Sv: Pudel?

Glada, ja! Hans Pudliga Höghet är 4 kg ren livsglädje. Eller som min mamma sa: "Inte visste jag att pudlar var så roliga".

Mitt enda problem är att han är så :devil: snabb när vi tränar så jag har svårt att hinna med. Inte lätt att hinna klicka rätt med en sån där liten lurvig studsboll. Nu är det kallt och vått ute så vi satsar på köksgolvsträning under vintern. Vi har inte kommit så långt i träningen, mest beroende på lat matte. :o

Här kommer lite uppdatering från oss!

Idag har vi försökt klippa lillskrutten, och jag fick klippt rumpan och tassarna. Ansiktet var det dock värre med. Det gillade han ikke! Så nu ser han ut som en skabbhund :rofl: Men det får duga så länge, han ser ju bättre nu iaf. Han kan nu ligg jättebra också! Funkar ibland, ibland inte riktigt, men efter lite övertalning så förstår han vad han ska göra och då lägger han sig så duktigt :love:

Också några bilder då! Pussgod:
29840650.jpg

Kramgod:
29840647.jpg

Också ett skabbdjur:
29840656.jpg

:love:

Glömde ett foto, där man ser en del av vad som blivit klippt:
29840655.jpg

(Ja, det långa, röda håret är mitt eget :angel:)

Vägt vår lilla herre, 8,5 kg landade han på nu, men det är en bit kvar!
Han börjar iaf bli mer och mer livad, han är smart som attan, sitt och ligg är där, och mer skulle han kunna om jag bara tagit mig tiden, men då pålle är skadad och det inte ser så ljust ut så får vovve ta det lugnt, han har husse för sig själv en massa när jag är i stallet :)

Han har börjat uppskatta alla tuggben han har här hemma och nu börjar dom på att ta slut, så det får jag nog offra mig och inhandla några fler i helgen :)

Hoppas på fint väder så man kanske kan ta lite nya bilder ute i snön på det lilla miraklet :love:

Awii så söt han är ! :love:

Jag har inte försökt klippa vår än, ska bli spännande och se hur han reagerar. Eller jo, klippt mellan trampdynorna har jag gjort, men inte mer än. Klurar fortfarande vad jag vill ha för frisyr på honom, inte nedklippt men inte för långt heller, någon som vet en snygg och funktionell frisyr, som gärna är enkel att klippa, har en egen maskin så jag har tänkt försöka mig på det själv, blir det helt galet får jag väl be någon annan göra det men omöjligt borde det ju inte vara. (gammpudeln behövde jag aldrig klippa själv, lyx)

Jag personligen gilar ju frissyrer med lite fluff. Rakad nos och tassar är ett måste för mig, även hår på öronen, gillar inte när öronen är rakade.

Däremot kanske inte en mindre man är så lätt att klippa från början om man vill ta allt med maskin? Det måste oftast finputsas med sax

Oh vad söt han var med sin nyrakade nos, han fick ett helt annat utryck i ögonen =) :love:.

HAHA du får ju inte klippa av ditt eget hår;)

Man kan lämna lite man utan att vara proffs, man behöver dock kanske skär av olika längd och sedan en vanlig vass sax att jämna till med, blir det fult snaggar man :D Personligen har jag rakade öron på min vovve för att det är mer maskulint på honom. Då ska man egentligen ha rakad svans oxå men rakar jag den så fpr han ett märke mitt på av gråa hår stort som 3 5-kronor och det är sååååå fult. Då ser jag hellre dem som grå slingor. Annars är min hund på utväxt nu från att ha varit nedklippt med 10an på kroppen och 4an på benen. Ska bli en stram t60 typ med rakade öron och lång svans och liite man. Rakade tassar o nos är ett måste här med inte minst för hans lätthet att få svamp annars.

:rofl:

Du kanske ska sätta upp håret nästa gång...

Ljuvligt söt skabbhund, i alla fall.:love:

Ja, jag ska fundera på det till nästa gång :angel: Lite klantigt, ja..
Ja, han är söt även fast han är skabbig :love:

Awii så söt han är ! :love:

Tihii, mjoo han är som fin :D Han ser så vuxen ut nu!

