Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad synd att det inte funkade.
Men det var ju bra att sambon fick upp ögonen för hur härliga pudlar är.
Devon har lite problem.. Han slickar sig så mycket på snorren (Måste fasiken bero på det) att han fått ett sår just framför den.. Nu försöker jag smörja med Helosan typ 2 ggr per dag och säga åt honom när han slickar sig där.. Men det går ju inte att säga åt han hela tiden Men det har faktiskt blivit bättre, men om han fortsätter slicka så mycket så kommer det ju gå upp igen. Tips, någon?
Sen har jag en fundering.. Devon är ju inte reggad i SKK, utan B&R. Men han har ju släktledsbevis på att han har renrasiga föräldrar och så 2 led tillbaks. Har jag fått för mig nåt helt knasigt eller är det så att om Devon skulle få avkommor så skulle man få regga dom i SKK, eftersom det är ju kända föräldrar 3 led bakåt då? Jag funderar, för jag har fått flera kommentarer om att han är himla fin av raskunniga människor och jag hade tänkt ställa ut honom där jag nu får ställa ut honom.. Men rent hypotetiskt.. Om han skulle bli fader, får avkommor reggas i SKK då?
Nej det kan jag inte tänka mig. Hör med SKK för säkerhets skull, men jag skulle bli mycket förvånad om det var så enkelt.
Är någon av de "renrasiga" släktingarna ögonlysta och DNA-testade? Det finns krav för att regga valpar och en del "uppfödare" verkar ha valt att skippa undersökningarna och sälja "renrasiga" oreggade valpar på tex Blocket istället. Det kan ju vara så att föräldrarna inte klarat ögonlysning eller DNA-test och inte hade fått gå i avel enligt reglerna.
Om du är intresserad av avel och utställningar så tycker jag att du ska satsa på en renrasig pudel istället. Och utställningsfrisyr på pudel kräver en hel del pälsvård.
Jappisen: Som du ser ovan så har mamman 2 kända led bakåt och pappan är reggad i SKK och har således massa flera. Jag vet tyvärr inget om de är ögonlysta eller DNA-testade då inget sånt står i papperna. Självklart skulle jag aldrig vilja avla på en sjuk hund! Det gör ju ingen glad. Men om han skulle visa sig frisk, klarar sig bra på utställningar och att SKK kan acceptera det så hade det självklart varit roligt.
Lupin: Hmm.. Det var ju tråkigt att höra. Men det förstår man ju såklart Riktigt tråkigt om det skulle vara så att de inte klarade proven och fick valpar ändå Självklart skulle det aldrig falla mig in att stödja sån avel genom att avla vidare på det. Men om jag gör en ögonlysning och DNA-test på Devon då och han går igenom? Eller kan det slå igenom flera led tillbaka, kanske? Måste dock säga att det är en ganska tråkig attityd du uppvisar när du skriver renrasig med citationstecken, då jag har papper på 100% mellanpudel 2 led bakåt på tikens sida och hela vägen på pappans. Inget illa menat, men jag tycker inte man kan påstå att han inte är renrasig enbart för att han inte är reggad i SKK.
Jappisen: Som du ser ovan så har mamman 2 kända led bakåt och pappan är reggad i SKK och har således massa flera. Jag vet tyvärr inget om de är ögonlysta eller DNA-testade då inget sånt står i papperna. Självklart skulle jag aldrig vilja avla på en sjuk hund! Det gör ju ingen glad. Men om han skulle visa sig frisk, klarar sig bra på utställningar och att SKK kan acceptera det så hade det självklart varit roligt.
Men du stödjer redan sån avel (sk buskavel) genom att ha köpt en sån valp.
Det är allmänt känt att hundar som inte är registrerade kallas blandras, så det handlar inte om min privata attityd. När man köper en oregistrerad valp/hund kan man aldrig vara säker på någonting, tyvärr, oavsett vad "uppfödaren" visar för papper. Din hund är säkert hur söt och trevlig som helst för det! Det är alltså ingen värdering av just din hundindivid.
Vad är det egentligen för papper du har/har fått se på mamman och pappan? Låter konstigt att hon bara skulle ha två kända led bakom sig, förmodligen är hon inte renrasig och då är inte din valp det heller.
Jag skriver inte det här för att vara taskig, utan för att informera. Det finns massor av "uppfödare" som prånglar ut valpar utan stamtavla och som påstår vad som helst om föräldrar etc. Det kan t.o.m. vara så att de blivit uteslutna ur SKK.