klarade ögonlysning eller dna test och då borde man inte avla tycker jag, då det är rastypiska sjukdommar man försöker förebygga. Vet du om de var ögonlysta eller dna testade?

Hade båda föräldrar stamtavla?

Här kommer lite bilderpå min kille från vår semester uppe i Värmland. Han klarade inte kylan så bra och det är endast de lite "varmare" dagarna han ville leka och då var det full rulle som vanligt. Tröja och ibland även kappaöver fick det bli.
Ursäkta bildbomben:o

Här med sin favoritleksak som han gärna hade burit med sig överallt om han hade fått. Trots att detn nästan är lika stor som han;)
DSC02037.jpg

Full fart, snabb som en pudel
DSC02033.jpg

DSC02029.jpg

Jappisen mot stora världen
DSC02053.jpg

DSC02106.jpg

Lupin: Hmm.. Det var ju tråkigt att höra. Men det förstår man ju såklart :) Riktigt tråkigt om det skulle vara så att de inte klarade proven och fick valpar ändå :crazy: Självklart skulle det aldrig falla mig in att stödja sån avel genom att avla vidare på det. Men om jag gör en ögonlysning och DNA-test på Devon då och han går igenom? Eller kan det slå igenom flera led tillbaka, kanske? Måste dock säga att det är en ganska tråkig attityd du uppvisar när du skriver renrasig med citationstecken, då jag har papper på 100% mellanpudel 2 led bakåt på tikens sida och hela vägen på pappans. Inget illa menat, men jag tycker inte man kan påstå att han inte är renrasig enbart för att han inte är reggad i SKK.

Jappisen: Som du ser ovan så har mamman 2 kända led bakåt och pappan är reggad i SKK och har således massa flera. Jag vet tyvärr inget om de är ögonlysta eller DNA-testade då inget sånt står i papperna. Självklart skulle jag aldrig vilja avla på en sjuk hund! Det gör ju ingen glad. Men om han skulle visa sig frisk, klarar sig bra på utställningar och att SKK kan acceptera det så hade det självklart varit roligt.

Måste bara visa dessa två bilder som jag tyckerär ett bra exempelpå hur en pudel själv löser ett problem ;)

Jappisen älskar att stå och titta ut i trädgården för att hålla koll på fåglarna eller om någon annan kommer förbi. Han har nu förstått att man kan se ut genom fönstret om man sträcker sig i stolen. Tillslut blir ju detta ansträngande och när jag kom in nästa gång i rummet hade han ställt sig på båda armstöden och såg ut utan att anstränga sig hehe:D. Hur han har fått för sig att gå upp från sätet till armstödet vet jag inte.

DSC02118.jpg

DSC02123.jpg

Jappisen: Som du ser ovan så har mamman 2 kända led bakåt och pappan är reggad i SKK och har således massa flera. Jag vet tyvärr inget om de är ögonlysta eller DNA-testade då inget sånt står i papperna. Självklart skulle jag aldrig vilja avla på en sjuk hund! Det gör ju ingen glad. Men om han skulle visa sig frisk, klarar sig bra på utställningar och att SKK kan acceptera det så hade det självklart varit roligt.

Jag förstår hur du tänker och om Devon klarar ögonlysning och dna så är han ju frisk men jag vet inte om man bör testa bakåt i led för att det ska vara säkrare att det inte förs vidare. Det kan nog skk svara på. Han kan ju tyvärr inte ställas ut då han inte har stamtavla och kan därför inte få några meriter inom utställning. Sen kanske man inte bryr sig om just utställning men det är ju alltid kul att få en bedömning på hur hunden är rastypiskt omman vill avla på den.

Jag tänkte ju först avla på Jappisen och ställde ut några gånger med fina resultat. Sen visade det sig att han hade sin magsjukdom så då var självklart aveln utesluten och han blev kastrerad istället. Det konstiga var att jag hade två uppfödare som jag träffade på utställning som ville avla på Jappisen trots att jag berättade om hans magsjukdom :crazy: Han var ju så fin sa dem, resten verkade inte spela någon roll:crazy:

Jao, jag tänkte höra med SKK iallafall. Fråga skadar ju inte?
Han kan ju ställas på de utställningar som är öppna för alla som inte är reggade i SKK. Men då får man ju ingen utmärkelse. Dock så får man ju en bedömning av en domare, så man får ju i alla fall veta hur rastypisk och fin han är. Jag skulle heller aldrig avla på en hund som inte klarat sig bra på utställningar. Varför, isåfall? Vad tillför man rasen i positiv bemärkelse då? Nä, om det ska bli några valpar så ska han vara fin, frisk och så ska valparna kunna reggas i SKK.

Ja, men vad fel vissa tänker, tycker jag :crazy: Visst att han är fin, men en magåkomma är väl inget man vill ha in i aveln? Vad bra att du stod upp för det då och gjorde det rätta :) Tänk om fler kunde göra så, då hade vi nog inte haft så många sjukdomar inom hundaveln.

Ja men de utställningarna du menar är de för blandrasklubben väl? Där är det ingen domare som är specillt bra på en speciell ras väl? Funderar mest på om man får ett riktigt resultat där som beskriver en Pudel. Om den är rastypisk. Vet inet hur jag ska förklara hur jag tänker, förstår du vad jag menar?

Jadå, jag förstår absolut hur du menar och jag vet faktiskt inte hur det ligger till med domarna.. Måste kollas upp om jag ska ställa nåt! :)

Knapplån.
Köpte små bebisstrumpor i veckan som pappa sydde fast kardborre på, som Totte ska få ha om dunderkylan sätter igång igen (har beställt andra mer "skoaktiga" också, får se om dom kan passa.)
Jag och killen höll på pissa på oss av skratt:
003.jpg

005-3.jpg

Bonusbild:
002.jpg

Lupin: Hmm.. Det var ju tråkigt att höra. Men det förstår man ju såklart :) Riktigt tråkigt om det skulle vara så att de inte klarade proven och fick valpar ändå :crazy: Självklart skulle det aldrig falla mig in att stödja sån avel genom att avla vidare på det. Men om jag gör en ögonlysning och DNA-test på Devon då och han går igenom? Eller kan det slå igenom flera led tillbaka, kanske? Måste dock säga att det är en ganska tråkig attityd du uppvisar när du skriver renrasig med citationstecken, då jag har papper på 100% mellanpudel 2 led bakåt på tikens sida och hela vägen på pappans. Inget illa menat, men jag tycker inte man kan påstå att han inte är renrasig enbart för att han inte är reggad i SKK.

Men du stödjer redan sån avel (sk buskavel) genom att ha köpt en sån valp. :idea:

Det är allmänt känt att hundar som inte är registrerade kallas blandras, så det handlar inte om min privata attityd. När man köper en oregistrerad valp/hund kan man aldrig vara säker på någonting, tyvärr, oavsett vad "uppfödaren" visar för papper. Din hund är säkert hur söt och trevlig som helst för det! Det är alltså ingen värdering av just din hundindivid. :)

Vad är det egentligen för papper du har/har fått se på mamman och pappan? Låter konstigt att hon bara skulle ha två kända led bakom sig, förmodligen är hon inte renrasig och då är inte din valp det heller.

Jag skriver inte det här för att vara taskig, utan för att informera. Det finns massor av "uppfödare" som prånglar ut valpar utan stamtavla och som påstår vad som helst om föräldrar etc. Det kan t.o.m. vara så att de blivit uteslutna ur SKK.

Här har vi en vaktpudel till.

November08.jpg

Kan tillägga att vi bytt soffa sen bilden togs. På den nya kunde man köpa till nackstöd. Husse köpte två - det kunde inte vara nån i mitten för då kunde inte HPH stå på soffryggen och se ut...

Även liten gul gillar att spana (någon vakthund kan man inte kalla honom, säger inte många knyst när någon kommer in, oftast inget alls.)

Men du stödjer redan sån avel (sk buskavel) genom att ha köpt en sån valp. :idea:

Det är allmänt känt att hundar som inte är registrerade kallas blandras, så det handlar inte om min privata attityd. När man köper en oregistrerad valp/hund kan man aldrig vara säker på någonting, tyvärr, oavsett vad "uppfödaren" visar för papper. Din hund är säkert hur söt och trevlig som helst för det! Det är alltså ingen värdering av just din hundindivid. :)

Vad är det egentligen för papper du har/har fått se på mamman och pappan? Låter konstigt att hon bara skulle ha två kända led bakom sig, förmodligen är hon inte renrasig och då är inte din valp det heller.

Jag skriver inte det här för att vara taskig, utan för att informera. Det finns massor av "uppfödare" som prånglar ut valpar utan stamtavla och som påstår vad som helst om föräldrar etc. Det kan t.o.m. vara så att de blivit uteslutna ur SKK.

Jag tycker inte alls att jag stödjer det! Om det står "Renrasig mellanpudel" på annonsen och i papperna han har från B&R, så vad ska en förstagångens hundägare då tro?

Det är papper från klubben han är reggad hos nu, alltså B&R.
Ang. det feta: Hur kan du dra de slutsatserna? Det står "100% Mellanpudel" på både mormor och morfar. Du menar att dom ljugit om det?

Det är inte frågan om att jag har en söt och trevlig hund, det vet jag. Det handlar inte heller om att du skriver saker för att vara taskig, det vet jag också om att så inte är fallet. Jag funderar bara hur du tänker, eftersom vi verkar ha väldigt olika värderingar i det hela. Intressant att diskutera, helt enkelt!

Ang. det understrukna: Vad ska man ha gjort för att bli det?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
433
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
907
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 195
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!
  • Kattbilder #10