Oh vad söt han var med sin nyrakade nos, han fick ett helt annat utryck i ögonen =) :love:.

HAHA du får ju inte klippa av ditt eget hår;)

Ja, jag tycker det jag också! Han ser, som sagt, mer vuxen ut och det känns som att han känner sig mer säker på vissa saker. Tror han ser lite bättre nu, faktiskt!

Haha, jag veet! Det är helt oförsvarligt!

Man kan lämna lite man utan att vara proffs, man behöver dock kanske skär av olika längd och sedan en vanlig vass sax att jämna till med, blir det fult snaggar man :D .

Visst kan man det, jag klipper ju man på min hund och jag är LÅNGT ifrån ett proffs. Precis som du skrev så kärvs lite fler skär och en bra sax. Däremot hade jag aldrig kunnat snagga honom helt även om det blivit ojämt, då hade jag nog hellre klippt lite kortare man och försökt rätta till det. Men det är nog för att jag inte gillar pudlar helt nersnaggade. Har alltid varit glad för dem i lite päls. Jag tror dessutom inte min hund hade passat i helt snaggat. Men smaken är som baken, vissa tycker det är fint med snaggade och vissa med längre päls:laugh:

Måste hålla med om att dvärg och toy inte är så fina snaggade, de har för smala ben och tår för det. En bekants dvärg bröt ena bakbenet du kan ju ana vilken skillnad det är med ett snaggat och 3 i full beklädnad...
Min hund klär dock i alla frisyrer utom skägg för hans skägg är brunt och rakt och han ser då då ut som en skabbhund :D

Ja skägg tycker jag är fult på en pudel, för mig är den ingen pudelfrissyr. Ja en storpudel är finare i snaggat än de små, men även där tycker jag inte det är speciellt snyggt. Gärn några cm päls istället;)

Fast vad är snyggare än en storpudel i lejonman:love:

Jag klipper min dvärgpudel själv, med en billig människotrimmer och hyfsad sax. (En riktigt bra sax står HÖGT på önskelistan!) Det går alldeles utmärkt. Ibland blir det mindre bra, det är svårt att få benpälsen lika, men pudelpäls växer som ogräs.

Jag tycker också bäst om pudlar med frisyr, men hellre kortklippt än ovårdad!

Fast jag har sett så många strama T60 eller mellanting mellan terrier och T 60 klippning på mellan och storpudlar, med de fina benvinklarna kvar osv, att jag blivit kär!

Dagsfärska bilder på ett styck skrutt vovve!
Vi for iväg till en inhägnad, där vi släppte honom lös, han kom de allra flesta gånger man ropade på honom, om det fanns något intressantare (läs: andra hundar) struntade han dock i en, då gick man sonika och gömde sig och liten gul kom som ett skott!

Innan dess tog vi oss en promenad till stallet, så nu ligger han och sover tungt här hemma :D :love:

Kan meddela att det verkar sitta rätt bra nu med "sitt" och "ligg" :)

Pekfinger upp + ordet "sitt"= Jag ska sätta mig
Pekfinger ner + ordet "ligg"= Jag ska lägga mig

Han förstår jättebra både om jag hukar mig eller om jag står helt rakt och gör samma saker. Förut funkade det bara om jag verkligen petade i golvet och sa "ligg" :D Han är så himla lättlärd och jag är så kär i den här lilla gossen som bara mular in sig mellan min haka och bröstkorg när vi ligger och myser. Kommer aldrig släppa honom ifrån mig, inte en chans! :love:

Jo visst är dom söta när dom fladdrar som sjutton när han kommer imot en i full kareta :love:

Vad duktig han är din lill skrutt!
Liten gul är superduktig inne i lägenheten och ute om det inte är hundar runt omkring, är det det kan han enbart sitt, inte ligg, dags att träna med störning :D

Ja, dom är så otroligt söta :love:

Hihi, ja, kanske det.. Men det är ju som så svårt att få fokus när det är mer intressanta saker som händer!
Jag har knappt provat ute, men om det är folk i rörelse och så vill han knappt sitta. Han kan som inte riktigt fokusera på mig. Mig ser han ju hela dagarna, dom nya personerna är ju massa mer intressanta ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
436
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 023
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
912
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 195
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka